Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1818
Название: Розвиток інтелектуальних здібностей учнів в школах множинного інтелекту в США
Другие названия: Развитие интеллектуальных способностей учеников в школах множественного интеллекта в США
Development of intellectual abilities of children in multiple intelligence schools in the USA
Авторы: Літвінова, М.М.
Літвінов, О.І.
Литвинова, М.М.
Литвинов, А.И.
Ключевые слова: інтелектуальні здібності
теорія множинного інтелекту
диференціація змісту навчання
персоналізація шкільної освіти
реформування освітньої системи
школи США
интеллектуальные способности
теория множественного интеллекта
диференциация содержания обучения
персонализация школьного образования
реформирование образовательной системы
школы США
intellectual abilities
theory of multiple intelligence
differentiation of the content of teaching
personalization of school education
reforming of the educational system
US schools
Дата публикации: 2018
Библиографическое описание: Літвінова М.М. Розвиток інтелектуальних здібностей учнів в школах множинного інтелекту в США / М.М. Літвінова, О.І. Літвінов // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Збірник наукових праць (педагогічні науки)
Краткий осмотр (реферат): Стаття присвячена використанню теорії множинного інтелекту Г.Гарднера для розвитку інтелектуальних здібностей учнів у школах США. В роботі проаналізовані форми імплементації теорії множинного інтелекту в освітню практику середніх шкіл США. Домінування у школі навчання, традиційно орієнтованого на логіко-математичний та лінгвістичний інтелекти школярів, гальмує розвиток учнів, інтелектуальні здібності яких виявляють себе через інші області людської діяльності. Досвід американських педагогів свідчить про ефективність навчання за умови врахування різних способів отримання знань. Використання теорії множинного інтелекту в школах США веде до персоналізації шкільної освіти, сприяє розвитку нестереотипного мислення і через розширення спектру областей знань, в яких дитина виявляє інтелектуальні здібності, підтримує дослідницький дух, сприяє вмотивованості самостійного отримання знань.
Статья посвящена изучению использования теории множественного интеллекта Г.Гарднера для развития интеллектуальных способностей учеников в школах США. В работе проанализированы формы имплементации теории множественного интеллекта в образовательную практику средних школ США. Доминирование в школе обучения, традиционно ориентированного на логико-математический и лингвистический интеллекты школьников, тормозит развитие учеников, интеллектуальные способности которых проявляют себя через другие области человеческой деятельности. Опыт американских педагогов свидетельствует об эфективности обучения при условии использования разных способов получения знаний. Имплементация теории множественного интеллекта в школах США приводит к персонализации школьного образования, способствует развитию нестереотипного мышления, через расширение спектра областей знаний, в которых ребенок проявляет интеллектуальные способности, поддерживает исследовательский дух, создает мотивацию к самостоятельному получению знаний.
The article is devoted to the study of the use of H.Gardner’s theory of multiple intelligence for the development of intellectual abilities of students in US schools. The paper analyzes the forms of the implementation of the theory of multiple intelligence in the educational practice of secondary schools in the United States. Within the framework of secondary education reforms in the United States, certain trends can be identified: retreat from a biologized interpretation of abilities and submission on this basis of many children to the category of "incapable"; the general increase of intellectual saturation of educational programs, utilitarian orientation of the content of education in schools, and the increasing role of humanization in the content of education. In US schools the dominance of education traditionally oriented at logical mathematical and linguistic inflects of students is hampering the development of students, whose intellectual abilities manifest themselves through other areas of human activity. The experience of American teachers shows the effectiveness of learning, provided the different ways of knowledge that are taken into account. The main approach to teaching and learning at school is differentiation of the content of education, the educational process, the learning environment, and the form of evaluation. The role of teachers in schools using multiple intelligence theory is essentially changing: he/she works with students as a coordinator, not a source of knowledge and assessment. The teacher observes the achievements of students in several directions, and he/she must develop himself/herself as a creative person. Multiple intelligence theory initiates teachers to expand his/her variety of methods, tools and strategies to reach a wide range of students. Using the theory of multiple intelligence in schools in the United States leads to the personalization of school education, promotes the development of non-stereotyped thinking, through the expansion of the range of areas of knowledge in which the child shows his/her intellectual abilities, supports the research spirit, promotes the motivation of self-knowledge. Creative activity, which presupposes different types and forms of activity, satisfies the intellectual needs of students, helps them to comprehend themselves as individuals with the whole range of human capabilities.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1818
Располагается в коллекциях:Авторські публікації науковців
Публікації кафедри германо-романської філології та перекладу

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Літвінова_Літвінов_педагогіка.doc228 kBMicrosoft WordПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.