Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1841
Title: Проблема конечного и бесконечного в преподавании математики
Other Titles: Проблема кінцевого і нескінченного в викладанні математики
The problem of finite and infinite in the teaching of mathematics
Authors: Бродский, А.Л.
Бродський, О.Л.
Brodsky, A.L.
Keywords: математика
философия
бесконечное
случайность
філософія
нескінченне
випадковість
mathematics
philosophy
infinite
randomness
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во СНУ ім. В.Даля
Citation: Бродский А.Л. Проблема конечного и бесконечного в преподавании математики / А.Л. Бродский // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2017. – № 5 (235). – С. 38 - 40.
Abstract: В статье анализируются некоторые аспекты проблемы конечного и бесконечного в математике. Дано краткое описание методических проблем преподавания математики в средней и высшей школах. Приведено доказательства, что математика способствует формированию абстрактного мышления у школьников и студентов. Наличие в математике проблем философского характера обязывает усилить философскую подготовку преподавателей математики, а также обучить их адаптировать изложение материала под разные уровни подготовки слушателей.
У статті аналізуються деякі аспекти проблеми кінцевого і нескінченного в математиці. Дано короткий опис методичних проблем викладання математики в середній та вищій школах. Наведено докази, що математика сприяє формуванню абстрактного мислення у школярів і студентів. Наявність в математиці проблем філософського характеру зобов'язує посилити філософську підготовку викладачів математики, а також навчити їх адаптувати виклад матеріалу під різні рівні підготовки слухачів.
In the article, some aspects of the problem of finite and infinite in mathematics are analyzed. The aim of the work is to consider, in the foregoing perspective, the problem of finite and infinite in mathematics, including in the methods of its teaching. In the discipline of "Higher Mathematics" there are repeatedly contradictions and interactions of the finite and the infinite. Mathematicians consider an important concept - the power of an infinite set (an analog of the number of elements of a finite set). Between sets of the same cardinality one can establish a one-to-one correspondence-equivalence. It is shown that mathematics contributes to the formation of abstract thinking in schoolchildren and students. The presence in mathematics of problems of a philosophical nature obliges to strengthen the philosophical preparation of mathematics teachers, and to teach them to adapt the presentation of the material to different levels of training of listeners.
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1841
Appears in Collections:№ 5 (235)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
038-040.pdf380,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.