Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2297
Title: Упрочнение опорных деталей транспорта методом ионной имплантации
Other Titles: Зміцнення опорних деталей транспорту методом іонної імплантації
Hardening transport support parts by ionic implantation method
Authors: Василенко, Н.А.
Гончаров, В.В.
Климаш, А.А.
Vasilenko, N.A.
Honcharov, V.V.
Klimash, A.A.
Keywords: ионная имплантация
модифицированный слой
нитриды
твердость
адгезия
іонна імплантація
модифікований шар
нітриди
твердість
адгезія
ionic implantation
modified layer
nitrides
hardness
adhesion
Issue Date: 2018
Publisher: СНУ ім. В.Даля
Citation: Упрочнение опорных деталей транспорта методом ионной имплантации / Н.А. Василенко, В.В. Гончаров, А.А. Климаш // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2018. – № 2 (243). – С. 50 - 53.
Abstract: Статья посвящена исследованию изменения структуры и свойств шарикоподшипниковой стали ШХ-15, ключевого материала опор вращения транспортных механизмов, которые вызваны обработкой поверхностного слоя ионами азота и титана. В результате обработки поверхностного слоя твердость композиции покрытие – подложка увеличена в два раза по сравнению с твердостью основного материала и составила 4,2 – 4,3 ГПа, энергия адгезии составила 1,89 ГПа. Оптимальное время обработки ионной имплантацией для получения стойких к истирания нитридных покрытий составило 50 – 60 минут. Толщина модифицированного слоя составило 1 мкм.
Стаття присвячена дослідженню зміни структури і властивостей шарикопідшипникової стали ШХ-15, ключового матеріалу опор обертання транспортних механізмів, які викликані обробкою поверхневого шару іонами азоту і титану. В результаті обробки поверхневого шару твердість композиції покриття - підкладка збільшена в два рази в порівнянні з твердістю основного матеріалу і склала 4,2 - 4,3 ГПа, енергія адгезії склала 1,89 ГПа. Оптимальний час обробки іонної імплантацією для отримання стійких до стирання нітридних покриттів склало 50 - 60 хвилин. Товщина модифікованого шару склало 1 мкм.
The article is devoted to the study of changes in the structure and properties of ball-bearing steel ШХ-15, the key material of the bearings of the rotation of transport mechanisms, which are caused by the treatment of the surface layer by nitrogen and titanium ions. As a result of surface layer treatment, the hardness of the coating-substrate composition was doubled compared to the hardness of the base material and was 4.2 to 4.3 GPa, the adhesion energy was 1.89 GPa. Optimum processing time by ionic implantation for obtaining abrasion resistant nitride coatings was 50 - 60 minutes. The thickness of the modified layer was 1 μm.
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2297
Appears in Collections:№ 2 (243)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
050-053.pdf729,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.