Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2442
Title: Уточнение модели движения колес по рельсу с двухточечным контактированием
Other Titles: Update of the wheel motion model with two-point contacts.
Уточнення моделі руху коліс по рейках із двоточковим контактуванням
Authors: Михайлов, Е.В.
Семенов, С.А.
Mikhaylov, E.
Semenov, S.
Михайлов, Є.В.
Семенов, С.О.
Keywords: колесо
гребень
рельс
качение
проскальзывание
износ
потери энергии
мощность сил трения
кинематическое сопротивление движению
wheel
flange
rail
rolling
slippage
wear
energy loss
frictional force
kinematic resistance to motion
колесо
гребінь
рейок
кочення
прослизання
знос
втрати енергії
потужність сил тертя
кінематичне опір руху
Issue Date: 2018
Publisher: вид-во СНУ ім. В.Даля
Citation: Михайлов Е.В. Уточнение модели движения колес по рельсу с двухточечным контактированием / Е.В. Михайлов, С.А. Семенов // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2018. – № 1 (242). – С. 93-99.
Abstract: Рассмотрены особенности качения по рельсу с проскальзыванием колес традиционной и перспективной конструктивной схемы, позволяющей независимое относительное вращение опорной поверхности колеса и его направляющей поверхности (гребня) относительно их общей оси вращения. Исследовано влияние проскальзывания в основном контакте колеса с рельсом на величину скорости проскальзывания в его гребневом контакте. Показана возможность снижения проскальзываний в гребневом контакте колеса с рельсом, и, соответственно, мощности сил трения в гребневом контакте колеса перспективной конструктивной схемы по сравнению с традиционным.
The features of the spatial geometry of contacting the wheel with the rail, associated with the traditional wheel design, cause forced kinematic slippage at the contact point of the wheel flange with the side edge of the rail head in case of two-point contact. In the article features of rolling along the rail with sliding wheels of traditional and perspective constructive scheme are considered, which allows independent relative rotation of the support surface of the wheel and its guiding surface (flange) relative to their common axis of rotation. The study showed that the level of slip in the main contact of the wheel of the perspective design scheme slightly affects the magnitude of the slip velocity in its flange contact. For a traditional wheel, this influence is more significant. The calculations confirm the possibility of a significant reduction in the slip velocity in the flange contact, and, accordingly, the friction force in this contact for the wheel of a promising structural scheme with a rail in comparison with the traditional wheel. This gives grounds for expecting a corresponding decrease in resistance to the movement.
Розглянуто особливості кочення по рейці з прослизанням коліс традиційної та перспективної конструктивної схеми, яка дозволяє незалежне відносне обертання опорної поверхні колеса і його направляючої поверхні (гребеня) щодо їх загальної осі обертання. Досліджено вплив прослизання в основному контакті колеса з рейкою на величину швидкості проковзування в його гребньовому контакті. Показана можливість зниження прослизань в гребньовому контакті колеса з рейкою, і, відповідно, потужності сил тертя в гребньовому контакті колеса перспективної конструктивної схеми в порівнянні з традиційним.
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2442
Appears in Collections:Семенов Станіслав Олександрович
№ 1 (242)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
093-099.pdf665,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.