Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2445
Title: Теоретичні передумови для розрахунку об'ємної теплової навантаженості дискових гальмівних пристроїв автомобілів
Other Titles: Theoretical background for calculation of body heat loading of drive brake devices of automobiles
Теоретические предпосылки для расчета объемной тепловой нагруженности дисковых тормозной устройств автомобилей
Authors: Полупан, Є.В.
Шевченко, С.І.
Мірошникова, М.В.
Полупан, Ю.В.
Polupan, E.
Shevchenko, S.
Miroshnykova, M.
Polupan, J.
Keywords: гальмівний пристрій
накладка
диск
температура
braking device
lining
disc
temperature
тормозное устройство
накладка
диск
температура
Issue Date: 2018
Publisher: вид-во СНУ ім. В.Даля
Citation: Теоретичні передумови для розрахунку об'ємної теплової навантаженості дискових гальмівних пристроїв автомобілів / Є.В. Полупан, С.І. Шевченко, М. В. Мірошникова, Ю.В. Полупан // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2018. – № 1 (242). – С. 110-113.
Abstract: У статі розглянуті процеси переносу теплоти за рахунок теплопровідності при відсутності внутрішніх джерел тепла, коли температура системи змінюється не тільки від точки до точки, але і з плином часу. Розглянуто питання підвищення ефективності роботи гальмівного пристрою, що полягає в зниженні теплової навантаженості фрикційного вузла, завдяки аналізу та розгляду теплових процесів, що проходять при роботі дискового гальма. Розглянуто питання теоретичного розрахунку зміни температурних полів по глибині накладки і контртіла дискового гальмівного пристрою автомобіля.
The article deals with the processes of heat transfer due to thermal conductivity in the absence of internal heat sources, when the temperature of the system changes not only from point to point, but also over time. The problems of increasing the efficiency of the braking device are considered, which consists in reducing the thermal loading of the friction unit, due to the analysis and consideration of the thermal processes that occur during the operation of the disc brake. The problems of theoretical calculation of the change in temperature fields for the depth of the lining and the counterbody of the disc braking device of a car are considered. Theoretical calculations on the calculation of the thermal fields of the friction linings of disc brake devices of cars of some stages of brake operation during the stopping or repeated short-time braking are given.
В статье рассмотрены процессы переноса теплоты за счет теплопроводности при отсутствии внутренних источников тепла, когда температура системы изменяется не только от точки к точке, но и с течением времени. Рассмотрены вопросы повышения эффективности работы тормозного устройства которое заключается в снижении тепловой нагруженности фрикционного узла, благодаря анализу и рассмотрению тепловых процессов, протекающих при работе дискового тормоза. Рассмотрены вопросы теоретического расчета изменения температурных полей по глубине накладки и контртела дискового тормозного устройства автомобиля. Приведены теоретические выкладки по расчету тепловых полей фрикционных накладок дисковых тормозных устройтв автомобилей в некоторых этапах работы тормоза в процессе остановочного или повторно-кратковременного торможения.
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2445
Appears in Collections:Мірошникова Марія Володимирівна
№ 1 (242)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
110-113.pdf444,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.