Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2450
Title: Енергоефективність застосування накопичувачів електричної енергії при маневрових роботах
Other Titles: Energy efficiency of the use of electrical energy storage during shunting operations
Энергоэффективность применения накопителей электрической энергии при маневровой работе
Authors: Яровий, Р.О.
Чернецька-Білецька, Н.Б.
Yarovoy, R.
Chernetska–Biletska, N.
Яровой, Р.А.
Чернецкая-Белецкая, Н.Б.
Keywords: рухомий склад
тяговий розрахунок
модернізація маневрових локомотивів
електродинамічне гальмування
накопичення енергії
гібридний привід
rolling stock
traction calculation
modernization of shunting locomotives
electrodynamic braking
energy storage
hybrid drive
Issue Date: 2018
Publisher: вид-во СНУ ім. В.Даля
Citation: Яровий Р.О. Енергоефективність застосування накопичувачів Електричної енергії при маневрових роботах / Р.О. Яровий, Н.Б. Чернецька-Білецька // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2018. – № 1 (242). – С. 170-174.
Abstract: Метою дослідження є оцінка енергоефективності технічних і технологічних рішень в проектах модернізації маневрових локомотивів. З використанням методів математичного моделювання досліджується робота маневрового тепловозу з накопичувачем енергії та без нього визначається обсяг споживання дизельного палива. На основі економіко-математичного аналізу проводиться оцінена економічної ефективність і доцільність реалізації модернізації. Для зниження енергетичних витрат на маневрову роботу розглянуто питання ефективності застосування накопичувачів енергії на маневрових локомотивах типу ЧМЕ3. Визначено залежність між параметрами накопичувача енергії та споживанням паливноенергетичних ресурсів на здійснення перевізного процесу. Запропонована модернізація ЧМЕ3 дозволить істотно знизити енерговитрати на маневрову роботу і отримати економічний ефект.
The purpose of the study is to assess the energy efficiency of technical and technological solutions in the projects of modernization of shunting locomotives. Using the methods of mathematical modeling, the work of a shunting locomotive with an energy storage device is investigated and without it the volume of consumption of diesel fuel is determined. Based on the economic and mathematical analysis, the economic efficiency and expediency of modernization implementation is assessed. To reduce the energy costs for maneuver work, the question of the efficiency of the use of energy storage devices on shunting locomotives of the ChME3 type was considered. The dependence between the parameters of the energy storage device and the consumption of fuel and energy resources during the transportation process is determined. The proposed modernization of ChME3 will significantly reduce energy costs for maneuvering work and get an economic effect. One of the innovative energy-saving applications is the use of energy-intensive energy storage devices on shunting locomotives. Modes of work with constantly changing loads and a periodic combination of traction and braking contribute significantly to the highly efficient use of drives. Their application improves the passage of transient processes simultaneously in converters and drive locomotives. They will also make it possible to use the energy of regenerative inhibition to the fullest extent
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2450
Appears in Collections:№ 1 (242)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
170-174.pdf362,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.