Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2688
Title: Parametric Modeling of Transverse Layout for Machine Tools Gearboxes
Other Titles: Параметричне моделювання поперечних компоновок коробок передач верстатів
Параметрическое моделирование поперечных компоновок коробок передач станков
Authors: Krol, O.S.
Кроль, О.С.
Sokolov, V.I.
Соколов, В.И.
Соколов, В.І.
Keywords: Transverse layout
machine speed gearbox
parametric modeling
поперечна компоновка
коробка передач верстата
параметричне моделювання
поперечная компоновка
параметрическое моделирование
коробка скоростей станка
Issue Date: 2019
Publisher: Springer International Publishing
Citation: Oleg Krol, Volodymyr Sokolov. Parametric Modeling of Transverse Layout for Machine Tools Gearboxes. Advances in Manufacturing II. Lecture Notes in Mechanical Engineering. – Volume 4. Mechanical Engineering. – 2019. – P.122–130, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16943-5_11
Abstract: The problems of computer-aided design for transverse speed gearboxes layouts of drilling-milling-boring machines on the basis of parameterization methods and means are considered in the article. Models and algorithms of layouts parametric modeling are developed on the basis of maximum rigidity criteria and minimum reduced load on the supports of the spindle unit. A program for determining the optimal spatial position of the gearbox output shaft using the syntax of the CAD APM WinMachine is developed. In the process of constructing the optimal layout, the permissible variants of layouts are checked using the limitations on the minimum distances between the gear wheels and the box housing. A diagram for determining the position of the intermediate shaft and its effect on the level of output shaft loading is proposed. The analysis of the influence of the optimal spatial position of the shafts on the structure of the box housing is carried out. For this optimal version of the transverse layout, a 3D model of the metal-cutting machine gearbox on the basis of the machine SF68VF4 model is developed. The efficiency of using the parametrization apparatus in the problems of multivariate designing of machine tools is grounded.
Розглянуті проблеми автоматизованого проектування поперечних компоновок коробок швидкостей верстатів свердлильно-фрезерного-розточувального типу на базі методів і засобів параметризації. Розроблено моделі та алгоритми параметричного моделювання компоновок на базі критеріїв максимальної жорсткості і мінімальної приведеної навантаження на опори шпиндельного вузла. Розроблено програму визначення оптимального просторового положення вихідного вала коробки швидкостей, з використанням синтаксису системи автоматизованого проектування АРМ WinMachine. В процесі побудови оптимальної компоновки, здійснюється перевірка допустимих варіантів компоновок з використанням обмежень на мінімальні відстані між зубчастими колесами і корпусом коробки. Запропоновано схему визначення положення проміжного вала і її вплив на рівень навантаження вихідного вала. Проведено аналіз впливу оптимального просторового положення валів на конструкцію корпусу коробки. Для даного оптимального варіанту поперечної компонування розроблена 3D модель коробки швидкостей металорізального верстата на базі моделі СФ68ВФ4. Обґрунтовано ефективність використання апарату параметризації в задачах багатоваріантного проектування верстатів
Рассмотрены проблемы автоматизированного проектирования поперечных компоновок коробок скоростей станков сверлильно-фрезерного-расточного типа на базе методов и средств параметризации. Разработаны модели и алгоритмы параметрического моделирования компоновок на базе критериев максимальной жесткости и минимальной приведенной нагрузки на опоры шпиндельного узла. Разработана программа определения оптимального пространственного положения выходного вала коробки скоростей, с использованием синтаксиса системы автоматизированного проектирования АРМ WinMachine. В процессе построения оптимальной компоновки, осуществляется проверка допустимых вариантов компоновок с использованием ограничений на минимальные расстояния между зубчатыми колесами и корпусом коробки. Предложена схема определения положения промежуточного вала и ее влияние на уровень нагружения выходного вала. Проведен анализ влияния оптимального пространственного положения валов на конструкцию корпуса коробки. Для данного оптимального варианта поперечной компоновки разработана 3D модель коробки скоростей металлорежущего станка на базе модели СФ68ВФ4. Обоснована эффективность использования аппарата параметризации в задачах многовариантного проектирования станков
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2688
Appears in Collections:Соколов Володимир Ілліч
Кроль Олег Соломонович
Тези доповідей, виступи на конференцях
Виступи, доповіді, тези

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parametric Modeling of Transverse Layout for Machine Tool Gearboxes.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.