Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/797
Title: Исследование динамики подвижных соединений грузовых вагонов c учетом состояния железнодорожного пути
Other Titles: Дослідження динаміки рухомих сполучень вантажних вагонів з урахуванням стану залізничної колі
Investigation of the dynamics of mobile connections of freight cars with considering the condition of the railway track
Authors: Потапенко, О.А.
Могила, В.И.
Potapenko, O.
Mogila, V.
Keywords: железнодорожный путь
рельсы
грузовой вагон
трехэлементная тележка
фрикционный гаситель колебаний
коэффициент динамики
эксплуатация
залізнична колія
рейки
вантажний вагон
трьохелементний візок
фрикційний гаситель коливань
коефіцієнт динаміки
експлуатація
railway
rails
freight car
three-element cart
friction damper of fluctuations
the coefficient of dynamics
exploitation
Issue Date: 2016
Publisher: СНУ ім. В.Даля
Citation: Исследование динамики подвижных соединений грузовых вагонов c учетом состояния железнодорожного пути / О.А. Потапенко , В.И. Могила // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. - 2016. - № 1 (225). - С. 180 - 184.
Abstract: При взаимодействии подвижного состава и верхнего строения железнодорожного пути возникают интенсивные динамические нагрузки. Они разрушают детали подвижного состава и элементы верхнего строения пути. Процесс взаимодействия колесо – рельс в значительной степени определяется динамическими свойствами вагона как автоколебательной системы, а именно свойством устойчивости невозмущенного движения, управлять которым можно только путем совершенствования конструкции тележки и прежде всего за счет улучшения её динамических свойств: степени демпфирования её собственных форм колебаний и обеспечения устойчивости невозмущенного движения в диапазоне эксплуатационных скоростей движения. В статье рассмотрены проблемы, возникающие в работе тележки 18-100 с учетом ее конструктивного исполнения и влияние состояния верхнего строения пути на динамические характеристики движения грузовых вагонов.
При взаємодії рухомого складу і верхньої будови залізничної колії виникають інтенсивні динамічні навантаження. Вони руйнують деталі рухомого складу і елементи верхньої будови колії. Процес взаємодії колесо - рейка в значній мірі визначається динамічними властивостями вагона, як автоколивальною системою, а саме властивістю стійкості незбуреного руху, керувати котрим можна тільки шляхом вдосконалення конструкції візка і перш за все за рахунок поліпшення його динамічних властивостей: ступеня демпфірування його власних форм коливань і забезпечення стійкості незбуреного руху в діапазоні експлуатаційних швидкостей руху. У статті розглянуті проблеми, що виникають в роботі візка 18-100 з урахуванням його конструктивного виконання і впливу стану верхньої будови колії на динамічні характеристики руху вантажних вагонів.
There are intensive dynamic loadings at interaction of a rolling stock and top structure of a railway track. At the interaction of rolling stock and the upper structure of railway track occur intense dynamic loadings. They destroy details of a rolling stock and elements of the superficial structure of a way. The process of interaction of wheel - rail is largely determined by the dynamic properties of the car as a self-oscillatory system, namely, the property of stability unperturbed motion, which can be controlled only by improving the design of the cart and first of all by improving its dynamical properties: degree of damping of her own forms of fluctuations and ensuring stability of not indignant movement in the range of operational speeds of the movement. In article deals the problems arising in operation of the cart 18-100, taking into account her design and influence of a condition of the superficial structure of a way on dynamic characteristics of the movement of freight cars.
URI: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/797
Appears in Collections:№ 1 (225)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vestnik_1 180.pdf437,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.