Бєловецька, Л. Е.Bielovetska, L. E.2024-12-302024-12-302019Бєловецька Л. Е. Педагогічна підтримка усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мови : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / СНУ ім. В. Даля. Київ, 2019. 227 с.https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/1624Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Міністерство освіти і науки України, Київ, 2019. Дисертаційна робота присвячена дослідженню розвитку та надання педагогічної підтримки усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мови, а також окресленню перспектив упровадження прогресивних ідей зарубіжного досвіду в освітній галузі України. Висвітлено теоретичні й практичні аспекти педагогічної підтримки в загальноосвітній школі США, що ґрунтуються на інтеграції концепцій, теорій, підходів філософії, психології, педагогіки, історії. Вивчено поняття педагогічна підтримка та обґрунтовано періодизацію розвитку педагогічної підтримки (шкільного консультування) в США. Охарактеризовано сучасну систему мовної освіти в США та виявлено специфіку її реалізації для всиновлених дітей через надання педагогічної підтримки в загальноосвітній школі. На основі аналізу теоретичних засад досліджуваної проблеми показана сутність педагогічної підтримки усиновлених дітей з України в США. Аналіз теоретичних засад досліджуваної проблеми виявив, що педагогічна підтримка усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мови включає: створення відповідної законодавчо-правової бази, пошук ефективних методів, що сприятимуть успішній акультурації. Визначено, що зародженню педагогічної підтримки в США сприяла низка чинників, серед яких: процеси демократизації суспільства і гуманітаризації соціальної сфери; розвиток системи консультування і керівництва та наставництва в освіті, у тому числі, шкільного, їх професіоналізація; розбудова системи освіти та її гуманітаризація; удосконалення законодавчо-правової бази системи освіти та системи соціального захисту; потреба у спеціалістах; розвиток гуманістичної психології та педагогіки. У процесі проведення компаративного аналізу, на основі використання системного підходу і системного аналізу, гуманістичної теорії, педагогічних теорій, теорій психологічного спрямування застосовано поняття «педагогічна підтримка», яке трактується як цілісний освітній процес, що враховує потенціал дитини в умовах сприятливого навчального та сімейного середовища, яке мотивує до формування академічних, соціальних навичок та долання труднощів з максимальною самостійністю дитини. Охарактеризовано три концепти педагогічної підтримки: індивідуалізація, навчальне середовище та сім’я дитини. Уточнено поняття «педагогічна підтримка», «сирота». Установлено, що термін «педагогічна підтримка усиновлених дітей» в американській науці включає поняття «консультування», «керівництво», «супровід», «наставництво». Визначено поняття «мовна адаптація», під яким слід розуміти ефективне використання індивідом мовних засобів соціального та мовно-культурного середовища для задоволення істотних потреб, мотивів, збереження власних та набутих цінностей. Проаналізовано основні поняття педагогічної підтримки дітей-сиріт у працях американських та українських науковців. Установлено, що вчені дотримуються наступних концепцій і теорій педагогічної підтримки: основи педагогічної підтримки (Ф. Бемак (F. Bemak), Дж. Гінгелл (J. Gingell), М. Дюрхейм (M. Durheim), Д. Карола (D. Carola), Ч. Кемпбел (Ch. Campbell), К. Норман (C. Norman), С. Окон (S. Okon), К. Роджерс (С. Rogers), Л. Рулі (L. Ruly) В. Фауст (V. Faust), С. Ханд (S. Hand); дослідження педагогічної підтримки учнів у загальноосвітній школі США, здійснені Р. Аубрі (R. Aubrey), Р. Гібсон (R. Gibson), М. Мітчелл (М. Mitchell); інклюзивної освіти М. Захарчук, А. Колупаєва, І. Найда, М. Сварник, Н. Софій, М. Швед; педагогічної підтримки дітей з особливими потребами С. Бадер, О. Василенко, В. Шпак; педагогічної підтримки учнів з гіперактивним розладом у загальноосвітній школі США Т. Фаласеніді; дослідження питань мовної освіти І. Білецька, У. Вайнрах, Б. Гіндіс, Ш. Гленен, О. Зіноватна, Н. В. Іванюшева, В. Колієр, Дж. Кроуфорд, О. Крсек, С. Кульбіда, Дж. Лионс, А. Линтон, Дж. Молески, К. Овандо, Н. Подолянська-Калько. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше предметом комплексного наукового аналізу стала підготовка дітей-сиріт в опануванні англійської мови перед та після усиновленням до США, яка може зробити процес акультурації менш травматичним. Здійснено періодизацію й охарактеризовано основні історичні етапи становлення й розвитку системи роботи з усиновленими дітьми та дітьми, позбавленими батьківського піклування, в США. Аналіз американської науково-історичної, науково-педагогічної літератури та джерел дозволив визначити, що процес формування і розвитку системи роботи з дітьми-сиротами в США за період ХХ ст. – початок ХХІ століття може бути умовно поділеним на три основні періоди: перший період (1900–1929 рр.), другий період (1930–1961 рр.), третій період (1961– по цей час). В основі цього розподілу лежать певні історичні, політичні, соціальні, економічні та гуманістичні зміни в США та наслідки науково-педагогічних досліджень. З’ясовано, що протягом мовленнєвої адаптації усиновлених дітей розширюється їх когнітивний та мовний діапазони, відбувається розвиток пізнавальних, емоційних процесів, особистісний розвиток, самореалізація у власному мовленні, активне формування свідомості відповідно до нових умов проживання. Встановлено, що ефективна мовленнєва адаптація виконує інтегрувальну функцію особистості до іншомовного середовища, а дезадаптація призводить до мовленнєвої асиміляції або мовленнєвої ізоляції, що носить характер психологічного захисту або усамітнення. Встановлено, що умовою успішної мовленнєвої адаптації усиновлених дітей до іншомовного середовища є задоволення ними своїх потреб та мотивів, а також збереження власних і нових цінностей. Визначено основні методи визначення духовно-культурного рівня готовності дитини до змін у житті, пов’язаних із переходом у прийомну сім’ю в англомовному суспільстві, проаналізовано освітні програми, розроблені саме для дітей, які вивчають англійську як іноземну, досліджено й описано зміст і практику впровадження програм занурення, запропоновано методику створення lifebooks. Усе це дало змогу визначити найбільш ефективні шляхи використання позитивного американського досвіду для вдосконалення системи роботи з сиротами у вітчизняній практиці. З’ясовано, що одними з найефективніших і популярних сьогодні методів підготовки дітей до усиновлення є «життєпис» – «Lifebook». Книга життя була започаткована в США і стала все більш широко використовуватися сім’ями та установами у всьому світі. «Lifebooks» також називають книжками історії життя, є інструментом, який використовується для дітей, які знаходяться на етапі усиновлення, в прийомних сім’ях або в інтернатних закладах. З’ясовано, що філософія освітніх стандартів в галузі вивчення іноземних мов в США (National Standards of Foreign Languages Education), ґрунтується на положенні, що вивчення іноземних мов і культур повинно стати основою навчальних програм. Виявлено, що освітні стандарти США в галузі вивчення мов відображають взаємопов’язані області: комунікацію, культуру, зв’язок, порівняння, та спільноти (5С – communication, culture, connection, comparison, communities). З’ясовано, що загальні моделі двомовної освіти включають наступне:1. Англійські класи з «підтримкою» ( English Classrooms with Support) – усі інструкції надаються англійською мовою у звичайних аудиторіях; індивідуальні заняття надаються у міру необхідності; англійська мова як іноземна; мінімальна вчительська модифікація навчання; навчання зосереджено на академічні мові. 2. Двомовні класи (Bilingual Classrooms) – навчання відбувається англійською та рідною мовою; навчання зосереджено спочатку на академічній мові, а вже потім – на майстерності англійської мови; перехідні двомовні класи – перехід від першої мови до англійської у досить швидкому темпі; технічне обслуговування двомовних кабінетів – зміна з першої мови на англійську відбувається поступово. 3. Програми занурення (Sheltered Immersion Programs) – навчання англійською мовою з суттєвими змінами, спрямованими на підвищення розуміння студентом матеріалу; навчання зосереджено на академічному курсі англійської мови. Установлено, що в США функціонують 5 програм занурення в англійську: «Структурне занурення у другу мову» (Structured immersion programs); «Перехідна білінгвальна программа» (Transitional bilingual programs); «Часткове занурення в другу мову» (Partial immersion programs); «Розвивальна двомовна освіта» (Maintenance or developmental bilingual education); «Двостороннє мовне занурення» (Two-way immersion programs). Виявлено, що американська система освіти налаштована на надання спеціальних освітніх послуг для дітей із затримкою розвитку мови або мовними розладами, глухих дітей, дітей з проблемами когнітивного розвитку та інших вад здоров’я за допомогою Федерального закону про освіту інвалідів Part-B (IDEA). Проведене дослідження доводить, що обидві країни вбачають сутність педагогічної підтримки усиновлених дітей в опануванні англійською мовою у створенні відповідної законодавчої бази, пошуку ефективних методів виявлення рівня готовності до усиновлення,зокрема і міжнародного усиновлення, розробці форм та засобів роботи з дітьми-сиротами, які в майбутньому можуть бути усиновлені закордон, розробці і впровадженні спеціальних освітніх і розвивальних програм, спеціальній підготовці вчителів та спеціалістів. Слід підкреслити, що вивчення американського позитивного досвіду педагогічної підтримки усиновлених дітей сприятиме подальшому розвитку й удосконаленню вітчизняної практики педагогічної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Обґрунтовано можливості використання прогресивних ідей досвіду США в розвитку мовної освіти та виховання дітей-сиріт в Україні. Доповнено наукові положення щодо змісту, форм і методів реалізації мовної освіти та особливостей надання педагогічної підтримки всиновленим дітям. Подальшого розвитку набуло обґрунтування нових підходів до надання педагогічної підтримки. До наукового обігу введено нові факти, поняття, теоретичні ідеї й підходи до педагогічної підтримки усиновлених дітей.ukпедагогічна підтримкамовна освітаанглійська моваусиновлені дітипедагогічна думка СШАлінгвістичні меншиниприйомна родинаопанування мовитрадиції усиновлення СШАакультураціямовно-культурна адаптаціяперіодизаціяpedagogical supportlinguistic educationEnglish languageadopted childrenUS pedagogical opinionlinguistic minoritiesfoster familylanguage acquisitionUS adoption traditionsacculturationlinguistic and cultural adaptationПедагогічна підтримка усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мовиPedagogical support for adopted children from Ukraine in the United States in English language acquisitionThesis37.014.1:[372.46-058.865(477)(73):811.111`243