Христенко, Л. М.Чала, П. В.2024-11-232024-11-232023Христенко Л. М., Чала П. В. Застосування «теорії змін» у стратегуванні розвитку громадських організацій. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2023. № 4 (280). С. 64-76.https://doi.org/10.33216/1998-7927-2023-280-4-64-76https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/1434У дослідженні доведено, що у сучасному демократичному світі громадські організації як інституції громадянського суспільства є активними учасниками публічних процесів. Розвиток громадських організацій у довгостроковій (стратегічній) перспективі залежить від належного полі-спрямованого управління, коли мають враховуватися стратегічні цілі функціонування й розвитку як самої громадської організації, так й різних зовнішніх стратегічних акторів (гравців), дотичних до її діяльності (громадських спільнот, органів влади різних рівнів, представників благодійних інститутів, представників бізнесу як роботодавців та інвесторів, представників рекламних компаній, ЗМІ та ін.). Тож, пропонується у питаннях забезпечення довгострокового успіху своєї діяльності громадським організаціям звертатися до стратегування як процесу формування й впровадження стратегій для досягнення конкретних цілей або вирішення конкретних проблемних напрямків суспільного значення. Доведено, що стратегування є ключовим елементом управління розвитком, який визначає, як громадська організація буде виявляти суспільні запити з боку цільових груп населення, перетворювати ці запити на напрями своєї діяльності, розвивати й реалізовувати такі напрями шляхом ефективного й цільового використання залучених ресурсів.Виокремлено два етапи стратегування: перший етап ґрунтується на дослідженні, осмисленні й формулюванні суспільних потреб громадян у формі неотримання або недоотримання певних суспільно-корисних цінностей; другий етап передбачає генерування альтернатив вирішення проблемних питань, що виникли у суспільстві, з урахуванням інтересів громадської спільноти та самої громадської організації. Запропоновано у реалізації другого етапу стратегування розвитку застосовувати «теорію змін» як інструменту для формування спеціальної стратегії у межах основної діяльності, яка полягає у задоволенні певної соціально-корисної потреби громадян. Апробація застосування «теорії змін» у стратегуванні розвитку громадських організацій здійснена на прикладі громадської організації просвітницького типу «Платформа розвитку «СМР». Виявлені зміни та їхні результати, які знаходяться у полі діяльності ГО «Платформа розвитку «СМР» та запропонований спрощений приклад «карти результатів» у процесі впровадження стратегії розвитку ГО «Платформа розвитку «СМР» шляхом активізації напряму вирішення суспільної проблеми «захист прав людини у бізнесі»ukгромадянське суспільствосоціальні потребигромадські запитигромадська організаціястратегічне плануваннястратегуваннястратегія розвиткуетапи стратегування«теорія змін»етапи «теорії змін»«карта результатів» вирішення суспільної проблемиЗастосування «теорії змін» у стратегуванні розвитку громадських організаційArticle330.33/.36