Гарькавець, С. О.2024-03-022024-03-022022-12Гарькавець С. О. Особливості прояву образи у дітей різного віку та можливості її опанування / Гарькавець С. О. // Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2022. № 2(58). Т. 1. С. 77-88.2219-2654https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/881У статті розглядаються прояви образи у дітей різного віку – дошкільного, молодшого шкільного, підліткового та старшого шкільного, а також особливості їхнього опанування та подолання. З’ясовані причини та умови, що сприяють перетворенню накопичених образ у стійку характерологічну рису – образливість, що є одним із компонентів комплексу неповноцінності особистості. Це зумовлює розвиток деструктивної активності особистості та перешкоджає формуванню її соціальної зрілості. Встановлено, що образливість призводить до виникнення неврозів, в основі яких знаходиться конфлікт дитини з оточуючою соціальною дійсністю. Виявлено, що найбільш критичним етапом формування образливості як риси характеру є підлітковий вік. Акумуляція образ у підлітків, переважно, відбувається внаслідок надмірних вимог батьків або дорослих, жорстких заборон і санкцій, відторгнення або неприйняття підлітка іншими та викликаними цими подіями переживань. Стверджується, що у підлітковому віці образа вже виступає агресивно-емоційною реакцією особистості на реальну або уявну загрозу існування власному «Я». Зазначено, що опанування та подолання образ виступає складним завданням виховання дитини, що зобов’язані вирішувати дорослі спільно з нею, створюючи умови для її особистісного зростання та набуття соціальної зрілості. Запропоновані шляхи подолання прояву образи та запобігання формуванню образливості, як характерологічної риси особистості.The article examines the manifestations of resentment in children of different ages – preschool, primary school, adolescent and high school, as well as the peculiarities of their mastery and overcoming. The reasons and conditions contributing to the transformation of accumulated images into a stable character trait – offensiveness, which is one of the components of the complex of personal inferiority, are clarified. This leads to the development of destructive personality activity and prevents the formation of its social maturity. It has been, established that offensiveness leads to the emergence of neuroses, which are based on the child's conflict with the surrounding social reality. It was found that adolescence is the most critical stage in the formation of offensiveness as a character trait. Accumulation of images in teenagers mainly occurs as a result, of excessive demands of parents or adults, strict prohibitions and sanctions, rejection or rejection of the teenager by others and experiences caused by these events. It`s claimed that in adolescence, the offense already acts as an aggressive-emotional reaction of the individual to a real or imagined threat to the existence of his own «Ego». It`s noted that mastering and overcoming images is a difficult task of raising a child, which adults must solve together with her, creating conditions for her personal growth and acquisition of social maturity. Proposed ways to overcome the manifestation of resentment and prevent the formation of offensiveness as a characteristic personality trait.ukSOCIAL SCIENCESОсобливості прояву образи у дітей різного віку та можливості її опануванняCharacteristics of the manifestation of insults in children of different ages and the possibility of mastering itArticle