Грицюта, О. Ф.2024-12-302024-12-302021Грицюта О. Ф. Виховання моральних цінностей у підлітків в умовах літніх таборів відпочинку : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / СНУ ім. В. Даля. Київ, 2021. 268 с.https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/1615Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія та методика виховання. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2021. Дисертацію присвячено комплексному дослідженню проблеми виховання моральних цінностей підлітків у літніх таборах відпочинку. З’ясовано, що виховання моральних цінностей було актуальним на різних етапах розвитку людства та виконувало оцінну і регулятивну функції, мотивуючи поведінку та діяльність особистості, допомагаючи їй робити вибір у життєвих ситуаціях та обґрунтовуючи систему світоглядних орієнтацій людини, становлення особистості. У дослідженні розкрито сутність понять «мораль», «моральні цінності» та «виховання моральних цінностей». З’ясовано, що мораль є складним комплексним утворенням, однією із форм суспільної свідомості, системою уявлень і поглядів, оцінок і норм, які регулюють поведінку людей у різних галузях суспільного життя. Виховання моральних цінностей окреслено як активний цілеспрямований процес формування моральної свідомості, засвоєння моральних цінностей, виховання моральних почуттів, звичок і моральної поведінки, яка й визначатиме цілісність особистості людини. Моральні цінності – те, що людина найбільше цінує у житті, навколишньому світі, людях, матеріальній та духовній культурі. Подальшого розвитку у дослідженні набули теоретико-прикладні положення щодо виховання моральних цінностей підлітків у літніх таборах відпочинку. Встановлено, що моральна вихованість підлітків – це особистісне утворення когнітивної, емоційно-ціннісної та поведінкової складових самої особистості. Когнітивна складова проявляється у розумінні моральних понять, сформованості моральних переконань та рефлексії. Емоційно- ціннісна складова характеризується моральними почуттями та домінантними моральними цінностями. Поведінкова складова свідчить про наявність морального самоконтролю особистості та проявляється у моральних вчинках, основою яких є прагнення зробити добро. Відповідно до цього було виділено когнітивний, емоційно-ціннісний та практичний критерії виховання моральних цінностей підлітків. З’ясовано, що когнітивний критерій передбачає у підлітків наявність знань про мораль та моральні цінності. Він сприяє виявленню рівня знань про моральні цінності, форм та методів їхнього розвитку. Показниками цього критерію є: 1) знання про моральні цінності; 2) розуміння значущості моральних цінностей у власному житті; 3) наявність програми морального самовиховання. Розкрито емоційно-ціннісний критерій, який враховує ставлення підлітків до моральних цінностей, їхній прояв у житті літнього табору відпочинку. Його показниками є: 1) інтерес до життя літнього табору відпочинку; 2) бажання брати участь у різноманітних колективних заходах, що відбуваються у літньому таборі відпочинку; 3) переживання за успіх колективних справ. Окреслено поведінковий критерій, який характеризує спроможність підлітків до здійснення моральних учинків, їх самоаналізу і самооцінки. Показниками поведінкового критерію є: 1) активна участь у житті колективу; 2) ініціативність у проведенні колективних заходів; 3) відповідальність за доручену ланку у проведенні колективних справ. На основі діагностики встановлено три рівні сформованості моральних цінностей підлітків: високий, середній та низький. Визначено, що високий рівень сформованості моральних цінностей підлітків відображає стан моральної усталеності. Він характеризується ініціативністю підлітків в організації колективних та індивідуальних справ, сильною спрямованістю на пошук морального ідеалу, системою ціннісних орієнтацій. Особистість із високим ступенем сформованості моральних цінностей відчуває стійку потребу в нових знаннях, прагне глибше пізнати себе, навколишній світ, його вимоги до особистості, прагне їх втілювати у своїй діяльності. Підлітки прагнуть до розширення власної системи моральних цінностей, формують програму самовиховання. Їхня діяльність окреслена мотивами добра, позитивним ставленням до товаришів і дорослих; у колективних справах прагнуть взяти на себе відповідальність. Розкрито середній рівень сформованості моральних цінностей підлітків, який відображає помірну виразність пізнавальної спрямованості, частково сформовані ціннісні орієнтації. Цей рівень характеризується недостатньо чіткою потребою в поповненні своїх знань про моральні цінності; активність у будь-якій діяльності проявляється під впливом вихователя. У підлітків немає стійкого прагнення до розв’язання моральних ситуацій. Виявлено, що підлітки розуміють необхідність морального самовдосконалення, але ефективність цього процесу залежить від зовнішнього впливу. У них домінує прагнення до дотримання моральних норм поведінки, але це відбувається ситуативно. Особистість не проявляє стійкого прагнення до розширення власної системи моральних цінностей. Констатовано, що для низького рівня сформованості моральних цінностей підлітків характерні відсутність бажання розвивати діяльність, слабка виразність пізнавальної спрямованості, несформовані ціннісні орієнтації, низький рівень відповідальності, самостійності, участі у справах колективу. У підлітків наявна слабка потреба в самовихованні, відсутній потяг до розширення власної системи моральних цінностей. Уперше розглянуто особливості процесу виховання моральних цінностей підлітків в умовах тимчасових дитячих колективів, що створюються у літніх таборах відпочинку. Визначено, що літній табір відпочинку як заклад позашкільної діяльності підлітків сприяє формуванню суспільно-громадського досвіду особистості, розвитку, стимулюванню та реалізації її духовного і творчого потенціалу, пошуку, розвитку і підтримки талантів і обдарувань, залученню до особистісно значущих соціокультурних цінностей, задоволенню потреб у професійному самовизначенні, самоствердженні, розвитку психофізичних ресурсів, зміцненню здоров’я, вихованню моральних якостей, формуванню активної життєвої позиції. Зроблено акцент на тому, що літній табір відпочинку, виконуючи розвивальну, компенсаторну та орієнтаційну функції, сприяє самовихованню й самоствердженню підлітків, зміцненню їхнього психічного, духовного, морального, соціального та фізичного здоров’я, організує змістовне дозвілля підлітків, здійснює тимчасову депривацію особистості від звичного соціального оточення, підпорядковуючи її діяльність режиму табору. Літній табір відпочинку охарактеризовано як модель дорослого життя, де моральними цінностями є проголошувані принципи, норми, правила поведінки, ідеали та традиції, а їхнє виховання удосконалюється у навчальній, трудовій, ігровій та громадській діяльності, результат виявляється у ставленні вихованців до своїх обов’язків, діяльності, інших людей. На основі розуміння змісту моральних цінностей, специфіки підліткового віку окреслено педагогічні умови їх виховання у літньому таборі відпочинку: 1) збагачення наявної системи моральних цінностей; 2) поглиблення знань підлітків про моральні цінності як основи їхньої моральної поведінки; 3) готовність педагогів до здійснення виховання моральних цінностей підлітків в умовах літнього табору відпочинку. Розроблено програму виховання моральних цінностей підлітків в умовах літнього табору відпочинку «РеформISти», яка стала комплексним засобом реалізації педагогічних умов та передбачила ознайомлення підлітків із моральними цінностями людства, здобуття ними позитивного індивідуального досвіду моральної поведінки, розвиток індивідуальної моральної свідомості і рефлексивних здібностей. На основі трирічного впровадження програми встановлено ефективність її використання в умовах літнього табору відпочинку із врахуванням незначного терміну перебування у ньому дітей та особливостей організації їхнього життя. Під час здійснення науково-педагогічного проєкту було удосконалено форми та методи виховання моральних цінностей підлітків. Доведено ефективність форм і методів виховання моральних цінностей підлітків, серед яких: колективні творчі справи, практичне закріплення знань, умінь і навичок (тренування, вправи, показові виступи); гра, метод розв’язання складних моральних ситуацій, тренінги, бесіди, групові консультації. Констатується, що програма виховання моральних цінностей підлітків та діагностичні методики стали результатом 20-річного досвіду роботи автора у літньому таборі відпочинку та дослідної роботи у 2012–2019 роках. На основі такої діяльності було виявлено необхідність спеціальної підготовки вихователів для роботи з програмою в умовах літнього табору відпочинку. Обґрунтовано зміст навчання вихователів, який охоплював теоретичну (вивчення вікових особливостей підлітків, структури табору, обов’язків наставників, координаторів, керівників гуртків, спортінструкторів та інших членів педагогічного колективу) та практичну (детальне ознайомлення з програмою морального виховання «РеформISти», опрацювання виховної технології «від серця до серця», вивчення розважальної програми табору, програвання сюжетно-рольових ігор, репетиції сценок, підготовка необхідних матеріалів для зустрічі дітей, аналіз виховних заходів, обговорення літературних текстів, інструктаж із техніки безпеки) частини. Зроблено акцент на виховній роботі із підлітками-неформалами, оскільки у літньому таборі відпочинку були представники субкультур: паркур, скейтери, фрики, рольовики, селфери та ін. Доведено вагоме значення моніторингу ефективності педагогічних умов щодо виховання моральних цінностей підлітків в умовах літнього табору відпочинку, який дозволяв зробити висновки про актуальний стан виховної діяльності табору, щоб забезпечити прогнозування її розвитку. Підкреслено, що моніторинг виховної діяльності літнього табору відпочинку завдяки спостереженню, діагностуванню, аналізу й оцінюванню результатів виховання моральних цінностей підлітків дозволяв оперативно відстежувати динаміку виховного процесу й своєчасно визначати заходи його корекції з врахуванням тимчасового перебування дітей, короткого терміну роботи табору, особливостей роботи тимчасового педагогічного колективу. Виявлено позитивну динаміку в рівні сформованості моральних цінностей підлітків, що засвідчило ефективність запропонованих педагогічних умов виховання моральних цінностей підлітків у літньому таборі відпочинку. Доведено необхідність залучати моральні цінності у весь спосіб життя та діяльності підлітка у літньому таборі відпочинку з обов’язковим врахуванням попередніх знань про цінності, набутого досвіду моральної поведінки. Практичне значення одержаних результатів полягає у розробці та перевірці ефективності педагогічних умов виховання моральних цінностей підлітків в умовах літніх таборів відпочинку. Отримані результати можуть бути базою для розробки спецкурсів для студентів вищих навчальних закладів та системи підвищення кваліфікації педагогів з організації виховання підлітків у літніх таборах відпочинку.ukморальні цінностівихованняморальна поведінкалітній табір відпочинкупідліткипедагогічні умовипрограма виховання моральних цінностейВиховання моральних цінностей у підлітків в умовах літніх таборів відпочинкуThesis37.091.217:17.022