Хлистун, Ю.2024-08-272024-08-272022Хлистун Ю. Причини зміни стилю розпису православних храмів Сходу України на межі ХХ–ХХІ століть. Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. 2022. Том 5. С. 38-46. DOI: 10.18523/2617-8907.2022.5.38-4610.18523/2617-8907.2022.5.38-46https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/1093У статті проаналізовано причини зміни стилістики розпису православних храмів Сходу України на межі століть і в перші десятиліття XXI ст. Православні храми на Сході України, побудовані (або відновлені) після здобуття незалежності, розписано або в стилі академічного живопису, або у візантійському стилі. Стиль академічного живопису більше притаманний храмам, розписаним у 90-х роках ХХ ст. – на початку XXI ст., а в останні два десятиліття замовники й іконописці від- дають перевагу візантійському стилю живопису. Тому правомірним є питання: внаслідок чого вини- кла така тенденція? З позиції культурології у статті розглянуто комплекс чинників та обставин, які в той час впливали на монументальний церковний живопис. На відміну від стилю академічного живопису, візантійський стиль розпису дає змогу передати через видимі образи невидиме, духовне, містичне, спіритуальне, те, що було предметом пошуку в аналізований історичний період.ukцерковний живописрозпис православного храмустиль академічного живописувізантійський стильіконописні традиціїнаціонально-культурна ідентичністьПричини зміни стилю розпису православних храмів Сходу України на межі ХХ–ХХІ столітьArticle75.033/.038-043.7:726:27-523.4(477.6)“19”“20”