2025-01-062025-01-062023Розробка ресурсозберігаючого екологічного методу підвищення безпеки експлуатації залізничного транспорту підвищенням енергоємності гальмівних систем : Звіт про НДР (заключ.) / Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля ; Керівник роботи Є. П. Медведєв. – № держреєстрації: 0121U108813. – Київ, 2023. – 200 с. doi: https://doi.org/10.33216/ReportSNU(0121U108813)-2023-200https://doi.org/10.33216/ReportSNU(0121U108813)-2023-200https://dspace.snu.edu.ua/handle/123456789/1652Об’єкт дослідження – фрикційні, температурні та динамічні процеси, що протікають у системі «колесо-гальмо-рейка». Предмет науково-технічної роботи – залежності та функції керування тертям. Мета роботи – встановлення і розвиток фундаментальних залежностей для управління тертям для збільшення граничних значень гальмівного зусилля при циклічній стабілізації температури і силового навантаження. Методи дослідження полягають у застосуванні сукупності підходів, засобів, методів і прийомів, що базуються на принципах системності та включають: – математичне моделювання та інтеграцію моделей стабілізації температурних та динамічних процесів в трибоконтакті фрикційних елементів гальма, у тому числі, з використанням методу кліткових автоматів для дослідження, що дозволить максимально врахувати процеси, що відбуваються в контакті; – системно-структурний підхід для створення інструментарію, спрямованого на керування фрикційними процесами, в тому числі за рахунок удосконалення гальмових пристроїв; – прогнозування експлуатаційних характеристик фрикційних процесів, що враховує вплив найважливіших факторів для поліпшення техніко-економічної ефективності транспортного засобу; – методи теорії планування експерименту, теорії прийняття рішень та експертне оцінювання; – при проведенні експериментальних досліджень будуть використані наступні методи: фізичне моделювання, випробування на натурних зразках, стендових натурних установках, математична обробка результатів експериментів. Методи експериментальних досліджень, які використовувались у проекті, складалися з фізичного моделювання, випробування на натурних зразках, стендових натурних установках, локомотивах та вагонах із застосуванням апробованих методик, встановлених відповідними ГОСТ і ДСТУ. Достовірність отриманих у проекті наукових результатів підтверджується задовільною збіжністю даних теоретичних і експериментальних досліджень, що зумовлено вірно використаними методами математичного моделювання та застосованими теоріями. Ступінь впровадження. По результатам дослідження опубліковано: 2 монографії, 5 статей в журналах, що індексуються у наукометричній базі Scopus, 7 статей у виданнях, що входять до переліку фахових видань України, 10 охоронних документів на об’єкти права інтелектуальної власності, 8 тез доповідей на наукових конференціях. За результатами досліджень захищено 1 дисертацію кандидата наук та 1 підготовлено до захисту, що підтверджує підвищення кваліфікаційного рівня наукових виконавців та визнання результатів наукових досліджень. Основні результати отримані при виконанні проекту використано у Державному підприємстві «Український науково-дослідний інститут вагонобудування» та ТОВ «Науково-виробнича компанія «Трансмаш»» при проведенні науково-дослідних і проектно-конструкторських робіт зі створення та удосконалення екіпажної частини локомотивів згідно планів нової техніки підприємств. Результати досліджень використано при підготовці нових лекційних курсів та циклів лабораторних і практичних робіт на кафедрах «Залізничний, автомобільний транспорт та підйомно-транспортні машини» та «Логістичне управління та безпека руху на транспорті» Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Область використання отриманих результатів – підприємства, що займаються розробкою, ремонтом, а також модернізацією тепловозів, дизель- і електропоїздів, вагонів для забезпечення безпеки та ефективності їх експлуатації.ukзалізничний транспортлокомотивгальмуванняфрикційна взаємодіязчеплення колеса з рейкоютемпературашумгальмуванняекспериментальні дослідженняматематичне моделюваннябезпека рухуРозробка ресурсозберігаючого екологічного методу підвищення безпеки експлуатації залізничного транспорту підвищенням енергоємності гальмівних систем : Звіт про НДР (заключ.)Technical Report