2023 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2023 рік by Author "Марченко, Д. М."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Метод управління фрикційною взаємодією у двоточковому трибоконтакті «колесо-рейка».(СНУ ім. В. Даля, 2023) Ноженко, В. С.; Ковтанець, М. В.; Марченко, Д. М.; Вакулик, М. М.; Ковтанець, Т. М.У роботі розглянуто низку методів активного впливу на трибологічні властивості контакту колеса з рейкою. Встановлено, що складністю при реалізації сили тяги та гальмування локомотива є наявність у контактній парі «колесо-рейка» поверхневих забруднень (вода, мастило, дизельне паливо, опале листя, продукти зносу та інше), молекули яких на поверхні металу створюють адсорбційну плівку, що сприяє зниженню тертя та збільшенню зносу. Досліджено, що використання стандартних технічних рішень для підвищення зчеплення контакту «колесо-рейка», а саме підсипання піску під колісні пари на поверхні головок рейок, що веде до пошкоджень контактуючих поверхонь (рейок, коліс, гальмівних колодок), утворення мікротріщин, інтенсивного зносу, засмічення баластної призми, є малоефективним та економічно недоцільним. Одним із перспективних та енергоефективних методів охолодження плями контакту взаємодіючих поверхонь є використання вихрового ефекту Ранка-Хілша. Дослідження в галузі металообробки показали, що при подачі в зону тертя охолодженого іонізованого повітря із застосуванням вихрового ефекту Ранка-Хілша веде до позитивних ефектів. Теоретичним описом впливу озону є наведена у роботі методика оцінки впливу озонованого повітря як активатора поверхні на фрикційну взаємодію в контакті «колесо-рейка». Найбільш ефективним способом отримання озону, є генерація в бар’єрному електричному розряді, де при проходженні через зону розряду молекули кисню частково дисоціюють, атомарний кисень реагує з молекулою кисню, утворюючи озон. Однією з умов для найбільш ефективної роботи бар’єрного озонатора є створення енергії, яка сприяє подоланню енергетичного бар’єру для утворення найбільшої кількості енергетичних зв’язків озону, але при синтезі озону для подальшого застосування його в контакті колеса з рейкою потрібна його висока концентрація. Подано теоретичне обґрунтування впливу озону на процеси, що протікають у контакті «колесо-рейка» та складено енергетичний баланс впливу озону на поверхню контактуючої пари трибологічної системи «колесо-рейка».Item Про термін між капітальними ремонтами залізничного шляху промислових підприємств.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Заверкін, О. В.; Климаш, А. О.; Кузьменко, С. В.; Марченко, Д. М.У статті викладено пропозиції щодо оптимізації термінів ремонту для залізничних колій на промислових підприємствах. Авторами зроблено спробу виявити закономірності зміни витрат на утримання залізничної колії залежно від вантажонапруги. Під час дослідження проведено виміри зносу рейок типу Р50 на прямих ділянках шляхів промислових підприємств хімічного профілю. Результати вимірів оброблялися статистичними методами. Були отримані рівняння зв'язку між відповідно середніми, максимальними та мінімальними величинами вертикального зносу h рейок вантажонапругою млн. ткм брутто/км в рік. Для оцінки оптимальних термінів між капітальними ремонтами колії за критерієм мінімуму наведених витрат пропонується встановити закономірність зміни витрат на утримання колії залежно від вантажонапруги. Точне вирішення цього завдання може бути знайдено шляхом тривалих спостережень за витратами праці та матеріалів на кожному кілометрі окремо за період від укладання його рейок до вилучення їх із шляху. Для отримання точок, що характеризують залежність зміни експлуатаційних витрат, пропонується розглядати витрати за видами робіт (у першому наближенні виписуючи їх із нарядів на роботу). З метою визначення таких закономірностей було зібрано дані про витрати праці та матеріалів на поточне утримання шляхів хімічного підприємства. З метою визначення термінів напрацювання шляху на капітальний ремонт були зібрані дані про рівень фондовіддачі промислових залізничних колій хімічних підприємств, в обсягах перевезення вантажів, що припадають на 1 км колій. Отримані оптимальні терміни були піддані кореляційному аналізу, який показує, що між цими термінами та рівнем фондовіддачі є тісний зв'язок. На підставі звітних даних за 2021 р. по вантажообігу на середньостатистичному хімічному підприємстві були отримані дані щодо довжини шляху, що підлягає капітальному ремонту по граничному зносу рейок. Викладений спосіб оцінки потреби у ресурсах виконання капітальних ремонтів можна використовувати в інших галузях промисловості.