2024 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2024 рік by Title
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
Item Аналіз динамічної стійкості високошвидкісного шпинделя на газостатичних підшипниках.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Брешев О. В.; Носко П. Л.; Башта О. В.; Співак О. М.; Бойко Г. О.; Радько М. В.Представлено розроблену методику та результати обчислювальних комп'ютерних експериментів з дослідження динамічної стійкості високошвидкісного шпинделя верстата шліфування. Питання забезпечення динамічної стійкості високошвидкісних шпинделів на газостатичних підшипниках має важливе значення для забезпечення їхньої працездатності та надійності. Це зумовлено, по-перше, щодо малої стійкістю опор даного типу виникнення коливальних процесів, а по-друге, необхідністю наближатися чи проходити резонансні критичні області під час роботи на високих частотах обертання. Запропонована методика полягає в застосуванні обчислювальних комп'ютерних експериментів для попереднього розрахунку характеристик газостатичних опор, визначенні власних частот коливань і найбільш небезпечних резонансних областей функціонування шпинделя на основі розроблених 3D-моделі шпинделя і його динамічної моделі, моделюванні динамічних навантажень. валу шпинделя при дії динамічних навантажень з визначенням величин амплітуд коливань, дослідженні умов, за яких зберігається динамічна стійкість та працездатність шпинделя. Відповідно до методики в САЕ програмах було визначено власні частоти коливань ротора 5 гармонік, найбільш небезпечними з яких є 2 та 3 гармоніки. За рахунок введеної тарованої неврівноваженості змодельовані динамічні навантаження, що призводять до поперечних коливань при обертанні ротора. Обчислювальними комп'ютерними експериментами досліджено стійкість шпинделевого ротора при дії динамічних навантажень через чисельне визначення амплітуд коливань у всьому діапазоні частот обертання, включаючи резонансні області. Визначено допустимий залишковий дисбаланс ротора, параметри та режими функціонування шпинделя, при яких зберігається його динамічна стійкість та працездатність. Отримані результати дозволяють при розробці та експлуатації шпинделя досліджувати та забезпечити динамічну стійкість його ротора на газостатичних підшипниках при встановлюваних та перехідних високошвидкісних режимах функціонування, виникненні резонансу.Item Аналіз напружень, діючих в робочому обладнанні навантажувача.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Ковалевський, С. Г.; Високович, Є. В.; Ніколаєнко, В. А.У статті наведені результати дослідження напружень в робочому обладнанні малогабаритного навантажувача за допомогою розроблених комп’ютерних моделей, що дозволяє провести розрахунки з мінімальними матеріальними витратами, при виключенні можливостей створення небезпеки для оператора машини. Відомо, що експлуатація навантажувачів пов’язана з виникненням багатьох небезпечних ситуацій, в тому числі в разі виходу з ладу вузлів металоконструкції у разі перевищення діючих нормативів навантаження. Діючі напруження були визначені за допомогою комп’ютерної моделі, створеної в середовищі програми SolidWorks, з дотриманням геометричних та вагових характеристик, згідно розробленої проектно-конструкторської документації робочого обладнання, яке складається зі стріли, рукояті, опорно-поворотного пристрою, гакової підвіски та гідроциліндрів керування. Створена комп’ютерна модель була імпортована в програму CosmosWorks, в якій, з використанням методу кінцевих елементів, з дотриманням граничних умов, задаючи обмеження на переміщення та деформаціі вузлів робочого обладнання навантажувача, характеристик матеріалу та діючих сил, визначених в небезпечних розрахункових положеннях,були проведені заплановані дослідження міцності. Отримані результати засвідчили, що максимальні напруги, які виникають в металоконструкції рукояті складають 192 МПа, а в стрілі - 110 МПа, що є меншим за допустимі, але для дотримання нормативного показника коефіцієнта запасу міцності, конструктивне виконання вузлів з’єднання рукояті зі стрілою та гідроциліндром керування було вдосконалено, що дозволило зменшити рівень діючих напружень на 12-14% та підвищити запас міцності до 4,1, тобто дотриматись нормативу для вантажопідйомного обладнання. В місцях приєднання стріли до опорно-поворотного пристрою та гідроциліндрів керування запропоновано зменшити напруження за рахунок використання технологічних методів виконання зварювальних робіт, яке дозволить зменшити концентратори напруги. Таким чином, конструктивне вдосконалення робочого обладнання малогабаритного навантажувача, виконане за результатами проведених досліджень на основі розроблених комп’ютерних моделей, дозволило підвищити міцність металоконструкції.Item Аутсорсинг обліку і аудиту: сучасні виклики та технології штучного інтелекту для ефективного управління підприємством.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Шишкова, Н. Л.; Усатенко, О. В.У статті проаналізовано сучасний стан та виклики для компаній з надання послуг у сфері бухгалтерського обліку та аудиту з врахуванням викликів активної фази зовнішньої агресії. Наведено динаміку розвитку сфери обліку, аудиту та консультування з питань оподаткування в розрізі кількості суб'єктів господарювання, зайнятих працівників та обсягу доходів в цій сфері за останні роки. Визначено фактори, що призвели до поступового зростання частки українських компаній, які віддали послуги, пов’язані з бухгалтерським обліком, на аутсорсинг. Наголошено, що в умовах воєнного стану стимулами для аутсорсингу виступають як загальновідомі чинники, пов’язані з економією та підвищенням ефективності бізнесу, так і складнощі залучення кваліфікованого персоналу. Запропоновано інноваційні технології та інструменти для розвитку надання послуг у сфері бухгалтерського обліку та аудиту з врахуванням інформаційної безпеки, особливостей сучасних ризиків витоку та перекручення облікової інформації. Розроблено покроковий приклад організації бухгалтерського аутсорсингу з використанням технології ШІ з врахуванням переваг, ризиків та недоліків використання технологій штучного інтелекту (ШІ). Об’єктом дослідження є винесені на аутсорсинг процеси надання послуг з ведення бухгалтерського обліку та аудиту для підвищення ефективності управління на підприємстві. Предметом дослідження є існуючі передумови надання послуг з ведення бухгалтерського обліку та аудиту та можливості підвищення їх якості та ефективності через використання сучасних технологій та інструментів, зокрема штучного інтелекту. У роботі використано методи: аналіз та синтез, моделювання причинно-наслідкових зв’язків у визначенні сучасного стану та проблем для компаній з надання послуг у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, методів сітьового планування для розвитку надання послуг у сфері бухгалтерського обліку та аудиту з використанням сучасних технологій та інструментів, аналіз переваг та недоліків застосування технології штучного інтелекту, теоретичний аналіз літератури за темою.Item Вплив покращених триботехнічних характеристик нового фрикційного матеріалу на динаміку при горизонтальному русі вантажопідйомних машин.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Полупан, Є. В.Стаття присвячена підвищенню ефективності гальмування підйомно-транспортних машин застосуванням нових фрикційних композитних матеріалів на основі вуглець-вуглецю з піровуглецевою матрицею та дослідженню їх динамічних характеристик. При дослідженні впливу триботехнічних характеристик пропонованих матеріалів на динаміку роботи вантажопідйомних машин використовувалися три масові двозв'язкові динамічні моделі крана при пересуванні з вантажем. Застосування цих моделей пояснюється великим розповсюдженням при розрахунках динамічних навантажень і досить високою збіжністю результатів отриманих теоретичним і експериментальними шляхами. Застосування нового фрикційного матеріалу вимагає вивчення впливу основних характеристик фрикційного матеріалу на динамічні параметри руху вантажопідйомної машини. Наявність залежності між температурою в контактній зоні пари тертя, гальмівним моментом, часом, способом охолодження, режимом роботи зумовило вирішення завдання встановлення впливу цих залежностей на динаміку руху вантажопідйомних машин. В результаті проведених раніше досліджень було рекомендовано для застосування новий вуглець-композитний фрикційний матеріал з підвищеною теплопровідністю, теплоємністю та тепловіддачею. Поліпшення теплофізичних характеристик фрикційних матеріалів гальмівних пристроїв порушило питання порівняльного дослідженні якісної та кількісної сторони динамічних параметрів процесу гальмування вантажопідйомних машин.Item До питання про стійкість руху робочого органу в одновісному безконтактному приводі.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Брешев, О. В.; Башта, О. В.; Носко, П. Л.; Бойко, Г. О.; Радько, О. В.Запропоновано розрахункову модель вимушених поперечних коливань робочого органу в одновісному безконтактному приводі, які успішно застосовують у точному машинобудуванні, приладобудуванні, робототехніці, машинах плазмового та лазерного розкрою матеріалу, прецизійних верстатах електроерозійного оброблення, системах автоматичного пакування та транспортних машинах, оптиці. Розроблено математичну модель, розв'язання рівняння якої визначає закон руху робочого органу під час поперечних коливань, зумовлених зовнішніми силовими факторами. Вона являє собою суму загального розв'язку, відповідного до вільних коливань з опором (однорідного рівняння) і окремого розв'язку неоднорідного диференціального рівняння, залежного від зовнішньої змушувальної сили, перетвореної у вигляд psint . Уперше отримано критерій стійкого руху робочого органу в одновісному безконтактному приводі. Критерій визначено енергетичним методом для випадку малих поперечних коливань робочого органа біля положення рівноваги, спричинених зовнішніми збуреннями. Його адекватність перевірено серією розрахунків із варіюванням параметрів математичної моделі. Виконання умов критерію гарантує стійкий характер руху робочого органу за найнебезпечнішого поєднання параметрів механічної системи, коли виникає явище резонансу та початкові умови сприяють максимальному збільшенню початкової амплітуди коливань.Item Дослідження повздовжньої динаміки зйомного модуля для довгомірних вантажів при перевезенні вагоном-платформою.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Ловська, А. О.; Діжо, Я.; Блатницький, М.В матеріалах статті висвітлено особливості конструкції зйомного модуля для перевезень довгомірних вантажів. Особливістю зйомного модуля є те, що його конструкція виконана каркасною. Кріплення зйомного модуля на транспортних засобах здійснюється за фітингові упори, передбачені в його кутових частинах. Для визначення повздовжніх навантажень, які діють на зйомний модуль проведено математичне моделювання його динаміки за умови розміщення на вагоніплатформі. У якості прототипу використано вагонплатформу моделі 13401 на візках 18100. Важливо сказати, що даний вагонплатформа є універсальним. Однак, у зв’язку з нестачею спеціалізованих вагонів для перевезень контейнерів, існує модернізація конструкції даного вагонаплатформи, яка передбачає постановку на нього фітингових упорів. Враховано, що на передній упор вагонаплатформи діє повздовжня сила у 2,5 МН, що відповідає режиму “ривок”. До уваги прийнято можливі сили тертя, які виникають між горизонтальними поверхнями фітингових упорів вагонаплатформи та фітингами зйомного модуля. При проведенні моделювання враховано, що між фітинговим упором та фітингом встановлено жорсткий зв'язок. Розв’язок математичної моделі здійснено за методом РунгеКутта, який реалізує програмний комплекс MathCad. При цьому початкові умови були покладені близькими до нуля. Встановлено, що максимальне прискорення, яке діє на зйомний модуль складає близько 38 м/с2. Дана величина прискорення знаходиться в межах допустимих. Проведені дослідження сприятимуть створенню рекомендацій щодо проєктування сучасних транспортних засобів модульного типу та підвищенню ефективності експлуатації транспортної галузі.Item Комп’ютерне моделювання поперечної навантаженості кузова напіввагона зі стінами із сендвіч-панелей.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Герліці, Ю.; Ловська, А. О.; Діжо, Я.; Рибін, А. В.Для зменшення навантаженості обшивки кузова напіввагона, а відповідно і пошкоджень, пропонується виготовлення її секційною. При цьому кожна секція утворюється сендвіч-панелями. Конструкція панелі являє собою два металевих листи між якими знаходиться енергопоглинальний матеріал. Для обґрунтування такого рішення проведено дослідження поперечної навантаженості кузова напів-вагона комп’ютерним моделюванням. Дослідження проведено на прикладі універсального напіввагона моделі 12-757. Підлогу даної моделі напіввагона утворюють кришки розвантажувальних люків. У зв’язку з тим, що вони мають шарнірне з’єднання з кузовом при побудові просторової моделі вони не приймалися до уваги. Розрахунок реалізовано в програмному комплексі SolidWorks Simulation за методом скінчених елементів. При складанні розрахункової схеми кузова напіввагона враховано, що на нього діє вертикальне навантаження, поперечне, а також тиск насипного вантажу. Розрахунок здійснено за умови завантаження кузова кам’яним вугіллям, оскільки даний тип вантажу є одним із найбільш поширених при перевезеннях в напіввагонах. У якості матеріалу кузова застосовано сталь марки 09Г2С. Для моделювання енергопоглинального матеріалу в сендвіч-панелях застосовано зв'язок “пружина-демпфер”. Скінчено-елементна модель утворювалася ізопараметричними тетраедрами. Для визначення їх оптимальної чисельності застосовано графоаналітичний метод. Встановлено, що максимальне прискорення кузова напіввагона на 4,3% нижче за те, що діє на типову конструкцію. Результати проведених досліджень сприятимуть створенню напрацювань щодо проєктування сучасних конструкцій залізничних вагонів з покращеними техніко-економічними характеристиками та підвищенню ефективності використання залізничного транспорту.Item Метод і програмне забезпечення символьного перетворення растрових зображень.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Захожай, О. І.; Крохмаль, А. В.В статті розглянуто новий метод і програмне забезпечення для перетворення растрових зображень в символьний вигляд для систем обробки і аналізу візуальної інформації. Відомо, що обробка растрових зображень, особливо високої роздільної здатності, вимагає значних об’ємів пам’яті для зберігання, а також обчислювальної потужності комп’ютерних систем. Представлений підхід дозволяє візуально представити інформативні об’єкти на растровому зображенні символами, які за виглядом максимально співпадають з відповідними фрагментами початкового зображення. З урахуванням малого обсягу для збереження символьних даних, таке технічне рішення дозволяє забезпечити компактне зберігання інформативних ознак растрових зображень, а також спростити процедуру їхнього співставлення під час розпізнавання. Компактне представлення алфавіту класів також дозволяє значно знизити часову складність інформаційного процесу класифікації об’єктів на зображенні. Представлене програмне забезпечення, в якому реалізовано новий метод перетворення растрових зображень, може бути легко інтегроване до будь яких прикладних систем розпізнавання візуальних образів, а також системи підтримки прийняття рішень на основі візуальної інформації.Item Особливості визначення показників міцності кузова напіввагона при перевезенні в ньому контейнерів.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Ловська, А. О.; Діжо, Я.; Рибін, А. В.; Рукавішников, П. В.В матеріалах статті досліджено динамічну навантаженість та міцність несучої конструкції напіввагона при перевезенні в ньому контейнерів. Для визначення прискорень, які діють на несучу конструкцію напіввагона проведено математичне моделювання його динамічної навантаженості за умови руху у складі поїзда. При цьому прийнято до уваги наявність трьох ступенів вільності напіввагона та контейнерів, які характеризують повздовжнє, кутове навколо поперечної осі та вертикальне переміщення. В моделі враховано, що контейнери мають однакову завантаженість вантажем, не мають власного ступеня вільності та повторюють траєкторію переміщень напіввагона. Переміщення вантажу у контейнері до уваги не приймалося. Розв’язок математичної моделі здійснено в програмному комплексі MathCad, який реалізує метод Рунге – Кутта. Отримана величина прискорення, як складова динамічного навантаження, врахована при розрахунку на міцність несучої конструкції напіввагона. При цьому застосовано метод скінчених елементів, який реалізовано у SolidWorks Simulation. Результати проведених розрахунків показали, що перевезення контейнерів з використанням зазначеної схеми закріплення є допустимим. Однак в умовах наднормованих режимів, тобто коли повздовжня сила на передні упори при “ривку” буде перевищувати 2,5 МН, дана величина напружень відповідно збільшиться. Тому при подальших дослідженнях в цьому напрямку необхідно приділити увагу даній розрахунковій схемі. Проведені дослідження сприятимуть підвищенню ефективності експлуатації контейнерних перевезень та транспортної галузі в цілому. Також результати досліджень будуть корисними напрацюваннями при проєктуванні транспортних засобів модульного типу.Item Особливості розробки Android-додатків на базі Jetpack Compose.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Щербаков, Є. В.; Щербакова, М. Є.Jetpack Compose — це абсолютно новий підхід до розробки додатків для всіх платформ операційних систем Google. Основні цілі UI-фреймворка Compose — зробити розробку додатків легшою, швидшою та менш схильною до типових помилок, які зазвичай з’являються під час розробки програмних проектів. Багато переваг Compose походять від того факту, що він одночасно декларативний і керований потоком даних. Декларативний синтаксис Compose забезпечує зовсім інший спосіб реалізації макетів і поведінки інтерфейсів користувача ніж було раніше. Замість того, щоб вручну розробляти складні деталі зовнішнього вигляду компонентів, які складають чергову сцену, Compose дозволяє описувати сцени за допомогою простого та інтуїтивно зрозумілого синтаксису. Іншими словами, Compose дозволяє створювати екрани, оголошуючи, як має виглядати інтерфейс користувача, не турбуючись про складність того, як будується кожен екран. Після написання цих оголошень усі заплутані та складні деталі позиціонування, обмежень, рендерингу та рекомпозиції екрана автоматично обробляються середовищем виконання Compose. З появою Jetpack Compose рекомендується розробляти сучасні Android-додатки тільки з однією активністю, де різні екрани для взаємодії з користувачем завантажуються як контент в рамках цієї активності. Окрім того, нова архітектура додатків рекомендує розділяти різні зони відповідальності в додатку на абсолютно окремі модулі (separation of concerns). Одним із ключів до такого підходу є компонент ViewModel, який реалізується як окремий клас і включає змінні стану, що містять дані моделі та функції, які можуть бути викликані для управління цими даними. Активність, яка містить інтерфейс користувача, спостерігає (observes) за значеннями стану і функціонує так, що будь-які зміни значень в моделі ініціюють рекомпозицію екрана.Item Потенціал цифровізації в Україні та шляхи його підвищення.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Архипов, П. О.Стаття присвячена аспектам сучасної та повоєнної цифровізації економіки й промисловості України. Для аналізу вибрані певні напрямки, що потенційно можуть реалізувати намічені цілі за найкоротший час. Дана проблема розглянута з погляду максимальної ефективності щодо реалізації наявного вітчизняного потенціалу з урахуванням інтересів іноземних інвесторів. Увага урядів країн-партнерів, зацікавленість вітчизняного та іноземного приватного капіталу, загальні тенденції розвитку цифрової трансформації, аналіз сучасного стану економіки України створюють унікальні можливості до впровадження цифровізації більшості галузей вітчизняної економіки. Водночас, увага звертається на ті внутрішні та зовнішні умови, які сприяли прискоренню впровадження цифрових технологій у період війни. Війна створила як виклики, так і можливості для цифровізації. З одного боку, зменшення кількості робочої сили внаслідок виїзду за кордон і втрат на фронті підкреслює необхідність автоматизації та впровадження нових технологій. З іншого боку, ці виклики змушують бізнес і державні структури активно шукати шляхи для швидкого переходу до цифрових рішень, що робить питання прогнозування, організації та управління цифровізацією особливо актуальним. Важливим аспектом є розгляд сучасного стану цифровізації в Україні. В статті окреслюються ряд проблем, які стоять на шляху впровадження цифрових технологій, та пропонуються можливі шляхи їх вирішення. На завершення робиться висновок про необхідність комплексного підходу до цифровізації економіки України. Успіх у цій сфері можливий лише за умови тісної співпраці між державними інституціями, приватним сектором та міжнародними партнерами. Цифровізація повинна стати пріоритетним напрямком розвитку, що дозволить Україні не тільки подолати сучасні виклики, але й закласти основу для стійкого економічного зростання у майбутньому.Item Прагматичні тлумачення терміну «людський капітал» як системи зв’язків між складом інтерпретацій, складом асоційованих управлінських імперативів, складом контекстів економічної діяльності.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Бородавка, Н. Г.; Кривуля, П. В.У статті продемонстровано, що у рамках загальної категорії «людський капітал» існують деякі його різновиди, які можуть мають отримати власні термінологічні позначення. У випадку однієї понятійної розбіжності пару підвидів людського капіталу запропоновано умовно іменуватимемо основним людським капіталом та фінансовим людським капіталом, залежно від того як визначено контекст використання: як виробничий, чи як відносницький. У іншому випадку понятійної розбіжності доречнішим здається виділення іншої пари підвидів людського капіталу, які можна було б умовно іменувати ЛК-потенціалом та ЛК-власністю, оскільки в деяких помітно різних контекстах використання категорії «людський капітал» вона зближується за значенням до різних родових категорій: то виступаючи більшою мірою представником категорії «потенціал», то виступаючи більшою мірою як «власність». Гіпотеза про необхідність ідентифікації умов в яких людський капітал набуває різних значень обґрунтована вже цими двома парами, оскільки показані чотири варіанти інтерпретацій загальної категорії, потреба виділення яких осмислена у зв’язку з різними контекстами її застосування, тобто має прагматичне підґрунтя. Такі різні значення припускають різні контексти використання категорії «людський капітал», тож і різні імперативи управлінської діяльності починають бути головуючими. Також слід зазначити, що і позначення мають бути різними для зручності використання термінології.Item Підвищення задоволеності працею: вітчизняний та міжнародний досвід.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Хандій, О. О.; Кобцева, Д. А.Задоволеність працею є одним із найважливіших факторів, що впливають на результати роботи персоналу, спосіб життя та соціальне життя. У сучасному конкурентному бізнес-середовищі вкрай важливо не лише залучати найкращі таланти, але й дбати про безперервний розвиток робочої сили та її задоволеність працею. Інвестуючи в розвиток співробітників, організації можуть підвищити їх задоволеність працею, продуктивність і культуру інновацій та співпраці. Метою формування та розвитку задоволеності працею є залучення потенційних кандидатів, утримання та мотивація компетентних працівників, сприяння досягненню цілей компанії. У дослідженні розглядаються різні аспекти задоволеності працею та чинники впливу на її рівень, такі як корпоративна культура, комунікації з керівництвом, лояльність, зміст роботи, навчання, винагороди та можливості визнання, командна робота та стосунки з підлеглими. Розглянуто приклади підвищення мотивації персоналу в інших країнах, що можуть бути корисними для українських компаній. Зазначено, що існує пряма залежність між задоволеністю працею та її продуктивністю. Наведено приклади успішного впровадження програм розвитку соціально-трудових відносин в Україні та зазначено, що завдяки просуванню цього напрямку, можна не тільки збалансувати вітчизняний ринок праці, а і стрімко розвивати його, адаптуючись під сучасні тенденції світового ринку. У різних країнах існують відмінності у підходах до управління задоволеністю працею та способах її вимірювання. Деякі країни активно застосовують програми корпоративної соціальної відповідальності, що спрямовані на поліпшення умов праці та стимулювання задоволеності працівників їх роботою. Україна стикається з різноманітними викликами у сфері праці, включаючи забезпечення гідного рівня заробітної плати, створення безпечних умов праці, надання можливостей кар'єрного зростання та формування корпоративної культури, підвищення змістовності трудового процесу, розвиток соціального діалогу. Дослідження свідчать, що рівень задоволеності працею значно різниться залежно від сектору економіки, розміру компанії, регіону та демографічних факторів.Item Удосконалення експлуатаційних характеристик вузлів тертя в зчленуванні кузова і візків рухомого складу застосуванням нових антифрикційних матеріалів.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Полупан, Є. В.Розглянуто перспективу створення нового покоління антифрикційних матеріалів. Відомо, що інтенсивний бічний знос рейок у кривих має місце переважно під час набігання коліс, що передають тягове або сприймають гальмівне зусилля, при цьому швидкості відносного прослизання колеса визначаються кутами набігання колісних пар на рейки. Прямолінійний рух екіпажу супроводжується деяким вилянням у горизонтальній площині і поперемінно реалізується одноточковий і двоточковий. З’ясовано, що найбільший вплив чинить момент опору повороту від взаємодії коліс із рейками, величина якого має випадковий характер і визначається низкою складнокерованих чинників. Визначено що найбільшу загрозу безпеці руху в кривих ділянках колії створюють установка найбільшого перекосу і установка високих швидкостей. Особливо важливу роль під час руху в кривих ділянках має конструктивне виконання зчленування кузова з візком і триботехнічні характеристики вузлів тертя опорних і поворотних механізмів цього сполучення. Розглянуто зчленування кузова і візків магістральних тепловозів яке здійснюється за допомогою опорно-повертальних пристроїв і шкворневого пристрою які можуть забезпечувати різний ступінь свободи переміщення відносно кузова. Розглянута схема розрахунку зворотної сили в роликовому апараті. Наведена розрахункова схема для визначення переміщення ковзуна і повертального апарату, під час кутових поворотів візка завдяки якій отримуємо вираз для повертального моменту під час повороту візка відносно кузова. Наведені Моменти сил тертя в опорах залежно від кута повороту візка і коефіцієнта тертя ковзуна по пластмасовій накладці. Розглянуто характер впливу повертального моменту в опорах візка залежно від кута його повороту та коефіцієнта тертя на величину моменту від сил тертя в опорних пристроях. Наведені технічні параметри антифрикційних У-УКМ з піровуглецевою матрицею та різними наповнювачами та результати випробувань різних матеріалів на машині тертя.Item Фрикційні вуглець-вуглецеві композитні матеріали для гальмових систем рухомого складу.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Шевченко, С. І.У роботі розглянута актуальна науково-технічна проблема підвищення ефективності гальмування рейкового рухомого складу шляхом поліпшення умов взаємодії коліс з гальмівними колодками шляхом розвитку науково-обґрунтованих технічних рішень, що забезпечують підвищення ефективності роботи гальмівних пристроїв. На підставі аналізу досліджень встановлено, що серійні фрикційні матеріали для гальмівних систем рухомого складу недостатньо відповідають сучасним вимогам, це обумовлено суттєвою залежністю їх фрикційних характеристик від основних факторів процесу гальмування, таких як, швидкості ковзання, питомого навантаження і температури на контактній поверхні тертя. Встановлено, що температура в контактній зоні тертя є основним та вирішальним фактором, який визначає працездатність пари тертя, величину та стабільність коефіцієнта тертя фрикційного сполучення. На підставі експериментальних досліджень встановлено, що модифіковані вуглець-вуглецеві композиційні матеріали на основі вуглецевої тканини УРАЛ ТМ-4 та УРАЛ Т-22 з піровуглецевою матрицею та абразивними модифікаторами тертя у вигляді карбіду бору, оксиду алюмінію та бору аморфного забезпечують досить високий коефіцієнт тертя на рівні 0.45 при температурі 0 ˚С та його стабільність у температурному діапазоні поверхні тертя до 500˚С. Верхня температурна межа обумовлена не властивостями матеріалу, а технічними можливостями експериментальної установки. Встановлено вплив на фрикційні характеристики модифікованих вуглець-вуглецевих композиційних матеріалів якісного, кількісного та фракційного складу абразивних модифікаторів тертя. Рекомендовано використовувати, як модифікатори тертя дрібнодисперсні порошки карбіду бору і аморфного бору. Статистичні експериментальні дослідження натурних зразків з нових матеріалів з модифікаторами тертя у вигляді дрібнозернистого карбіду бору і аморфного бору дозволили встановити ймовірнісні поля розподілу величини коефіцієнта тертя у функції температури контактної поверхні тертя і доказово підтвердити високу ефективність модифікованих вуглець-вуглецевих композиційних матеріалів.Item Хибні безпекознавчі сподівання від банківських новацій через подвійну їхню роль у збільшенні та зменшенні сили дії чинників ризику: сутність проблематики та її подолання шляхом утворення дихотомій ситуаційної діагностики.(СНУ ім. В. Даля, 2024) Ватулін, В. М.; Кривуля, П. В.; Бурко, Я. В.; Коротун, І. О.Дія чинників ризику багатоаспектна і проявляє себе у будь якій сфері економічної діяльності та стає на заваді усталеності розвитку підприємств, регіонів, країн, людства у цілому. Вирішення окремих проблем з подоланням дії чинників ризику наближає людство до усталення розвитку. У роботі розглянуто двобічний вплив удосконалення інструментів та методів зниження ризику на силу дії чинників ризику – з огляду на потреби української економіки та на комерційні критерії господарчої діяльності економічних акторів заходи щодо впливу на чиннику ризику можуть мати різне значення, а посилення апарату врахування зовнішніх чинників може посилювати силу дії внутрішніх чинників. Але попре таку подвійну роль у роботі запропоновано спрямовувати аналіз на виявлення умов, за яких одна з ролей превалює, - результати такого аналізу нададуть змогу утворювати дихотомії ситуаційної діагностики замість недостатньої як результат оцінювання констатації наявності як плюсів так і мінусів у окремих заходів, явищ, форм, інструментів, тощо. Конкретизуючи загальні висновки щодо подолання невизначеності подвійної ролі інструментів у збільшенні та зменшенні сили дії чинників ризику шляхом утворення дихотомій ситуаційної діагностики у роботі запропоновані такі дихотомічні пари: імітаційний бенчмаркінг та сортувально-адаптаційний бенчмаркінг, ризики порівняльної неадаптованості до сучасних умов дії економічного актора та ризики опанувальної неадаптивності економічного актора, кредитори-едифікатори та кредитори-анігілятори. Також у роботі запропоновано альтернативне визначення кредиту та зроблено ряд висновків щодо подвійної ролі новацій на посилення та послаблення чинників ризику; щодо потенційну можливість оптимізації рівня безпекознавчої озброєності економічних акторів; щодо декларативної та дійсної ролі заходів щодо посилення конкурентоспроможності економічних акторів; щодо проявів когнітивних ефектів, що спричиняють когнітивні ризики та використання понять у полі дослідження.