Наукові вісті Далівського університету № 24
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові вісті Далівського університету № 24 by Title
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Використання алгоритму шифрування AES-256-CBC для зберігання даних автентифікації автономного помічника.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Деркач, М. В.; Мишко, О. Є.У статті розглянуте актуальне питання розробки автономного помічника зберігання даних автентифікації, що допоможе забезпечити безпеку та надійність доступу до конфіденційної інформації та запобігти можливим крадіжкам даних. Оскільки у зв'язку зі зростанням використання онлайн-сервісів та електронної комерції, ризик несанкціонованого доступу до особистих даних користувачів значно збільшується. Для реалізації розробки використано мову програмування PHP, фреймворк Lumen, Telegram Bot API, Linux, Git/GitHub, в якості СУБД використано MySQL. Розглянуто протокол MTProto, який використовується месенджером Telegram, а також методи шифрування, які застосовуються у фреймворку Lumen, а саме методи шифрування та дешифрування даних на основі майстер-ключа, що дозволило забезпечити безпеку передачі та збереження даних автентифікації. Всі зашифровані значення шифруються за допомогою OpenSSL і шифру AES-256-CBC, додатково всі зашифровані значення підписуються кодом автентифікації повідомлення (MAC), щоб виявити будь-які зміни в зашифрованому рядку. Розроблений автономний помічник зберігання даних автентифікації має такі функціональні можливості: автентифікація користувача, управління паролями, швидкий пошук, імпорт та експорт даних, захист даних. А також має важливу перевагу перед існуючими засобами зберігання даних, такими як зберігання на локальному пристрої, використання хмарних сервісів, використання менеджерів паролів, оскільки забезпечує високий рівень захисту конфіденційної інформації користувачів за допомогою сучасних технологій шифрування та зменшення ризику витоку персональних даних при використанні онлайн-сервісів. Після реалізації системи, було проведено тестування та продемонстрована взаємодія автономного помічника з користувачем.Item Виявлення управлінських ділем між продуктивністю та рентабельністю капіталу у разі впровадження заходів раціоналізації несинхронізованих потокових ліній.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Сибіна, В. О.; Кривуля, П. В.Продовжено розгляд концептуалізації поняття «управлінські дилеми» на рівні конкретних ситуацій, у яких проявляють себе управлінські дилеми. У статті конкретизовано умови виникнення управлінських дилем між продуктивністю та рентабельністю капіталу на прикладі організаційних рішень впровадження заходів раціоналізації несинхронізованих потокових ліній. Наведено аргументацію на користь аналізу не загальних (універсальних) аналітичних зв’язків між параметрами організації виробництва та головними та допоміжними критеріями, а на користь аналізу окремих типових виробничих ситуацій, розподіливши їх насамперед за видом використаної форми організації виробництва. Вибір заходів підвищення продуктивності має суто індивідуальний характер для кожної виробничої ситуації кожного закладу (як виробничого, так і діючого у інших економічних сферах) через різноманітність діяльності та підходів до її організації й планування. Об’єктом дослідження є виробничі процеси та процеси розробки, обґрунтування та реалізації заходів щодо підвищення продуктивності на підприємстві. Предметом дослідження є ситуативні умови використання принципів організації, їхні інтуїтивні переваги та ґенеза побічних ризиків організаційних рішень, тобто зміст та умови прояву протиріч різних за спрямуванням та параметрами впроваджуваних організаційних заходів, що спричиняють не тільки позитивні, а й негативні наслідки у системі оцінок продуктивності використовуваних на підприємстві ресурсів. У роботі використано такі методи: системний аналіз та синтез у описі складу засобів та критеріїв підвищення продуктивності використання ресурсів підприємства, моделювання причинно-наслідкових зв’язків, вимірювання параметрів несинхронізованих потокових та епюри міжопераційних оборотних доробків, аналіз протиріч між параметрами, теоретичний аналіз літератури за темою. Доцільно мати поняття ефективної множини рішень, адже її застосовують для вибору найефективнішого рішення, але для організаційних рішень це є більш складним завдання.Item Застосування енергозберігаючих та природоохоронних технологій на водному транспорті.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Голубєва, С. М.; Морнева, М. О.; Пастух, О. В.У статті розглянута політика енергозбереження, що проводиться також на водному транспорті, удосконалення структури транспортних засобів з метою забезпечення перевезень вантажів і пасажирів за мінімальних енергетичних витрат. Відповідно до Міжнародної конвенції щодо запобігання забрудненню з суден (1973р.) і Протоколу до неї (1978р.) - Конвенція МАРПОЛ 73/78 - всі судна, що будуються, обладнують комплексом природоохоронних пристроїв, які дозволяють утилізувати відходи, очищати забортні води від домішок нафтовмісних продуктів і т.д. Як і будь-який інший вид транспорту, водний транспорт у процесі експлуатації перебуває у взаємодії з навколишнім середовищем: для роботи енергетичних установок і суднових систем споживається забортна вода і повітря, скидаються в атмосферу випускні гази, а в гідросферу - забортна вода з теплообмінних апаратів та нафтовмісні води. Токсичність випускних газів визначається видом застосовуваного палива та умовами його згоряння. Реалізація заходів щодо покращення екологічних показників енергетичних установок нерозривно пов'язана з впровадженням енергозберігаючих технологій, оскільки підвищення продуктивності установок веде до зниження споживання палива та зниження викидів. Очевидно, що автоматизація управління енергетичними системами та пов'язаного з ними обладнання дозволяє вибрати найбільш раціональні з погляду економії енергії режими роботи суднових енергетичних установок. Енергозбереження на водному транспорті дозволяє знизити вартість транспортування вантажів і пасажирів та збільшити рентабельність практично всіх сферах економіки. Питання енергозбереження та ефективності водного транспорту пов'язані також і з організаційними заходами, такими як дотримання графіків регламентних і ремонтних робіт, постійний моніторинг стану всіх систем, вибір найбільш вигідного завантаження судна (каргоплану) тощо.Item Застосування функцій хешування для створення кваліфікованого електронного підпису.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Рязанцев, О. І.; Кардашук, В. С.; Кравцов, С. В.У статті розглянуті сучасні алгоритми створення кваліфікованого електронного підпису (КЕП) з застосуванням функцій хешування. Проведено аналіз алгоритмів з метою програмної реалізації систем електронного підпису на мові Java c використанням бібліотеки Open SSL. Розглянута нормативно-правова база створення електронного підпису та відмічена його уразливість. Серед недоліків існуючих схем формування електронного підпису відмічається повільна робота алгоритмів формування, перевірки підпису та обмеження на довжину повідомлення. Програмні рішення, що використовуються, мають обмеження на довжину повідомлення, його розбиття на фрагменти і підпис кожного фрагмента. Таке рішення часто неприйнятно для використання на практиці, так як збільшує обсяг повідомлення, час виконання процедури створення і перевірки електронного підпису. Серед характеристик криптосистеми з відкритими ключами визначено, що слабкою ланкою в таких системах є ключів. Відзначено, що криптографічні системи, розроблені на основі алгоритму RSA, породжують аналоги в алгоритмах на еліптичних кривих. В результаті дослідження вироблені практичні рекомендації по довжині блоків хеш-функції і довжині ключа алгоритмів електронного підпису. При розробленні інфраструктури відкритих ключів слід орієнтуватись на тести Національного інституту по стандартам і технологіям США (NIST). Дослідження на основі тестів NIST показало недосконалість засобів електронного підпису та шифрування документів. В результаті дослідження намічені подальші шляхи удосконалення алгоритмів електронного підпису, що направлені на зменшення кількості операцій кодування та збільшення криптографічної стійкості. В результаті дослідження вироблені практичні рекомендації по довжині блоків хеш-функції і довжині ключа алгоритмів КЕП.Item Керований фрикційний гаситель коливань і його динамічні можливості.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Ковтанець, М. В.; Могила, В. И.; Сергієнко, О. В.; Ноженко, В. С.; Ковтанець, Т. М.У статті представлені результати якісного аналізу характеристик та роботи фрикційних гасителів коливань з керованою силовою характеристикою, що використовуються у ресорному підвішуванні тепловоза типу 2ТЕ116. Досліджено недоліки фрикційних гасителів коливань до яких можна віднести нестабільність коефіцієнта тертя внаслідок зносу і забруднення поверхонь, що труться, впливу погодних умов тощо, що робить процес їх роботи практично неконтрольованим протягом порівняно тривалого періоду. З’ясовано, що принципово новим напрямом у вдосконаленні динамічних показників роботи фрикційних гасителів коливань є управління силою їхнього опору залежно від характеристик коливальних процесів надресорної будови. Для якісної оцінки ефективності роботи таких гасителів розглянуто спрощену коливальну систему з параметрами, близькими до таких як у першому ступені ресорного підвішування тепловоза 2ТЕ116. Для роботи гасителя в керованому режимі у системі передбачені датчик переміщень надресорної будови, пристрій керування силою опору, виконавчий механізм і мікропроцесор, що здійснює опрацювання інформації та вироблення сигналу управління. Наявність датчиків швидкості та прискорення не є необхідним, оскільки відповідні сигнали можна отримати у мікропроцесорі, диференціюючи сигнал датчика переміщень. Встановлено, що керуючи функцією сили опору, можливо забезпечити фрикційному гасителю необхідні силові характеристики як лінійні, і нелінійні. Більше того, на певних режимах руху локомотива (наприклад, при троганні або при малих швидкостях) можна взагалі зробити їх рівними нулю, ніж виключити зону нечутливості ресорного підвішування, що позитивно позначиться на його динамічних показниках і нерівномірності розподілу навантажень на колісні пари. Сила опору гасителя формується мікропроцесорною системою і є функцією амплітуди переміщення і швидкості відносного ковзання в елементах, що труться. Наведено рекомендації щодо вибору параметрів функції керування силою опору. Конструктивно керований фрикційний гаситель порівняно легко виконати з урахуванням серійного гасителя, застосовуваного в ресорному підвішуванні тепловоза 2ТЕ116. Потрібно лише замінити в ньому натискну пружину елементом, який може створювати змінну силу натискання, наприклад, пневматичним балоном, сильфон, діафрагмою і т.п.Item Наукові вісті Далівського університету. 2023. №24. Зміст(СНУ ім. В. Даля, 2023)Item НВЧ технологія для виробництва теплової ізоляції високотемпературного обладнання та трубопроводів.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Римар, Т. Е.Отримання якісних теплоізоляційних матеріалів основі рідинного скла з застосуванням традиційного конвективного нагріву неможливо через виникнення температурних градієнтів та повільний нагрів сировинної композиції, що призводить до не рівномірного її спучення. Застосування мікрохвильових установок досить новий технологічний прийом в промисловості теплоізоляційних матеріалів. Шляхи застосування НВЧ технологiї у виробництві теплоізоляційних матеріалів об’єднанi одним загальним пунктом - можливістю об'ємного прогрівання шару матеріалу і скорочення енерговитрат на виробництво, що послужило визначальним фактом при виборі технології отримання композиційних матеріалів, які дослiджуються у даній роботі. Розроблена енергоощадна технологія для отримання композиційних теплоізоляційних матеріалів на основі рідинного скла під дією енергії електромагнітного випромінювання, яка перетворюється на теплоту та сприяє інтенсивній поризації з об`ємним розширенням рідинноскляної композиції і гранульованого заповнювача, забезпечує високі експлуатаційні властивості ТІМ. Спучення при НВЧ нагріві рідинноскляних композицій одночасно з гранульованим заповнювачем в замкнутому просторі дозволяє отримувати теплоізоляційні вироби з заданою геометричною формою і розмірами. При такому способі отримання формується досить однорідна дрібнопориста структура всередині виробів, обмежена більш щільним поверхневим шаром. Фізико-механічні властивості таких матеріалів значно перевищують показники матеріалів отриманих шляхом омонолічування заздалегідь спучених гранул та шляхом спучення лише зв`язуючого без гранул. Такі матеріали характеризуються більш високими показниками міцності та на порядок нижчими показниками сорбційної вологості та водопоглинання, завдяки щільній упаковці гранул і рівномірному розподілу зв'язуючого у міжгранульному просторі.Item Особливості кінетичного механізму процесу згоряння в тепловозному дизелі при озуванні палива / Могила В. І., Ковтанець М. В., Морнева М. О., Ковтанець Т. М. Наукові вісті Далівського університету. 2023. №24.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Могила, В. І.; Ковтанець, М. В.; Морнева, М. О.; Ковтанець, Т. М.В роботі обґрунтована актуальність проблеми, метою дослідження якої є підвищення енергетичної ефективності тепловоза за рахунок поліпшення паливної економічності шляхом активації палива і раціонального використання енергії електродинамічного гальмування. Традиційні шляхи підвищення енергетичної ефективності силової установки тепловоза вичерпали себе і потрібні альтернативні способи та методи впливу на процеси, що відбуваються в ній, а також недостатньо уваги приділено раціональному використанню енергії електродинамічного гальмування, яка розсіюється в атмосферу. Сьогодні намітилася позитивна тенденція до збільшення ефективності використання палива транспортом, яка відбувається завдяки вдосконаленню процесу згоряння, технічного прогресу, переходу на альтернативні джерела енергії, але необхідні додаткові заходи щодо вдосконалення процесу згоряння палива в транспортних двигунах внутрішнього згоряння, причому, в умовах глобальної економічної кризи, з мінімальними інвестиціями в інновації. Детально проаналізовано та запропоновано опис кінетичного механізму перебігу передполум'яних реакцій озонованого палива в тепловозному дизелі, обґрунтовано вплив озонування на швидкість хімічних реакцій в процесі згоряння. Встановлена можливість використання теорії теплового самозаймання для визначення енергії активації паливної суміші, яка може бути застосована для всіх видів палив з метою уточнення існуючих моделей процесу згоряння палива та запропонована кінетична схема передполум'яних реакцій з утворенням гідроперекисів розгалуженої ланцюгової реакції, що зароджується, на ранніх етапах її розвитку. Зроблено спробу на рівні хімічних перетворень показати механізм впливу озонування палива на швидкість протікання реакцій у процесі згоряння палива, і, отже, на період затримки самозаймання. Показано можливість використання теорії теплового самозаймання для визначення енергії активації паливної суміші, яка може бути застосована для всіх видів палив з метою уточнення існуючих моделей процесу згоряння палива. Одним із перспективних напрямків є скорочення періоду затримки самозаймання, що призводить до скорочення тривалості згоряння та більш ефективного перетворення хімічної енергії палива на механічну роботу, що відстежується при зменшенні питомої ефективної витрати палива.Item Про термін між капітальними ремонтами залізничного шляху промислових підприємств.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Заверкін, О. В.; Климаш, А. О.; Кузьменко, С. В.; Марченко, Д. М.У статті викладено пропозиції щодо оптимізації термінів ремонту для залізничних колій на промислових підприємствах. Авторами зроблено спробу виявити закономірності зміни витрат на утримання залізничної колії залежно від вантажонапруги. Під час дослідження проведено виміри зносу рейок типу Р50 на прямих ділянках шляхів промислових підприємств хімічного профілю. Результати вимірів оброблялися статистичними методами. Були отримані рівняння зв'язку між відповідно середніми, максимальними та мінімальними величинами вертикального зносу h рейок вантажонапругою млн. ткм брутто/км в рік. Для оцінки оптимальних термінів між капітальними ремонтами колії за критерієм мінімуму наведених витрат пропонується встановити закономірність зміни витрат на утримання колії залежно від вантажонапруги. Точне вирішення цього завдання може бути знайдено шляхом тривалих спостережень за витратами праці та матеріалів на кожному кілометрі окремо за період від укладання його рейок до вилучення їх із шляху. Для отримання точок, що характеризують залежність зміни експлуатаційних витрат, пропонується розглядати витрати за видами робіт (у першому наближенні виписуючи їх із нарядів на роботу). З метою визначення таких закономірностей було зібрано дані про витрати праці та матеріалів на поточне утримання шляхів хімічного підприємства. З метою визначення термінів напрацювання шляху на капітальний ремонт були зібрані дані про рівень фондовіддачі промислових залізничних колій хімічних підприємств, в обсягах перевезення вантажів, що припадають на 1 км колій. Отримані оптимальні терміни були піддані кореляційному аналізу, який показує, що між цими термінами та рівнем фондовіддачі є тісний зв'язок. На підставі звітних даних за 2021 р. по вантажообігу на середньостатистичному хімічному підприємстві були отримані дані щодо довжини шляху, що підлягає капітальному ремонту по граничному зносу рейок. Викладений спосіб оцінки потреби у ресурсах виконання капітальних ремонтів можна використовувати в інших галузях промисловості.Item Підвищення ефективності експлуатації дисково - колодкових гальм.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Бойко, Г. О.; Ковтанець, М. В.; Тисячний, А. Ю.Розглянуто питання підвищення ефективності експлуатації дисково-колодкових гальм транспортних засобів та підйомно-транспортних машин шляхом примусового охолодження пар тертя: колодки-гальмівні диски. Проаналізовано дослідження, спрямовані на вирішення проблеми енергонавантаженості дисково-колодкових гальм транспортних засобів шляхом застосування ефекту теплового насосу, застосування самовентильованих гальмівних дисків. Розглянуто конструктивні рішення з удосконалення дисково-колодкових гальм, які дозволяють підвищити ефективність застосування дисково-колодкових гальм з примусовим тепловідведенням. Наводяться переваги застосування дисково-колодкових гальм з примусовим тепловідведення від пари тертя: колодки – гальмівні диски. Наводиться інноваційна конструкція дисково-колодкового гальма, яка дозволяє інтенсифікувати процес охолодження робочих гальмівних дисків і підвищити ресурс пар тертя дисково-колодкового гальма . В якості основних концептуальних переваг запропонованої конструкції дисково-колодкового гальма є те, що між робочими гальмівними дисками розміщується додатковий диск, який поєднаний з маточиною та з'єднується з робочими дисками перемичками. У додатковому дискові виконано по колу паз, що створює повітряний зазор, а перемички між робочими дисками і додатковим диском з’єднані з внутрішніми поверхнями робочих дисків у зоні протилежній зоні тертя фрикційних накладок колодок із зовнішньою поверхнею робочих дисків, причому робочі диски з’єднані з додатковим диском наскрізними отворами, виконаними у перемичках. Таке конструктивне рішення дозволяє підвищити ефективність роботи дисково-колодкового гальма шляхом покращення системи охолодження пари тертя: гальмівний диск - фрикційні накладки гальмівних колодок за рахунок інтенсифікації примусового тепловідведення від “робочої” зони тертя гальмівних дисків та фрикційних накладок гальмівних колодок до додаткового диску.Item Рефлексивне відбиття категорії «ризик» у ієрархічній моделі як приклад концептуалізації оцінювання комунікаційного ризику та комунікаційного потенціалу управлінської команди.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Кривуля, П. В.; Сафонова, К. Я.У роботі представлено вирішення актуального завдання концептуалізації оцінювання когнітивних та комунікаційних ризиків. Об’єктом дослідження є комунікаційні процеси в управлінських командах організацій та підприємств, яким притаманні характеристики проєктної діяльності з призначенням утворення управлінських продуктів. Предметом дослідження є концептуалізація оцінювання когнітивних та комунікаційних ризиків як складової оцінювання комунікаційного потенціалу як спроможності до інформаційно-аналітичного забезпечення прийняття рішень в управлінських командах організацій та підприємств. Мета роботи – подолання недостатності концептуалізації оцінювання когнітивних та комунікаційних ризиків, що виникають у комунікаційних процесах інформаційного забезпечення прийняття рішень в управлінських командах організацій та підприємств, яким притаманні характеристики проєктної діяльності з призначенням утворення управлінських продуктів. Завданням цієї частині дослідження стає розробка та подання рефлексивного прикладу побудови ієрархічну модель репрезентації утворення когнітивних та комунікаційних ризиків під час оцінювання ризиків у будь-якій управлінській команді. Актуальність такої мети та завдання зумовлено потребою розвитку теоретичних та методичних положень моделювання та оцінювання видів ризику, які до періоду становлення інформаційної економіки не мали великої актуальності, тому їх було досліджено замало, – це когнітивні та комунікаційні ризики. Визначено рівні виникнення когнітивно та комунікаційно наведених хиб у оцінюванні рівня ризику будь якого управлінського рішення, що є причинами зниження комунікаційного потенціалу управлінських команд організацій та підприємств. Розширено уявлення про рівні виникнення комунікаційно-наведених хиб як засаду оцінювання чинників зниження комунікаційного потенціалу; запропоновано ієрархічну модель (на прикладі категорії «ризик», але яка є концептуальним прототипом оцінювання будь якого когнітивного та комунікаційного ризику) впливу різних видів лінгвістичної невизначеності на оцінки ризиків та зменшення їх адекватності як інформаційно-аналітичного забезпечення за кроками обробки інформації у комунікаційному ланцюгу управлінських команд підприємства.