Browsing by Author "Gezevi Abdalhaleh Goma Ahmed"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Axonometric Transformations of a Complex Drawing.(СНУ ім. В. Даля, 2023) Karpyuk, L. V.; Davydenko, N. O.; Gezevi Abdalhaleh Goma Ahmed; Карпюк, Л. В.; Давіденко, Н. O.; Гезеві Аб- далхалех Гома АхмедWhen drawing up technical drawings, it is sometimes necessary to have visual representations along with images of objects in the orthogonal projection system. For such images, the method of axonometric projection is used (axonometry is a Greek word, literally translated as measurement along the axes; axon means axis, metreo means measuring). The essence of the axonometric projection method: an object, together with the axes of rectangular coordinates to which it is assigned in space, is projected onto a certain plane so that none of its coordinate axes is projected onto it at a point. In this case, the object itself is projected onto this projection plane in three dimensions. In this case, the dimensions of the object in axonometric projections along all three axes are distorted. The change in linear dimensions along the axes is characterized by the distortion indices (coefficients) along the axes. The distortion index is the ratio of the length of a segment on the axonometric axis to the length of the same segment on the corresponding axis of the rectangular coordinate system in space. The purpose of this paper is to construct an axonometric projection of a circle located in the plane of general position using classical methods of descriptive geometry methods of transforming a complex drawing. Axonometry stands alone in descriptive geometry, which is due to the theoretical multitude of approaches in which the coordinate system is a model of geometric space. Certain difficulties in mastering axonometry are related not only to this but also to its insufficient methodological support. Thus, in the definition of axonometric projection, the standards do not contain key phrases about the orientation of the object and the associated coordinate system relative to the projection direction, which should not be parallel to any coordinate axis. There is no clarity about axonometric planes, their location relative to the main planes in rectangular projection. The article describes a method for constructing an axonometric projection of a circle located in the plane of general position relative to the planes formed by axonometric axes. An example of constructing an ellipse a projection of a circle for a projecting plane is given, which can be extended to the conditions of the plane of general position without fundamental changes. The proposed article can be recommended for students who study descriptive geometry and engineering graphics courses in depth, and can also be useful for young teachers as a supportive material in working with students.Item Методи вивчення високотехнологічних дисциплін.(СНУ ім. В. Даля, 2022) Карпюк, Л. В.; Давіденко, Н. О.; Ганжа, С. А.; Гезеві Абдалхалех Гома Ахмед; Karpyuk, L. V.; Davydenko, N. O.; Ganzha, S. A.; Gezevi Abdalhaleh Goma AhmedУ статті розглядаються питання та проблеми навчання студентів, з якими вони зустрічаються під час вивчення високотехнологічних дисциплін. У вищих навчальних закладах (ВНЗ) в сучасних умовах потрібен новий підхід до підготовки студентів різних рівнів навчання − якісний, технологічний. До підготовки фахівців галузі знань «Автоматизація та приладобудування» висуваються підвищені вимоги. Зважаючи на умови традиційної освіти, реалізація цих вимог пов'язана з певними труднощами. Впровадження високотехнологічних дисциплін в навчання дозволяє досить швидко розробляти та пропонувати студентам різноманіття варіантів індивідуальних завдань за великою кількістю тем з урахуванням рівня початкової комп'ютерної підготовленості студентів. При правильному підході САПР може бути прекрасною основою запровадження у освітній процес проєктного способу навчання. Суть його полягає в тому, що викладач задає вихідні дані та формулює заплановані результати навчальної задачі. Студенти самі намічають проміжні завдання, шукають шляхи їх вирішення, а виконуючи проєкт, порівнюють отримані результати із затребуваними, при необхідності коригують регульовані параметри. У результаті вони набувають навичок самостійно «добувати» нові знання, вчаться застосовувати їх до вирішення практичних завдань, набувають першого досвіду дослідницької роботи. Але на шляху вирішення цієї проблеми вищі навчальні заклади сьогодні зустрічають низку серйозних труднощів, пов'язаних з недостатньою матеріальною базою (нестача потужних комп'ютерів, висока вартість ліцензійного програмного продукту тощо). Щоправда, низка великих компаній – розробників САПР – пропонують (безкоштовно) «урізані» студентські версії САПР, які можуть надати значну допомогу в навчанні. В свою чергу вивчення сучасних САПР та набуття навичок у роботі з ними, безумовно, сприятиме підвищенню якості підготовки інженерних кадрів, значно скоротить період часу, необхідний для адаптації молодого спеціаліста на робочому місці після закінчення вищого навчального закладу, суттєво підвищить його затребуваність з боку роботодавця. Крім того, використання у навчальному процесі систем автоматизованого проєктування, поряд з рішенням основного завдання, дає низку додаткових освітніх ефектів. Сумарна дія таких ефектів багаторазово покращує результати навчання. В даній статті розглядаються деякі відмінні риси САПР, які позитивно впливають на результативність підготовки сучасного спеціаліста