Browsing by Author "Voloshyn, S. V."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки(СНУ ім. В. Даля, 2019) Волошин, С. В.; Voloshyn, S. V.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 «Теорія і методика виховання» (011 – Освітні, педагогічні науки). – Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2019. Дисертаційна робота присвячена виокремленню, обґрунтуванню та експериментальній перевірці педагогічних умов та організаційно-методичної моделі патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки. Здійснено теоретичний та практичний аналіз науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження. На основі дослідження стану розробленості цієї проблеми встановлено, що поняття «патріотизм» розглядається як сукупність цінностей – гідність, гордість, справедливість, працелюбність, відповідальність. До важливих чинників слід враховувати громадянську свідомість, засоби масової інформації, літературу і мистецтво, релігію і церкву, освітні заклади та заклади позашкільної освіти, а також такі засоби патріотичного виховання, як рідну мову, рідну природу, українську культурно-духовну спадщину. Проаналізовано стан дослідження проблеми патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки, розробленої на державно-програмному, концептуальному та практичному рівнях, окресленої у низці сучасних державних документів та реалізованої протягом трьох етапів. Доведено, що молодший шкільний вік є найбільш сензитивним періодом для виховання позитивних рис особистості з метою формування в дитини базових понять патріотизму. Розкриваючи процес патріотичного виховання як педагогічну проблему з філософської, політичної, педагогіко-психологічної, соціологічної та етичної точки зору, досліджено три різновиди патріотизму (етнічний, територіальний, державний), відповідно до них подано ієрархію цінностей (людина – родина – громада – нація (держава) – людство) та висвітлено два його поняття: конституційний та етнонаціональний. Інтегровано поняття патріотичного виховання із поняттям музейної педагогіки як наукової дисципліни на стику музеєзнавства, педагогіки та психології, що розглядає музей як освітню систему. Застосувавши метод експертної оцінки, подано авторське визначення «патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки» як процес формування прихильності особистості дитини до своєї нації, ціннісного почуття приналежності до своєї Вітчизни, усвідомлення національної самобутності свого народу шляхом використання інноваційних форм, елементів педагогічних технологій освітнього інтерактивного музейного середовища. Акцентовано на двох періодах музейної педагогіки від початку 20 ст. – радянському та періоді незалежної України. Доведено, що у кожному з них громадські музеї та музеї при навчальних закладах виконували свої функції і проаналізовані у підручниках для початкової школи, виданих як в радянський період, так і в часи сьогодення (відображені крізь призму розроблених таблиць). З метою вивчення стану патріотичного виховання молодших школярів у практиці роботи початкової школи акцентовано на таких напрямах роботи: аналізі практики роботи із патріотичного виховання у початковій школі; якісній та кількісній інтерпретації емпіричних даних для визначення вихідного рівня патріотичної вихованості молодших школярів; статистичній перевірці достовірності результатів. Проведений аналіз стану патріотичного виховання молодших школярів у педагогічній практиці початкової школи дав підставу зробити висновки про те, що учителі усвідомлюють важливість патріотичного виховання молодших школярів, у практиці їх роботи переважають традиційні форми та методи патріотичного виховання, однак учителі виявили низьку обізнаність про зміст музейної педагогіки і не готові до системної реалізації патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки. Окреслено зміст та завдання патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки. Охарактеризовано критерії та показники патріотичної вихованості учнів початкової школи, описано авторську методику їх діагностики, проаналізовано стан досліджуваної проблеми у практиці роботи сучасної початкової школи. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови ефективної реалізації методики формування патріотичної вихованості учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, проаналізовано хід та результати дослідно-експериментальної роботи, обґрунтовано організаційно-методичну модель патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки. Визначено компоненти, критерії та рівні сформованості патріотичної вихованості. Критерієм оцінки рівня пізнавально-когнітивного компонента патріотичної вихованості молодших школярів виділено сформованість патріотичних знань історичних, культурних, географічних особливостей сім’ї, рідного краю, Батьківщини в цілому із такими показниками: знання родоводу; знання про малу та велику Батьківщину; розуміння елементарних понять патріотичного змісту. Критерієм оцінки рівня емоційно-ціннісного компонента патріотичної вихованості молодших школярів виокремлено вираженість патріотичних почуттів та ціннісного сприйняття рідного краю, держави, ознак нації з такими показниками: патріотичні почуття до малої Батьківщини; ціннісні орієнтації молодших школярів; ставлення до рідного краю, країни, народу. Критерієм оцінки рівня поведінкового компонента патріотичної вихованості молодших школярів окреслено прояв патріотичної поведінки із показниками: патріотичні прагнення та мотиви; активність у суспільно-корисній праці, культуротворчій діяльності; прояв патріотичних якостей у діях та вчинках. Спираючись на визначені критерії та показники, сформовано трирівневу шкалу (високий, середній, низький рівні) діагностики сформованості патріотичної вихованості учнів початкової школи засобами музейної педагогіки. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність таких організаційно-педагогічних умов, як розвиток музейно-педагогічної компетентності вчителя; забезпечення партнерської взаємодії школи і музею; впровадження засобів музейної педагогіки в практику освітньої роботи початкової школи. У дослідженні для обґрунтування змістовно-організаційних засад патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки використано метод педагогічного моделювання, що уможливило створити модель предмету пізнання, оцінити зв’язки та відношення між різними факторами впливу на неї та, відповідно, виявити наявні соціально-психолого-педагогічні закономірності. Розроблена модель є результатом системного проектування мети, засобів та очікуваних результатів обраного напряму освітньої роботи і репрезентує складники: концептуальний, який включає мету, завдання, методологічні підходи, дидактичні принципи, педагогічні умови патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки; технологічний, що охоплює етапи та засоби (підготовчий – пропедевтична робота з вчителями; організаційно-корекційний – партнерська взаємодія; предметно-розвивальне середовище музею), форми (лекції, бесіди, семінари, круглі столи, педагогічні практикуми, групова рефлексія; екскурсії (тематичні, інтерактивні); музейний урок, тематичні музейні заняття, літературні читання у музеї, майстер-класи, виставки, дослідницькі міні-проекти ) і методи освітньої роботи (словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (ілюстрація, демонстрація, відеометод), практичні методи (творчі завдання), метод прикладу, ігрові методи та прийоми, прийом театралізації); результативний, який об’єднує очікуваний результат, компоненти, рівні сформованості патріотичної вихованості молодших школярів. Запропонована модель патріотичного виховання молодших школярів засобами музейної педагогіки забезпечує гармонійність та педагогічну виваженість освітнього процесу на методологічному, теоретичному і методичному рівнях. Наукова новизна та теоретичне значення дослідження полягає в тому, що у роботі: уперше визначено та експериментально перевірено організаційно-педагогічні умови патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки; науково обґрунтовано модель патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки; розроблено, науково обґрунтовано та перевірено методику реалізації організаційно-педагогічних умов патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, яка відображає організацію на партнерських засадах забезпечення діалогу з минулим, сприяє розширенню ціннісного простору молодших школярів, формує емоційне сприйняття, інтерес до навколишнього світу, народних традицій, духовно-матеріальної спадщини; формує позитивне враження про діяльність і важливість музеїв, виховує комунікативну та музейну культуру; конкретизовано зміст поняття «патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки»; уточнено компоненти патріотичної вихованості учнів початкової школи, критерії оцінки та показники рівнів сформованості патріотичної вихованості; подальшого розвитку набули положення про роль музейної освіти в процесі виховання учнів початкової школи. Практичне значення дослідження полягає у створенні робочої програми навчальної дисципліни «Музейна педагогіка у початковій школі» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «Початкова освіта», методичних рекомендацій до проведення спецкурсу «Музейна педагогіка у початковій школі» для студентів педагогічних закладів вищої освіти, методичних рекомендацій «Патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки» для вчителів початкової школи, вихователів закладів дошкільної освіти та музейних працівників щодо розвитку музейно-педагогічної компетентності педагога та формування в учнів патріотичної вихованості.Item Патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки(2019) Волошин, С. В.; Voloshyn, S. V.Дисертацію присвячено проблемі патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, розкрито його теоретичні основи. Розроблено, науково обґрунтовано та перевірено методику реалізації організаційно-педагогічних умов патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, яка відображає забезпечення на партнерських засадах діалогу з минулим, сприяє розширенню ціннісного простору молодших школярів, формує емоційне сприйняття, інтерес до навколишнього світу, народних традицій, духовно-матеріальної спадщини; розкриває діяльність і важливість музеїв, виховує комунікативну та музейну культуру; конкретизовано зміст поняття «патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки». У дослідженні уточнено компоненти патріотичної вихованості учнів початкової школи та показники рівнів сформованості патріотичної вихованості; розроблено й апробовано модель і експериментальну методику патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, що охоплює підготовчий та організаційно-корекційний етапи.