Наукові вісті Далівського університету № 18
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Синтез оксіантрахінонових барвників з антрахінону коксової смоли.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Шапкін, В. П.; Бушуєв, А. С.; Мороз, О. В.Згідно з результатами досліджень синтезу діоксіантрахінонових барвників з дешевого антрахінону, котрий отримано попередньою очисткою з коксової смоли, розроблено методики синтезу алізаринових антрахінонових барвників і лаків для фарбування текстильних матеріалів та маркування паперу і картонної тари. Проведено синтез алізарину червоного і пурпурину, алюмінієво- кальцієвого алізаринового лаку та барвників: алізаринового помаранчевого, алізаринового синього, алізаринового червоного С, а також кислотних барвників з хінізарін або лейкохінізаринвмісних жиророзчинних сполук. Встановлено, що при окисненні алізарину перекисом мангану у присутності сульфатної кислоти утворюється пурпурин чорного кольору. Якщо обробку алізарину проводити хлорсульфоновою кислотою у лужному середовищі відбувається утворення естеру жовтого кольору. Відновлення пурпурину гідросульфітом натрію в лужному середовищі призводить до утворення ксантопурпурину. На основі отриманих експериментальних даних складені блок схеми хімізму технологічних стадій та запропонована схема виробництва оксіантрахінонових барвників. Вивчені фізико-хімічні та споживчі властивості отриманих продуктів.Item Вплив положення передніх коліс у просторі на траєкторію руху автогрейдера.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Чаплигіна, О. М.Запропоновано відхилення від запланованої траєкторії руху машини охарактеризувати показником втрати курсової стійкості автогрейдера - бічним зміщенням. В результаті проведення експериментального дослідження на автогрейдері ДЗк-251, виробництва Крюковського вагонобудівного заводу, отримано експериментальні результати повного факторного експерименту, проведено дисперсійний аналіз отриманих даних, визначено значущі фактори, які впливають на траєкторію руху. Знайдено бокові зміщення траєкторії руху машини, зроблені висновки, розроблено та видано патент на корисну модель «Система стабілізації траєкторії руху автогрейдера за допомогою коригування кута повороту коліс».Item Исследование интегрального показателя качества рабочих жидкостей гидроприводов строительных и дорожных машин.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Орел, А. В.; Щукин, А. В.Предложено использовать как интегральный показатель качества рабочих жидкостей гидроприводов строительных и дорожных машин коэффициент противоизносных свойств Кj. В результате проведения эксплуатационных испытаний на автогрейдере ДЗК-250 установлено, что коэффициент противоизносных свойств Кj по мере наработки рабочей жидкости монотонно уменьшается. В определенный момент монотонность его изменения нарушается и наблюдается одновременное увеличение содержания железа в рабочей жидкости. При этом величина коэффициента противоизносных свойств Кj стремительно снижается, что говорит о потери рабочей жидкостью своих противоизносных свойств. Так, было установлено, что срок службы рабочей жидкости М-8-Г2 составляет 1171 маш-час.Item Методика обґрунтування вибору неспеціалізованих суден з врахуванням можливості їх використання для перевезень негабаритних і важковагових вантажів та експлуатації на уповільнених швидкостях. Наукові вісті Далівського університету. 2020. № 18.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Малаксіано, М. О.; Мельник, О. М.В даний час частка тарно-штучних вантажів постійно скорочується внаслідок контейне-ризації тому переважна більшість промислових тарно-штучних вантажів перевозиться мо-рем в контейнерах. Основними видами сухих вантажів, які не перевозяться в контейнерах, є навалювальні і генеральні в тому числі негабаритні та великовагові вантажі. Причому, для вантажів, що не перевозяться в контейнерах в напрямку Чорне море – Південно-Східна Азія, в основному переважають насипні вантажі, а в зворотному напрямку генеральні вантажі, зокрема технологічне обладнання що складається з негабаритних та важковагових одиниць. Зважаючи на дану специфіку структури вантажопотоків, в цій роботі було запропоновано методику оцінки ефективності експлуатації суден а також обґрунтування оптимального вибору типу судна з урахуванням можливості його експлуатації на різних швидкостях. Для того, щоб порівнювати ефективність проектів придбання та експлуатації суден, було ви-користано показник NPV.Item Условия решения задачи отсроченного выбора варианта типового проекта на примере инвестиционного процесса торгового предприятия.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Кривуля, П. В.; Штапаук, С. С.В работе представлено продолжение исследования условий решения одной из новых актуальных задач управления проектами — задачи отсроченного выбора альтернативных вариантов проекта. В качестве объекта исследования, для которого характерно и актуально решение такой задачи, представлен инвестиционный процесс на торговых предприятиях. Целевой функцией решения задачи выбора рационального момента отсроченного выбора одного из альтернативных вариантов типового проекта предлагается использовать оценку ожидаемого уровня риска связанных с таким выбором потерь. Возможность оптимизации, то есть наличие разнонаправленных тенденций изменения потерь, обеспечивает противоположность зависимости двух комплексов потерь от длительности отсрочки выбора: одни связаны с уменьшением риска ошибочных решений при увеличении отсрочки, а другие связаны с увеличением уровня ассоциированных затрат и нарушения прямоточного режима реализации одного из вариантов проекта (того, который в итоге будет предпочтён). Кроме того, показано что оптимизационная задача имеет определённую специфику, предопределённую характером скачкообразных изменений в ресурсном графике любого проекта, а потому существенно отличается от задач, имеющих аналитически заданную целевую функцию. Решение такой задачи скорее представляет разработку системы реперных точек, к которым должны тяготеть варианты решения выбора рационального срока отсрочки. Такая задача является вспомогательной в системе задач управления проектами, поэтому должна быть подчинена надзадачам, в которые интегрирована. Такая интеграция формирует целое множество вариантов её постановки, которые могут отличаться как целевой функцией, так и ограничениями и инструментами, то есть комплексами управляемых переменных. Дальнейшее исследование также требует решения нетривиальной научно-практической задачи составления целевой функции совокупного ожидаемого уровня риска потерь, связанных с отсроченным выбором альтернативных вариантов типовых проектов.Item Управління прийняттям проектного рішення з реорганізації виробничої системи.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Колосов, А. М.В умовах сучасного швидко змінюваного ринку успішність будь-якої виробничої діяльності все більше залежить від того, наскільки вона проявляє здатність протистояти або пристосовуватися до змін, що відбуваються в зовнішньому середовищі. Будь-яка реорганізація виробничої системи не може від-буватися інакше, як через розробку й запровадження певного проекту, що стає центральним завдан-ням управління розвитком будь-якої системи. Одним з центральних питань управління проектами є визначення моменту прийняття проектного рішення з метою своєчасної реорганізації виробничої си-стеми з метою її пристосування до змінених умов функціонування в сучасному швидко змінюваному ринковому середовищі. Питання своєчасності прийняття проектного рішення є предметом розгляду в межах наукового напрямку управління проектами, але власне питання визначення самого моменту прийнятті проектного рішення вирішується без запровадження спеціальної процедури встановлення такого моменту на засадах умов необхідності й достатності. Пропуск необхідного моменту реорганізації виробничої системи веде до неминучого настання її кри-зового стану, що загрожує не тільки суттєвими втратами, але й взагалі призупиненням діяльності підприємства. За критерій визначення моменту прийняття проектного рішення пропонується вва-жати досягнення системою точки організаційної біфуркації, у якій здійсненню проектного рішення альтернативою виступає залишення системи у діючому стану. Запровадження запропонованого під-ходу дає методологічно виважені підстави будь-якому підприємству визначати момент своєчасного втручання в стан своєї виробничої системи з метою підтримки її відповідності середовищу її функ-ціонування.Item Дослідження навантаження самохідного скрепера з усіма провідними колесами.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Ковалевський, С. Г.У статті наведені результати досліджень навантаження металоконструкції самохідного скрепера під час копання грунта. Проектування сучасних землерийно-транспортних машин потребує створення та використання розрахункових схем та математичних моделей, які дозволяють розглянути питання навантаження вузлів металоконструкції. Аналіз роботи самохідних пневмоколісних скреперів дозволяє зробити висновок про недостатність зчіпних якостей для повного заповнення ковша грунтом. З метою підвищення тягових властивостей зараз широко використовуються потужні повнопривідні тягачі, з якими агрегатується скреперне обладнання з провідними задніми колесами, що потребує визначення та дослідження зусиль, діючих в основних елементах конструкції. На основі створеної розрахункової схеми та математичної моделі отримано графічне вираження процесів навантаження тягової рами, показано, що навантаження, які виникають в горизонтальній площині, значною мірою перевищують ті, що діють в вертикальному та кутовому напрямках. Найбільш раціональним слід визнати режим роботи, в якому сила тяги розподіляється порівну між тягачем і скрепером, що дає найменші діючі зусилля.Item Експериментальне оцінювання методом бутстреп-аналізу впливу розміру матриці парних порівнянь на рівень узгодженості оцінок відносної значущості цілей надскладних програм та проектів.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Кобцева, Д. А.У роботі надано експериментальну перевірку гіпотези про можливість встановлення раціональних розмірів матриць парних порівнянь, які здійснюють за шкалою Сааті, — такі розміри мають бути орієнтованими на отримання найбільш узгоджених, а тому найбільш релевантних для структури вирішуваних таким методом завданням, експертних даних на основі методу парних порівнянь. Таким чином використання методу бутстреп виступає вторинним до використання методу парних порівнянь, що застосовується для виявлення структури значущості порівнюваних елементів на основі узагальнення думки експертів; для характеристики якості результатів думки експертів використовується індекс узгодженості, який може бути критерієм оцінки парних порівнянь, — відповідно поліпшення або погіршення значень цього показника у ході бутстреп-генерації усічених матриць з початкової матриці, можна інтерпретувати як вплив розмірності матриці на узгодженість оцінок. Бутстреп-метод дозволяє встановити та також найбільш презентабельно проілюструвати залежності оцінок ступеня узгодженості думок експертів від розмірності матриці парних порівнянь, з якою вони працюють. У дослідженні вибір методу зумовлено тим, що бутстреп засновано на численному формуванні вибірок для ранжирування статистик імовірнісних розподілів і їх розрахунку, — використання одного і того ж початкового масиву даних дозволяє виключити вплив інших факторів при вирішенні поставленого в даному дослідженні завдання. Предметом дослідження виступають особливості виявлення ненадмірної та достатньої за розміром вибірки, яка може виникнути при оцінюванні «великих систем», а отже опис яких представляють великі обсяги даних. Метою — знаходження необхідного і достатнього розміру множини порівнюваних експертами об'єктів для проведення аналізу відмінностей всередині множини. Об'єктом є безпосередньо значення експертних оцінок (референції), що присвоєні конкретним парам об'єктів порівняння (денотатам і референціям першого рівня).Item Комп’ютерне моделювання стійкості на моделі баштового крану на основі визначення опорних реакцій.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Іваненко, О. І.; Щербак, О. В.; Любімов, Ю. Ю.Розвиток і подальше удосконалення вітчизняних баштових кранів в наш час неможливе без ретельного дослідження навантажень, діючих на кран, обґрунтування конструкцій опор баштових кранів за різних умов роботи, без розробки прогресивних методів розрахунку стійкості, розрахунку навантажень на опори. Розглянуто питання визначення стійкості баштових кранів під час експлуатації з урахуванням впливу опорних реакцій. Запропоновано метод розрахунку стійкості крану із застосуванням комп’ютерного моделювання. Дослідження проводилось на моделі баштового крану на прикладі крану КБ-401.Item Дослідження зношування прецизійних пар паливної системи дизельних агрегатів.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Венцель, Є. С.; Криворотько, В. М.; Голубов, А.С.Зниження зносу паливної апаратури дизелів будівельно-дорожніх машин, автомобілів, тракторів тощо, може бути досягнуто шляхом введення в дизельне паливо кондиціонера «Теchni-lube», який згідно рекламних проспектів здібний знизити знос пар, що труться. Результати стендових випробувань паливної системи тракторного дизеля СМД-60 показали, що введення кондиціонера «Теchni-lube» в паливо дозволяє знизити знос елементів паливної апаратури в середньому в 1,62 рази. При цьому вміст заліза в паливі при застосуванні кондиціонера зменшився в 1,38 рази порівняно зі звичайним паливом. Все це свідчить про перспективність використання цього методу підвищення зносостійкості паливної апаратури дизелів.Item Оцінка стабільності величини гальмівного моменту колодкового гальма.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Бойко, Г. О.; Либа, А. О.В статті розглядається питання експериментальної оцінки рівня стабільності величини гальмівного моменту колодкового гальма на прикладі гальма типу ТКТГ-200. Оцінено вплив чинників навантаженості колодкового гальма , таких як величина установочної довжини затискної пружини, температури пари тертя: колодка-шків на момент початку гальмування та початкова частота обертання (обороти шківа) при гальмуванні. Експериментальні дослідження виконано на дослідному стенді із застосуванням математичної теорії планування експериментів. Методами регресійного аналізу отримано рівняння, яке пов’язує величину гальмівного моменту з чинниками навантаженості гальма та визначає їх силу впливу на величину гальмівного моменту.Item Functional model of definition of integral indicators of quality of educational activity and quality of higher education by institutions of higher education.(СНУ ім. В. Даля, 2020) Baturin, O.; Ivanov, V.; Lyfar, V.; Mytrokhin, S.; Lyhina, L.The purpose of this work is to create methods, models and information technology tools that provide a decision support process. Meeting the challenges in determining the current level of quality of educational activity and the quality of higher education is possible only in the case of development of methods of comparative analysis of indicators of quality and success of higher education applicants, the compliance of project groups and groups with scientific and teaching staff to the relevant professional qualifications in relation to the specialty they teach, ensuring the quality filling of packages of teaching and methodical provision of disciplines, and the proper level of implementation of normative requirements in the field of higher education. In order to provide information support to the process of representing educational services at the university, a structural and informational model of processes for ensuring the quality of educational activities and the quality of higher education, and a diagram of a functional model for defining integral indicators of quality of education with a unit for evaluating the current quality status are presented. The research tasks are formulated to solve the problems of assessing the components of the system of providing higher education institutions with the quality of educational activity and the quality of higher education (internal quality assurance system). Approaches and models of qualitative and quantitative determination of system indicators are considered. Existing information technologies do not provide the introduction of methods to support the decisions on the quality of education, the author proposed information technology, which requires a comprehensive modeling of the management of educational process at all levels and structural units through the sequential formalization, comparative analysis, and development of clear corrective actions to eliminate inconsistencies aimed at bringing the current state the quality of education in accordance with the requirements of the legal and regulatory framework. In this case, the synthesis of models is carried out by combining formal methods of mathematical logic and mathematical models of development of educational activities that occur in time in a certain sequence.