Підготовка успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

СНУ ім. В. Даля

Abstract

У дисертації здійснено комплексне дослідження підготовки успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). У дисертації вперше представлено підготовку успішної людини як цілісний процес, що охоплює досягнення в навчанні, а також професійний, особистісний та духовний розвиток. Розглянуто теоретико-методологічні основи підготовки успішної людини, сутність понять «успіх» та «успішна людина». З’ясовано, що феномен успіху визначається як категорія філософії, культури, соціології, лінгвістики, психології та педагогіки, де кожна предметна галузь надає певну специфіку до його тлумачення. Концепт успіх / success пройшов декілька стадій культурно-історичної еволюції і, у кінцевому рахунку, оформився в сильну й функціональну національну ідею. Зазначено, що поняття успіху розглядалося представниками когнітивної психології, необіхевіоризму, гуманістичної психології та екзистенціалізму, проте досі немає єдиного погляду на природу успіху, його види та механізми досягнення. Схарактеризовано успіх як педагогічний феномен, що ґрунтується на досягненнях індивіда в академічній сфері, формуванні необхідних духовно-моральних цінностей та орієнтацій, а також передбачає всебічний розвиток особистості під впливом освітнього середовища. Сфера вищої освіти має певні характерні риси, які сприяють визнанню того факту, що успіх у вищій школі доречно визначати, як успіх студента й розглядати через призму особистих, значущих для студента, досягнень за умови активної взаємодії з освітнім середовищем коледжів та університетів. Встановлено, що проблема успішності й життєвого успіху студентів загалом є малорозробленою як у вітчизняній, так і в американській педагогічній науці. Здійснено ретроспективний аналіз американського досвіду підготовки успішної людини у вищій школі, на основі якого виділено періоди дослідження феномену успіху в США, які певною мірою відображають моральні принципи, соціально-економічні та політичні події американського суспільства. Під впливом різноманітних чинників, які, звісно, еволюціонували з плином часу та перетиналися один з одним випадковим чином у межах кожної ери, сформувалося уявлення про унікальність кожного історичного етапу підготовки успішної людини. Зазначено, що друга половина ХХ століття є ерою започаткування теоретичних розробок проблеми успіху у вищій освіті США, оскільки з’явилася проблема неналежної якості навчання та великої кількості відрахованих студентів. Американські заклади вищої освіти та науковці спрямували зусилля на систематичне виявлення причин та розв’язання проблеми утримання студентського контингенту. Впродовж першого десятиліття ХХІ століття додатково постає питання успіху недостатньо представленої студентської молоді, так званих нетрадиційних студентів. Резюмовано, що поняття успіху є неоднозначним та суперечливим конструктом, оскільки з плином часу змінюються цінності та пріоритети, тому успіх як конструкт у вищій школі США зазнав значних змін упродовж останніх кількох десятиліть. Вища освіта надає можливості та забезпечує умови досягнення успіху, впроваджуючи відповідні інновації в освітній процес. Встановлено, що трансформація поглядів американського суспільства та освіти на успіх відбувалася упродовж чотирьох періодів в історії США: 1) етика характеру, 2) етика сили розуму, 3) етика особистості та 4) етика служіння. Виявлено специфіку терміну «успіх студентів», що визначається залежно від того, хто з якими цілями використовує цей термін і для якої аудиторії. По-перше, поняття «успіх» часто використовується на позначення тих зусиль, які освітні та громадські інституції можуть докласти заради допомоги студентам у досягненні їхніх університетських прагнень. По-друге, успіх студентів може свідчити про індивідуальний або груповий рівень досягнень. По-третє, з точки зору державних та федеральних політиків, успіх студентів означає доступність вищої освіти, певний термін навчання, здобуття ступеня, а також працевлаштування після закінчення закладу вищої освіти. По-четверте, для закладу успіх студента може означати утримання студентів на першому курсі, формування в них наполегливого ставлення до навчання, здобуття змістовних знань, активна участь в освітньому процесі, що сприяє набуттю індивідуального досвіду та особистий успіх студентів. У межах нашого дослідження успіх студентів визначається як навчальні досягнення, залучення до цілеспрямованої навчальної діяльності, розвиток почуття задоволення від процесу навчання, здобуття бажаних знань, умінь і навичок, наполегливість у досягненні цілей, особиста та професійна реалізація. Визначено, що заклади вищої освіти США як осередки формування гідних громадян суспільства створюють необхідні для розвитку особистості педагогічні умови. Обґрунтовано, що результатом підготовки успішної людини в закладах вищої освіти США є розуміння того, коли і як пристосуватися до освітнього середовища та як спробувати змінити його; усвідомлення власних потреб та потреб інших і узгодження конкуруючих індивідуальних та громадських пріоритетів; уміння управляти як індивідуальними, так і громадськими ресурсами; визнання унікального внеску особистості в розвиток світу й готовність використовувати свої здібності задля покращення умов навколишнього середовища. Встановлено, що основними завданнями університетів і коледжів США є підготовка студентів до прийняття цих ролей і отримати результати як підтвердження цієї підготовки у вигляді успіху під час навчання у закладі вищої освіти, а також після його закінчення Визначено, що успішні здобувачі вищої освіти – це активні, взаємодіючі, відкриті до співпраці та рефлексивного навчання люди, які використовують доступні ресурси закладу вищої освіти в повному обсязі заради досягнення свого академічного, особистого та професійного успіху. У дисертаційної роботи вперше запропоновано аналіз наукових теорій, що визначають успіх студентів з різних поглядів, схарактеризовано інноваційні тенденції організації̈ підготовки успішної людини в перших двох декадах XXI століття, з’ясовано особливості організації процесу підготовки успішного студента у період розвитку перших концепцій щодо визначення показників успіху та в наступні періоди розвитку і становлення вищої освіти США. Окреслено концепції американських педагогів щодо успішності, які визначають ключові чинники впливу на успіх, з-поміж них: доуніверситетська підготовка студентів, активність студентів під час навчання та у позааудиторний час, їхня інтеграція в освітнє середовище, соціально-економічні, вікові, гендерні та особисті чинники студента, рівень мотивації, соціальне середовище під час навчання, роль викладача та комунікації у процесі навчання, значущість ціннісних орієнтацій студентів під час навчання у вищій школі США. Узагальнено матеріали теоретичних та практичних досліджень американських науковців щодо підготовки успішної людини в закладах вищої освіти США та на їхній основі вперше виділено етапи реалізації цієї підготовки. Першим етапом є визначення успіху, що досягається завдяки спільному для всіх учасників освітнього процесу баченню процесу успішної підготовки студента; диференціації цілей, завдань, стратегій закладу вищої освіти щодо досягнення успіху в місії закладу та ін. Другий етап – використання цілісного підходу до навчання студентів має за мету застосування студентоцентрованого та особистісно-орієнтованого підходу до навчання, що передбачає підвищену увагу до формування загального позитивного досвіду студента. Третім етапом є підготовка до майбутньої професійної діяльності, що відбувається в процесі інформування щодо професійних можливостей та ймовірних місць працевлаштування. Четвертим етапом є підтримка професорсько-викладацького складу та адміністрації закладу вищої освіти, що передбачає розбудову інституційного потенціалу для успіху студентів, об’єднання зусиль щодо ефективного викладання та керування з боку адміністрації, викладачів та допоміжного персоналу. П’ятим етапом є створення стратегії постійного розвитку, яка передбачає впровадження передового досвіду вищої освіти в роботу конкретного закладу. Встановлено, що процес підготовки успішної людини в закладах вищої освіти США передбачає роботу зі здобувачами у період вступу до закладу вищої освіти, першого семестру та адаптації до навчання; на етапі утримання студента та формування наполегливості; підготовки до завершення навчання та випуску; працевлаштування / навчання на наступному рівні освіти та досягнення успіху. Це передбачає зосередженість роботи з підготовки успішної людини на певній категорії здобувачів: абітурієнти; студенти першого року навчання; здобувачі другого-четвертого року навчання; студенти останнього року навчання; випускники. Визначено педагогічні умови і чинники ефективного функціонування процесу підготовки успішної людини у закладах вищої освіти США. Продемонстровано, що ціннісні орієнтації є тими елементами структури особистості, які змінюються під впливом досвіду, соціального середовища, культури, тому для підготовки успішної людини є вкрай важливим сформувати відповідну високодуховну систему цінностей. Здатність студентів інтегруватися в освітнє середовище закладу вищої освіти є ключовою для досягнення ними успіху. Подальшого розвитку набули наукові уявлення про сутність понять, якими послуговуються американські фахівці у сфері підготовки успішної людини, укладено глосарій термінів за темою дослідження. Проаналізовано стратегії закладів вищої освіти щодо підвищення успіху студентів; виокремлено й узагальнено позитивний досвід підготовки успішної людини у закладах вищої освіти США, використання якого можливе в роботі українських закладів вищої освіти. Зазначено, що супровід студента під час навчання, визначення мети здобуття вищої освіти, надання своєчасної допомоги в досягненні цієї цілі, оцінювання результатів і психолого-педагогічна підтримка є вкрай важливими в досягненні успіху і практично реалізуються в напрямах діяльності Центру розвитку успішності та громадської свідомості Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. У світлі реформування української системи вищої освіти, конкурентоспроможність закладів, набір і утримання студентського контингенту, як і кількісний показник випуску студентів є суттєвим фактором престижу закладів вищої освіти. Тому дослідження проблеми підготовки успішної людини та імплементація цього досвіду є доволі актуальною проблемою для України.

Description

Keywords

підготовка успішної людини, успіх студента, успішність, заклади вищої освіти США, чинники успіху, життєва та професійна реалізація, розвиток особистості, освітнє середовище, педагогічні умови, preparation of a successful person, student success, success, higher education seeker, US higher education institutions, success factors, life and professional realization, personal development, educational environment,, pedagogical conditions

Citation

Козьменко О. І. Підготовка успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / СНУ ім. В. Даля. Київ, 2021. 571 с.