кафедра психології та соціології
Permanent URI for this community
Browse
Browsing кафедра психології та соціології by Author "Гарькавець, С. О."
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item До питання національно-патріотичного виховання персоналу правоохоронних структур(ХНУВС, 2024-03-29) Гарькавець, С. О.Розглядаються актуальні питання національно-патріотичного виховання правоохоронців, що останнього часу набули особливого сенсу, у зв’язку з відкритою агресією російських загарбників проти України. Зазначено, що виховання патріотів-правоохоронців є одним із головних завдань сьогодення, виконання якого потребує виважених підходів і систематичної роботи зі здійснення системних соціально-психологічних впливів.Item До проблеми збереження психологічного здоров’я людини в епоху цифровізації(2024) Гарькавець, С. О.; Ліпський, А. В.Item Конфлікти в освітньому середовищі : діагностика та практика вирішення(Харків: «Друкарня Мадрид», 2020-06-25) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчально-методичному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми конфліктів, здійснена спроба узагальнення знання щодо конфліктів, які виникають в освітньому середовищі. Надаються практичні рекомендації з вирішення педагогічних конфліктів, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування конфліктологічної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, студентів гуманітарних факультетів і всіх, хто цікавиться проблемою педагогічних конфліктів, питаннями їхньої діагностики, управління, попередження та вирішення.Item Конфлікти в освітньому середовищі : діагностика та практика вирішення(Друкарня Мадрид, 2020-06-25) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчально-методичному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми конфліктів, здійснена спроба узагальнення знання щодо конфліктів, які виникають в освітньому середовищі. Надаються практичні рекомендації з вирішення педагогічних конфліктів, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування конфліктологічної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, студентів гуманітарних факультетів і всіх, хто цікавиться проблемою педагогічних конфліктів, питаннями їхньої діагностики, управління, попередження та вирішення.Item Конфлікти в освітньому середовищі: діагностика та практика вирішення(Харків: «Друкарня Мадрид», 2020-06-25) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчально-методичному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми конфліктів, здійснена спроба узагальнення знання щодо конфліктів, які виникають в освітньому середовищі. Надаються практичні рекомендації з вирішення педагогічних конфліктів, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування конфліктологічної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, студентів гуманітарних факультетів і всіх, хто цікавиться проблемою педагогічних конфліктів, питаннями їхньої діагностики, управління, попередження та вирішення.Item Особливості прояву образи у дітей різного віку та можливості її опанування(2022-12) Гарькавець, С. О.У статті розглядаються прояви образи у дітей різного віку – дошкільного, молодшого шкільного, підліткового та старшого шкільного, а також особливості їхнього опанування та подолання. З’ясовані причини та умови, що сприяють перетворенню накопичених образ у стійку характерологічну рису – образливість, що є одним із компонентів комплексу неповноцінності особистості. Це зумовлює розвиток деструктивної активності особистості та перешкоджає формуванню її соціальної зрілості. Встановлено, що образливість призводить до виникнення неврозів, в основі яких знаходиться конфлікт дитини з оточуючою соціальною дійсністю. Виявлено, що найбільш критичним етапом формування образливості як риси характеру є підлітковий вік. Акумуляція образ у підлітків, переважно, відбувається внаслідок надмірних вимог батьків або дорослих, жорстких заборон і санкцій, відторгнення або неприйняття підлітка іншими та викликаними цими подіями переживань. Стверджується, що у підлітковому віці образа вже виступає агресивно-емоційною реакцією особистості на реальну або уявну загрозу існування власному «Я». Зазначено, що опанування та подолання образ виступає складним завданням виховання дитини, що зобов’язані вирішувати дорослі спільно з нею, створюючи умови для її особистісного зростання та набуття соціальної зрілості. Запропоновані шляхи подолання прояву образи та запобігання формуванню образливості, як характерологічної риси особистості.Item Психологічні виміри негативної селекції професійного середовища(Видавничий дім «Гельветика», 2023-12) Гарькавець, С. О.У статті розглядається проблема спотворення професійного середовища негативною селекцією керівників і персоналу, що має місце в сучасних українських реаліях. Зазначається, що постійні корупційні скандали, що супроводжують діяльність державних службовців, представників судової гілки влади тощо, викликають невдоволення закордонних партнерів станом правової реформи. З’ясовано, що як діяльність керівників, так й діяльність персоналу є системним процесом, якому притаманні певні властивості та якості. Серед таких якостей виокремлюються складність, багатомодальність, дифузність, стаціонарність, інерційність та нелінійність. Зазначається, що основною характеристикою активності керівників і персоналу є нелінійність їхнього поводження, а аналіз з позиції системної детермінації поведінки виявляється найбільш продуктивним, у тому числі, щодо розгляду негативних аспектів професійної діяльності індивідів. Показано, що за роки незалежності в Україні, в сфері державного управління, судах, правоохоронній діяльності тощо склалася непродуктивна селекція керівників і персоналу, що забезпечувалася існуючою «непотичною матрицею» та політичною доцільністю, та, переважно, не залежала від професіоналізму суб’єктів діяльності. Констатовано, що негативна селекція керівників і ключового персоналу призвела до акумуляції виключно «надійних персон», що у свою чергу призвело до надійного задоволення основних потреб (вітальних, афіліаційних, у самоствердженні) можновладців. Така системна організація передбачала включення кожного елементу системи таким чином, щоб він не мав можливості спровокувати «броунівський рух» і зруйнувати «непотичну матрицю». Зазначено, що корупція як інструментальна цінність, визначає спрямованість дій суб’єкта, як нормативних, так й протиправних, що є кращими або більш ефективними для задоволення власних потреб. З’ясовані системні прояви такої мотивації, що унеможливлюють конструктивне розв’язання існуючих проблем, у тому числі, подолання корупції та просування на керівні посади індивідів з гідною репутацією та високим рівнем професіоналізму.Item Психологічні основи віктимології(СНУ ім. В. Даля, 2023) Гарькавець, С. О.Item Психологія правослухняної та протиправної поведінки особистості в умовах трансформації українського суспільства(2008) Третьяченко, В. В.; Гарькавець, С. О.; Коломійцев, О. О.У монографії подані результати теоретичного та експериментального вивчення проблеми соціально-психологічної детермінації правослухняної та протиправної поведінки особистості. Розглядаються питання стану правосвідомості у представників різних соціальних груп. Аналізуються чинники, які обумовлюють соціально-нормативну і антисоціальну поведінку підлітків, юнаків та дорослих в сучасних умовах трансформації та розвитку українського суспільства. Запропановані психокорекційні заходи щодо запобігання девіантним проявам в середовищі студентської молоді та, за допомогою яких, можливо реконструювати ціннісно-смислову сферу особистості правопорушника, який знаходиться в умовах соціальної депрівації. Широко представлені погляди зарубіжних і вітчизняних учених на проблему поведінки людини у соціально-нормативному вимірі та шляхи подолання соціальної дезадаптації. Дослідження може становити інтерес для психологів, соціальних робітників, вихователів, співробітників пенітенціарних установ, студентів гуманітарних спеціальностей, а також усіх, хто цікавиться зазначеною проблемою.Item Психологія підліткової віктимності(2013) Гарькавець, С. О.У монографії висвітлена проблема віктимізації підлітків у сучасних умовах розвитку українського суспільства. Розглянуті різні теоретичні підходи, які мають місце у зарубіжній, радянській та вітчизняній науковій думці до проблеми віктимності особистості. Зроблений акцент на психологічних чинниках, умовах родинного виховання, особливостях соціального та природного середовища, від яких значно залежить розвиток у підлітків віктимогенних властивостей та якостей. Наведені результати емпіричного дослідження та зроблений соціально-психологічний аналіз виктимної активності хлопців і дівчат, які проживають у різних регіонах України. Запропонована програма соціально-психологічного тренінгу, в якій артикульована увага на виборі віктимобезпечних стратегій поведінки підлітків в умовах конфліктної взаємодії. Адресовано студентам, аспірантам, викладачам і науковцям, які займаються вивченням і дослідженням проблеми віктимності особистості, та всім тим, хто цікавиться психологією жертви.Item Психологія підліткової віктимності(Луганськ : вид-во «Ноулідж», 2013) Гарькавець, С. О.У монографії висвітлена проблема віктимізації підлітків у сучасних умовах розвитку українського суспільства. Розглянуті різні теоретичні підходи, які мають місце у закордонній, радянській та вітчизняній науковій думці до проблеми віктимності особистості. Зроблений акцент на психологічних чинниках, умовах родинного виховання, особливостях соціального та природного середовища, від яких значно залежить розвиток у підлітків віктимогенних властивостей та якостей. Наведені результати емпіричного дослідження та зроблений соціально-психологічний аналіз віктимної активності хлопців і дівчат, які проживають у різних регіонах України. Запропонована програма соціально-психологічного тренінгу, в якій артикульована увага на виборі віктимобезпечних стратегій поведінки підлітків в умовах конфліктної взаємодії. Адресовано студентам, аспірантам, викладачам і науковцям, які займаються вивченням і дослідженням проблеми віктимності особистості, та всім тим, хто цікавиться психологією жертви.Item Соціально-нормативна активність індивіда та її психологічні референти(2016) Гарькавець, С. О.У монографії висвітлено результати теоретичного аналізу проблеми соціально-нормативної активності особистості. Розглянуті психологічні референти соціально-нормативної активності особистості, у якості критеріїв вимірності просоціального існування людини в трансформуючому соціумі. Проаналізовані види та форми соціально-психологічних впливів, за допомогою яких можливі позитивні зміни в ціннісно-смисловій сфері особистості, набуття індивідом стійких стереотипів соціально-нормативної поведінки. Запропоновані шляхи оптимізації формування соціально-нормативних установок старших школярів в умовах загальноосвітнього навчального закладу. Адресовано студентам, аспірантам, науковцям і педагогам, а також усім, хто цікавиться проблемами морального та правового виховання учнівської молоді.Item Соціально-нормативний конформізм особистості у психологічному вимірі.(2010) Гарькавець, С. О.У монографії висвітлено результати теоретичного та експериментального аналізу проблеми соціально-нормативної поведінки, її зв'язку з проявами конформізму особистості як психологічного феномена. Розглянуто чинники, умови та психологічні механізми прояву конформізму особистості, у якості критеріїв психологічної вимірності соціально-нормативного існування людини у соціумі. Представлені наукові погляди зарубіжних і вітчизняних учених стосовно закономірностей функціонування соціальних норм у суспільстві, їхнього впливу на свідомість особистості та продукування нею соціально-нормативної поведінки. Проаналізовано ставлення людей з різних соціальних груп до широкого спектру соціально-нормативних впливів і вибору способів поведінки адекватних соціальним умовам їхнього існування. Адресовано студентам, аспірантам, викладачам, науковцям і всім, хто цікавиться проблемами детермінації соціально-нормативної поведінки та соціальних і психологічних впливів.Item Соціально-психологічний вимір феномену «конфлікт» у стародавні часи та епоху середньовіччя(СНУ ім. В. Даля, 2023-10) Бугайова, О. О.; Гарькавець, С. О.Стаття присвячена розгляду теоретико-методологічних підходів, що були поширені у Стародавні часи та епоху Середньовіччя щодо пояснення конфліктів та розуміння їхнього соціально-психологічного змісту. Зроблена спроба дослідити трансформацію поглядів мислителів і науковців того часу. на природу феномену «конфлікт». З’ясовано, як науковці того часу визначали поняття «конфлікт», пояснювали перебіг і наслідки конфліктної взаємодії, як на ріні індивідуальних проявів, так й у соціальних кординатах існування індивідів і соціальних груп. Встановлено, що давньогрецькі та давньоримські філософи здійснили перші спроби раціонального осмислення природи соціальних конфліктів, у той час як філософи Стародавнього Китаю та Індії, переважно, залишалися на теологічно-традиційних підходах, що визначали соціально-правовий устрій стародавніх східних суспільств. З’ясовані погляди середньовічних мислителів щодо розуміння природи конфліктів, їх соціально-психологічних особливостей та різних форм прояву. Зазначено, що науковці того часу спробували здійснити відхід від релігійних поглядів на джерела суспільного розвитку та внутрішнього світу людини, що спонукало їх на вироблення нових теоретико-методологічних підходів до проблеми конфліктів. Відбулося посилення значущості загальнолюдських цінностей і форм взаємин, що ґрунтуються на визнанні цих пріоритетів. Встановлено, що висловнені ідеї, стали суттєвими витоками для науково-обгрунтованого розуміння природи конфліктів, їхньої соціально-психологічної зв’язності у новий та новітній часи історії людства.Item Соціально-психологічний вимір феномену «конфлікт» у стародавні часи та епоху середньовіччя(СНУ ім. В. Даля, 2023-12) Бугайова, О. О.; Гарькавець, С. О.Стаття присвячена розгляду теоретико-методологічних підходів, що були поширені у Стародавні часи та епоху Середньовіччя щодо пояснення конфліктів та розуміння їхнього соціально-психологічного змісту. Зроблена спроба дослідити трансформацію поглядів мислителів і науковців того часу. на природу феномену «конфлікт». З’ясовано, як науковці того часу визначали поняття «конфлікт», пояснювали перебіг і наслідки конфліктної взаємодії, як на ріні індивідуальних проявів, так й у соціальних кординатах існування індивідів і соціальних груп. Встановлено, що давньогрецькі та давньоримські філософи здійснили перші спроби раціонального осмислення природи соціальних конфліктів, у той час як філософи Стародавнього Китаю та Індії, переважно, залишалися на теологічно-традиційних підходах, що визначали соціально-правовий устрій стародавніх східних суспільств. З’ясовані погляди середньовічних мислителів щодо розуміння природи конфліктів, їх соціально-психологічних особливостей та різних форм прояву. Зазначено, що науковці того часу спробували здійснити відхід від релігійних поглядів на джерела суспільного розвитку та внутрішнього світу людини, що спонукало їх на вироблення нових теоретико-методологічних підходів до проблеми конфліктів. Відбулося посилення значущості загальнолюдських цінностей і форм взаємин, що ґрунтуються на визнанні цих пріоритетів. Встановлено, що висловнені ідеї, стали суттєвими витоками для науково-обгрунтованого розуміння природи конфліктів, їхньої соціально-психологічної зв’язності у новий та новітній часи історії людства.Item Соціально-психологічні впливи та процес соціалізації особистості в умовах трансформаційних змін.(2014) Гарькавець, С. О.; Garkavets, S.У статті аналізуються можливості використання видів і засобів соціально-психологічного впливу та з'ясовуються, які з них є найбільш ефективними щодо виконання молоддю певних вимог суспільства в умовах трансформаційних змін. Наводяться результати емпіричного дослідження, в якому засвідчено, що чим вищим є рівень задоволення потреб, тим більше раціональним виявляється індивід та у реальному житті, він, переважно, керується здоровим глуздом стосовно виконання суспільних вимог.Item Соціальні конфлікти(СНУ ім. В. Даля, 2020) Гарькавець, С. О.Item Спілкування в педагогічному процесі(Житомир: ТОВ «Видавничий дім “Бук-Друк”», 2021-09-10) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчальному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми спілкування, здійснена спроба узагальнення знання щодо форм комунікації, які розповсюджені в педагогічному процесі. Надаються практичні рекомендації з вирішення проблем, що виникають у процесі спілкування педагогічних працівників, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування комунікативної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, здобувачів вищої освіти та всіх, хто цікавиться проблемами спілкування у педагогічних системах, побудови ефективних комунікаційних взаємовідносин між суб’єктами навчального процесу.Item Спілкування в педагогічному процесі(ТОВ «Видавничий дім “Бук-Друк”», 2021-09-10) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчальному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми спілкування, здійснена спроба узагальнення знання щодо форм комунікації, які розповсюджені в педагогічному процесі. Надаються практичні рекомендації з вирішення проблем, що виникають у процесі спілкування педагогічних працівників, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування комунікативної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, здобувачів вищої освіти та всіх, хто цікавиться проблемами спілкування у педагогічних системах, побудови ефективних комунікаційних взаємовідносин між суб’єктами навчального процесу.Item Спілкування в педагогічному процесі(Видавничий дім “Бук-Друк”, 2021-09-10) Гарькавець, С. О.; Волченко, Л. П.У навчальному посібнику, що ґрунтується на вивченні сучасної зарубіжної та вітчизняної наукової літератури з проблеми спілкування, здійснена спроба узагальнення знання щодо форм комунікації, які розповсюджені в педагогічному процесі. Надаються практичні рекомендації з вирішення проблем, що виникають у процесі спілкування педагогічних працівників, запропоновані методи та техніки, спрямовані на формування комунікативної компетентності сучасного педагога. Для керівників шкіл, учителів, психологів, вихователів, здобувачів вищої освіти та всіх, хто цікавиться проблемами спілкування у педагогічних системах, побудови ефективних комунікаційних взаємовідносин між суб’єктами навчального процесу.