Автореферати дисертацій

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 30
  • Item
    Патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки
    (2019) Волошин, С. В.; Voloshyn, S. V.
    Дисертацію присвячено проблемі патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, розкрито його теоретичні основи. Розроблено, науково обґрунтовано та перевірено методику реалізації організаційно-педагогічних умов патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, яка відображає забезпечення на партнерських засадах діалогу з минулим, сприяє розширенню ціннісного простору молодших школярів, формує емоційне сприйняття, інтерес до навколишнього світу, народних традицій, духовно-матеріальної спадщини; розкриває діяльність і важливість музеїв, виховує комунікативну та музейну культуру; конкретизовано зміст поняття «патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки». У дослідженні уточнено компоненти патріотичної вихованості учнів початкової школи та показники рівнів сформованості патріотичної вихованості; розроблено й апробовано модель і експериментальну методику патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, що охоплює підготовчий та організаційно-корекційний етапи.
  • Item
    Педагогічні ідеї виховання духовності особистості в Україні у ІІ половині ХХ – на початку ХХІ століття
    (СНУ ім. В. Даля, 2021) Цибулько, О. С.; Tsybulko, O. S.
    У дисертаційному дослідженні теоретично узагальнено наукову проблему щодо педагогічних ідеї виховання духовності особистості в Україні у ІІ половині ХХ – на початку ХХІ століття та запропоновано перспективні шляхи дослідження цієї проблеми. Виділено наукові підходи щодо дослідження феномену духовності у різні історичні періоди, які послідовно змінювали один одного, щодо феномену духовності, досліджено зміст парадигмальних підходів доби Античності, Середньовіччя, Відродження та Просвітництва. Розглянуто розвиток ідей виховання духовності в українській педагогіці: від козацької педагогіки, з її особливим тлумаченням духовності, ідеї духовності українських педагогів ХІХ сторіччя, з акцентом на її національну складову, яка продовжувала існувати і в ХХ столітті в умовах пануючою марксистсько-ленінської ідеології, та до сучасного стану духовної педагогіки як надбання попередній епох та акумуляції власного національного досвіду. Охарактеризована постмодерністська парадигма духовності, проаналізовані її світський та релігійний характер. Проаналізована духовна педагогіка як підґрунтя становлення незалежної української освіти. Визначено морально-етичні цінності індустріального суспільства, теоретико-методологічні засади духовної педагогіки, доведена важливість міждисциплінарних досліджень духовності у освітньому просторі, зазначені суперечності та проблеми духовного виміру освіти. Розкрито сутність, закономірності та механізми сучасного інформаційного простору, проаналізована діяльність українських наукових шкіл та науковців щодо вивчення проблем духовності в освітньому просторі, визначена цінність духовності як умови збереження людини та суспільства на сучасному етапі еволюції людства.
  • Item
    Духовно-культурні засади збереження національної ідентичності американських підлітків українського походження в освітніх закладах США
    (СНУ ім. В. Даля, 2021) Соболь, О. М.; Sobol, О. M.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» (011 – Освітні, педагогічні науки). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерствa освіти і науки України, Київ, 2021. У дисертації здійснено дослідження засад збереження національної ідентичності американських підлітків українського походження в освітніх закладах США. Визначено духовно-культурні цінності та ціннісні орієнтації як базові категорії освіти, Школи українознавства як важливі осередки збереження національної культури в діаспорі США, нормативно-правове забезпечення організації освіти підлітків українського походження у США в умовах білінгвізму. Виокремлено освітня діяльність української діаспори США в контексті плекання духовності, збереження традицій, збагачення культурної пам’яті українського народу, національно-культурні традиції та виховання духовно-культурних і загальнолюдських цінностей у сім’ї емігрантів українського походження в США.
  • Item
    Гуманітарна культура студентів в умовах інформатизації університетської освіти в Норвегії (друга половина ХХ - початок ХХІ століття)
    (СНУ ім. В. Даля, 2019) Олексієнко, Р. В.; Oleksiienko, R. V.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Міністерство освіти і науки України, Київ, 2019. Обґрунтовано поняття гуманітарна культура, як невід’ємний складник духовної культури та стрижень культурної ідентичності громадян Норвегії. Охарактеризовано сучасну систему імплементації «Цілей сталого розвитку 2030», які були прийняті всіма державами-членами ООН у 2015 році, в проекції гуманітарної підготовки фахівців. Гуманітарна культура виступає тим фундаментом, на основі якого будуються ефективні соціальні відносини, засновані на духовних принципах усього суспільства. Розглянута «третя місія» провідних норвезьких університетів (Norwegian University of Life Sciences, Norvegian University of Scienсe and Technology, University of Bergen та ін.) в імплементації Цілей сталого розвитку 2030 – Цілей розвитку тисячоліття. Систематизовані факти про роль гуманітарної культури студентів у майбутній професійній діяльності як фактора гармонізації відносин людини до етноприродного середовища, де екологічність, як духовна основа планетарного виховання, відображає єдність людини і природи, потребу у глобальному захисті середовища існування людства, що вимагає виховання розуміння людиною себе як частки природи, як її активного захисника.
  • Item
    Сучасні тенденції розвитку вищої освіти Великої Британії (друга пол. ХХ – початок ХХІ ст.)
    (СНУ ім. В. Даля, 2019) Модестова, Т. В.; Modestova, T. V.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. – Київ, 2019. У дисертаційному дослідженні теоретично узагальнено та запропоновано нове вирішення наукової проблеми розвитку сучасних тенденцій вищої освіти Великої Британії періоду другої половини ХХ –- початку ХХІ століття. Схарактеризовано вищу освіту Великої Британії як історико-культурний феномен. Визначено та схарактеризовано етапи розвитку сучасної вищої освіти Великої Британії періоду другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Виокремлено сучасні тенденції розвитку вищої освіти Великої Британії на основі виявлених протиріч та обґрунтовано їх відповідно до мети дослідження. Розроблено та обґрунтовано теоретичну модель підтримки персоналу закладів вищої освіти в часи змін на основі наукового аналізу теорії та практики вищої школи Великої Британії в межах виокремлених тенденцій.Визначено та схарактеризовано перспективні шляхи імплементації успішного досвіду вищої школи Великої Британії на базі вітчизняних закладів вищої освіти.
  • Item
    Теорія і практика організації мовної освіти національних меншин в США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
    (СНУ ім. В. Даля, 2020) Крсек, О. Є.; Krsek, O. Ye.
    Крсек О. Є. Теорія і практика організації мовної освіти національних меншин в США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» (011 – Освітні, педагогічні науки). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерствa освіти і науки України, Київ, 2020. У дисертації здійснено комплексне дослідження організації мовної освіти національних меншин в США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Виокремлено періоди становлення білінгвальної освіти, моделі білінгвального навчання, основні види програм з двомовної освіти національних меншин, розглянуто деякі аспекти інформатизації мовної освіти в США, застосування ІКТ в американській мовній освіті. Розроблено рекомендації щодо використання конструктивних ідей американського досвіду в організації мовної освіти нац. меншин в України.
  • Item
    Іншомовна підготовка студентів нефілологічних спеціальностей на основі створення і використання Web-технологій
    (СНУ ім. В. Даля, 2019) Краснопольський, В. Е.; Krasnopolskyi, V. E.
    Краснопольський В.Е. Іншомовна підготовка студентів нефілологічних спеціальностей на основі створення і використання Web-технологій. — Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 “Загальна педагогіка та історія педагогіки” (011 — Освітні, педагогічні науки). — Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2019. У дисертації теоретично узагальнено й запропоновано нове розв’язання наукової проблеми створення та використання Web-технологій в іншомовній підготовці студентів вищих навчальних закладів. Виявлено основні елементи, особливості та недоліки організації іншомовної підготовки студентів нефілологічного профілю. Обґрунтовано та експериментально перевірено розроблену методику, яка сприяє підвищенню ефективності іншомовної підготовки студентів закладів вищої освіти. Розроблено класифікацію освітніх Web-технологій, що враховує режим комунікації, ступінь інтерактивності, функції викладання. На основі параметрів, які характеризують особливу віртуальну реальність у структурі освітніх Web-технологій, виявлено переваги й недоліки її використання в іншомовній підготовці студентів нефілологічного профілю. Обґрунтовано та розроблено систему адаптивного навчання студентів нефілологічного профілю на основі освітніх Web-технологій (АСНІМ). У розробці шляхів вдосконалення іншомовної підготовки студентів нефілологічного профілю засобами освітніх Web-технологій була запропонована методика зниження рівня тривожності та технологія емоційної підтримки за рахунок нейтралізації деструктивних емоційних станів студентів. Розроблена методика визначення домінантного каналу сприйняття інформації засобами комп'ютерного голосового поліграфа дозволяє поділити студентів відповідно до каналів сприйняття інформації на три групи (аудіали, візуали, кінестетики). Розроблено методику контролю успішності студентів на основі адаптивних Web-тестів, що мають блокову адаптацію. Розроблено навчально-методичне забезпечення системи адаптивного навчання студентів нефілологічного профілю підготовки на основі освітніх Web-технологій.
  • Item
    Підготовка успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)
    (СНУ ім. В. Даля, 2021) Козьменко, О. І.; Kozmenko, O. I.
    Козьменко О. І. Підготовка успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» (011 – Освітні, педагогічні науки). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерствa освіти і науки України, Київ, 2021. У дисертації здійснено комплексне дослідження підготовки успішної людини в закладах вищої освіти США (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Розглянуто теоретико-методологічні основи підготовки, надано визначення понять «успіх» та «успішність», особливості розуміння успіху здобувачів вищої освіти в різні періоди державної політики США. Здійснено ретроспективний аналіз американського досвіду підготовки успішної людини у вищій школі. Наведено особливості організації, зміст та етапи підготовки успішної людини. Визначено педагогічні умови і чинники ефективного функціонування процесу підготовки успішної людини у закладах вищої освіти США, проаналізовано стратегії закладів вищої освіти щодо підвищення успіху студентів; виокремлено й узагальнено позитивний досвід підготовки успішної людини у закладах вищої освіти США.
  • Item
    Виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв
    (СНУ ім. В. Даля, 2019) Бортнікова, О. В.; Bortnikova, O. V.
    Бортнікова О. В. Виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистетцв. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.07 «Теорія і методика виховання». – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Сєвєродонецьк, 2019. Дисертацію присвячено актуальній темі виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв. Визначено сутність поняття «адаптивний стиль лідерства студентів училищ культури і мистецтв», що розуміється як інтегративне особистісне утворення майбутнього фахівця освітнього рівня «молодший спеціаліст» училища культури і мистецтв, включає мотив високих досягнень, сильну волю, знання у галузі лідерології, фахові знання, інтериоризовані загальнолюдські, національні та естетичні цінності, комунікативні й організаторські навички, розвинену креативність, здатність до маніфестації престижу власної персони, застосування адекватних ситуації способів управлінського впливу мистецьким, художнім колективом, його згуртування з метою ефективної реалізації групових завдань. Узагальнено зарубіжний і національний досвід виховання адаптивного стилю лідерства студентів, на основі валідних критеріїв і показників розроблено авторську методику діагностики рівня вихованості адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв. Представлено розроблено методику виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв, що є комплексом процедур, способів досягнення планованого результату, передбачає оперування інструментарієм усіх компонентів виховного процесу, базується на акмеологічному, аксіологічному, антропологічному, культурологічному, особистісно-діяльнісному, синергетичному, системному, цивілізаційному підходах, характеризується алгоритмічністю, діагностичністю, оптимальністю і практичністю. У роботі виокремлено та обґрунтовано педагогічні умови реалізації методики виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв, а саме: 1) формування готовності суб’єктів освітнього процесу училищ культури і мистецтв до виховання у студентів адаптивного стилю лідерства; 2) наповнення виховних заходів, програм навчальних дисциплін українознавчим, національно-культурним і патріотичним змістом, що підкреслює визначальну роль лідера у державотворчому і культуро творчому процесах; 3) створення виховуючих ситуацій для апробації студентом училища культури і мистецтв різних лідерських стилів з позиції керівника художнього колективу.
  • Item
    Виховання моральних цінностей у підлітків в умовах літніх таборів відпочинку
    (СНУ ім. В. Даля, 2021) Грицюта, О. Ф.; Hrytsiuta, O. F.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія та методика виховання. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2021. Дисертацію присвячено комплексному дослідженню проблеми виховання моральних цінностей підлітків у літніх таборах відпочинку. У дослідженні з’ясовано стан вивчення проблеми формування моральних цінностей у підлітків; виділено критерії виховання моральних цінностей та три рівні їхньої сформованості. Окреслено педагогічні умови виховання підлітків у літньому таборі: збагачення їхньої системи моральних цінностей; поглиблення знань про моральні цінності; готовність педагогів до виховання моральних цінностей. Розроблено програму «РеформISти», яка стала комплексним засобом реалізації педагогічних умов. Обґрунтовано зміст навчання вихователів літнього табору відпочинку. Завдяки моніторингу визначено високий рівень ефективності визначених педагогічних умов.
  • Item
    Наукові основи способів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив
    (2019) Целіщев, О. Б.; Tselisсhev, O. B.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.17.07 – Хімічна технологія палива і паливно-мастильних матеріалів. – Національний авіаційний університет, Київ, 2019. Дисертація присвячена вивченню технологічних аспектів і принципів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив, що базуються на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом. Встановлено й доведено, що гідроксильний радикал є найбільш ефективним активатором алканів (енергія активації становить величину ~ Еа = 8 кДж/моль), отже процеси, що побудовані на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом, будуть відрізнятися мінімальними енерговитратами. Крім того, в роботі показано, що гідроксильний радикал відіграє головну роль в окисленні молекулярного азоту до закису нітрогену. Розглянуто способи промислової реалізації генераторів гідроксильних радикалів: для технології прямої конверсії алканів у метанол у «м’яких» умовах на основі фоторозкладання парів нітратної кислоти (λ ~ 330 нм) і фотохімічної взаємодії діоксиду нітрогену з молекулою води (λ ~ 420 нм), для технології підвищення якості моторних палив – на основі динамічної кавітації перекису водню, для технології окиснення молекулярного азоту – термічне розкладання перекису водню (Т ~ 773 К). Розроблено конструкції реакційних апаратів, запропоновані технологічні схеми, що реалізують запропоновані технологічні процеси. Аналіз експериментальних даних дозволив дійти висновку про те, що внаслідок прямої конверсії алканів С1–С4 в метанол у «м’яких» умовах вдається досягти ступінь конверсії ~ 10 %, а під час перероблення алканів С5–С10 бензину в високооктанові компоненти (толуол, метанол, ізоалкани) вдається збільшити ОЧ на ~ 12 од. Виконано аналіз прямих матеріальних витрат для запропонованих технологічних схем і встановлено, що вони є цілком прийнятними.
  • Item
    Лорія М. Г. Методологічні засади математичного моделювання та оптимального керування виробництвом метанолу
    (СНУ ім. В. Даля, 2019) Лорія, М. Г.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальні-стю 05.13.07 – Автоматизація процесів керування. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерства освіти і науки України, Сєвєродо-нецьк, 2019. Дисертацію присвячено дослідженню методологічних засад застосування мате-матичних моделей технологічних об’єктів виробництва метанолу для побудови сис-теми оптимального керування. Запропоновано сучасну класифікацію математичних моделей, що дозволило визначити пріоритетні шляхи їхнього використання для розв’язання задач оптимізації технологічних процесів через вдосконалення роботи систем автоматичного регулювання. Проведено ідентифікацію кривих розгону екві-валентних об’єктів керування перехідною характеристикою ланки 2–4 порядку через характерні точки, які визначаються як екстремуми похідних кривої розгону об’єкта керування, що дозволило зменшити похибку апроксимації до 2% в порівнянні з апро-ксимацією рівномірним розподілом точок. Дістало подальшого розвитку використан-ня квадратичної оптимізаційної функції для отримання оптимальних настроювань ПІД-регулятора, шляхом використання ідентифікованих через ХТ математичних мо-делей еквівалентних об’єктів керування, що дозволило покращити динамічні показ-ники систем автоматичного регулювання. Вдосконалено метод пошуку глобального екстремуму полімодальної функції шляхом визначення початкових координат пошуку екстремуму як екстремум запропонованої оптимізаційної функції, що дозволило зме-ншити кількість кроків до досягнення глобального екстремуму. Розроблено структур-ну інформаційну схему багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві мета-нолу, що дозволило врахувати складні внутрішні взаємозв’язки та запропонувати ал-горитм оптимального керування з моделлю. Розроблено комбіновану математичну модель багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві метанолу, яка має порядок не більше 4-го, що допомогло достатньо легко знайти зворотну модель та визначити значення поточних витрат синтез-газу по ХБ колони для досягнення мак-симальної концентрації цільового компоненту на виході колони. Запропоновано алго-ритм роботи системи керування з моделлю багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві метанолу, який включає блок адаптації математичної моделі колони, що дозволило підтримувати адекватність математичної моделі в широкому діапазоні зміни параметрів. Для керування послідовно з’єднаними повітряними теплообмінни-ками запропоновано систему дискретного регулювання з моделлю, яка враховує ди-намічну зміну коефіцієнту забруднення поверхні теплообмінника, що дозволило під-вищити ефективність роботи вузла охолодження та конденсації