Автореферати дисертацій
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Автореферати дисертацій by Title
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item Cоціально-економічна безпека міста(2023) Романовська, Ю. А.Романовська Ю. А. Соціально-економічна безпека міста. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – Розвиток продуктивних сил та регіональна економіка. – Вінницький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. – Київ, 2023. Дисертацію присвячено розробленню теоретичних, методологічних та науково-прикладних основ зміцнення соціально-економічної безпеки міста. Сформовано предметне поле дослідження соціально-економічної безпеки міста. Уточнено понятійно-категоріальний апарат дослідження. Проведено аналіз характерних рис соціально-економічної безпеки міста. Удосконалено оцінювання фінансової спроможності міста. Проаналізовано вплив демографічного чинника на соціально-економічну безпеку міста. Розроблено методологічні засади оцінювання впливу «сірої» тіньової економіки на бюджет міста, які пераціоналізовано у вигляді оцінних правил, прийомів, процедур та операцій. Розроблено концептуальні засади аналізу розвитку загроз соціально-економічній системі «місто», які операціоналізовано у вигляді сукупності методичних і технічних прийомів та операцій аналізу. Проаналізовано підходи до оцінювання об’єктів економічної безпекології, доведено доцільність використання в оцінюванні моделювання. Розроблено модель оцінювання соціально-економічної безпеки міста з використанням методів векторної алгебри, наданих передумов, висунутих вимог до моделювання оцінювання та інформаційних інтересів користувачів оцінок. Сформульовано вимоги, правила й інструментарій інтерпретації результатів оцінювання соціально-економічної безпеки міста, отриманих з використанням розробленої оцінної моделі. Розроблену модель оцінювання соціально-економічної безпеки міста апробовано з використанням даних 6-х міст з різним адміністративним статусом. Обґрунтовано вибір сценарного підходу до організації зміцнення соціально-економічної безпеки міста, розкрито зміст сценарію зміцнення. Розроблено технологію підготовки сценарію зміцнення соціально-економічної безпеки міста. Розроблено послідовність аналізу ресурсного забезпечення сценаріїв зміцнення соціально-економічної безпеки міста. Сформовано фреймову модель імплементації сценарного підходу до зміцнення соціально-економічної безпеки міста до діяльності міської влади. Визначено склад потенційних стейкхолдерів зміцнення соціально-економічної безпеки міста, виділено їхні групи, описано у загальному вигляді інтереси та можливості стейкхолдерів у виконанні сценарію зміцнення, встановлено орієнтири в організації комунікацій міської влади зі стейкхолдерами кожної з виділених груп та запропоновано форми їхнього залучення до участі у виконанні сценарію зміцнення.Item Аналітичне забезпечення ефективного управління витратами підприємства інноваціями(СНУ ім. В. Даля, 2019) Пчелинська, Г. В.Item Атомно-абсорбційний спектрофотометр із капілярним електротермічним атомізатором(2005) Лорія, М. Г.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.11.13 – Прилади і методи контролю та визначення складу речовин. – Вінницький національний технічний університет, Вінниця, 2005. Дисертацію присвячено дослідженню термоемісійних процесів при атомізації та розробці високоточного спектрофотометра з капілярним електротермічним атомізатором. Розроблено ма-тематичні моделі атомно-абсорбційного спектрофотометра та процесу атомізації, розроблено і досліджено способи зменшення нерівномірності розповсюдження аналізованої проби по фотометруйованому об’єму. Суттєво покращено основні метрологічні характеристики атомно-абсорбційного спектрофотометра: збільшено точність, чутливість та селективність в приладі для вимірювання мікроконцентрацій важких металів та сертифікації продукції народного споживання. Виконано метрологічний аналіз атомно-абсорбційного спектрофотометра із капілярним еле-ктротермічним атомізатором на підставі варіаційного методу, що дозволило сформулювати вимоги на виготовлення приладу. Розроблено нову конструкцію вертикального капілярного електротермічного атомізатора. Проведено експериментальні дослідження запропонованого приладу, з яких зроблено висновок, що він характеризується практично лінійною статичною характеристикою в діапазоні, що на 50% перебільшує діапазон вимірювання звичайного спектрофотометра, на 40% меншою похибкою ви-значення мікроконцентрації та до двох разів більшою чутливістю. Крім того, збільшено кількість елементів, що можна визначити, до 70.Item Атомно-абсорбційного спектрофотометр із капілярним електротермічним атомізатором.(2005) Лорія, М. Г.; Loriya, M. G.Item Вдосконалення системи регіональних економічних відносин на засадах соціального діалогу(СНУ ім. В. Даля, 2019) Зеленко, О. О.Item Виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв(СНУ ім. В. Даля, 2019) Бортнікова, О. В.; Bortnikova, O. V.Бортнікова О. В. Виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистетцв. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.07 «Теорія і методика виховання». – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Сєвєродонецьк, 2019. Дисертацію присвячено актуальній темі виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв. Визначено сутність поняття «адаптивний стиль лідерства студентів училищ культури і мистецтв», що розуміється як інтегративне особистісне утворення майбутнього фахівця освітнього рівня «молодший спеціаліст» училища культури і мистецтв, включає мотив високих досягнень, сильну волю, знання у галузі лідерології, фахові знання, інтериоризовані загальнолюдські, національні та естетичні цінності, комунікативні й організаторські навички, розвинену креативність, здатність до маніфестації престижу власної персони, застосування адекватних ситуації способів управлінського впливу мистецьким, художнім колективом, його згуртування з метою ефективної реалізації групових завдань. Узагальнено зарубіжний і національний досвід виховання адаптивного стилю лідерства студентів, на основі валідних критеріїв і показників розроблено авторську методику діагностики рівня вихованості адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв. Представлено розроблено методику виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв, що є комплексом процедур, способів досягнення планованого результату, передбачає оперування інструментарієм усіх компонентів виховного процесу, базується на акмеологічному, аксіологічному, антропологічному, культурологічному, особистісно-діяльнісному, синергетичному, системному, цивілізаційному підходах, характеризується алгоритмічністю, діагностичністю, оптимальністю і практичністю. У роботі виокремлено та обґрунтовано педагогічні умови реалізації методики виховання адаптивного стилю лідерства студентів училищ культури і мистецтв, а саме: 1) формування готовності суб’єктів освітнього процесу училищ культури і мистецтв до виховання у студентів адаптивного стилю лідерства; 2) наповнення виховних заходів, програм навчальних дисциплін українознавчим, національно-культурним і патріотичним змістом, що підкреслює визначальну роль лідера у державотворчому і культуро творчому процесах; 3) створення виховуючих ситуацій для апробації студентом училища культури і мистецтв різних лідерських стилів з позиції керівника художнього колективу.Item Виховання моральних цінностей у підлітків в умовах літніх таборів відпочинку(СНУ ім. В. Даля, 2021) Грицюта, О. Ф.; Hrytsiuta, O. F.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія та методика виховання. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2021. Дисертацію присвячено комплексному дослідженню проблеми виховання моральних цінностей підлітків у літніх таборах відпочинку. У дослідженні з’ясовано стан вивчення проблеми формування моральних цінностей у підлітків; виділено критерії виховання моральних цінностей та три рівні їхньої сформованості. Окреслено педагогічні умови виховання підлітків у літньому таборі: збагачення їхньої системи моральних цінностей; поглиблення знань про моральні цінності; готовність педагогів до виховання моральних цінностей. Розроблено програму «РеформISти», яка стала комплексним засобом реалізації педагогічних умов. Обґрунтовано зміст навчання вихователів літнього табору відпочинку. Завдяки моніторингу визначено високий рівень ефективності визначених педагогічних умов.Item Гуманітарна культура студентів в умовах інформатизації університетської освіти в Норвегії (друга половина ХХ - початок ХХІ століття)(СНУ ім. В. Даля, 2019) Олексієнко, Р. В.; Oleksiienko, R. V.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Міністерство освіти і науки України, Київ, 2019. Обґрунтовано поняття гуманітарна культура, як невід’ємний складник духовної культури та стрижень культурної ідентичності громадян Норвегії. Охарактеризовано сучасну систему імплементації «Цілей сталого розвитку 2030», які були прийняті всіма державами-членами ООН у 2015 році, в проекції гуманітарної підготовки фахівців. Гуманітарна культура виступає тим фундаментом, на основі якого будуються ефективні соціальні відносини, засновані на духовних принципах усього суспільства. Розглянута «третя місія» провідних норвезьких університетів (Norwegian University of Life Sciences, Norvegian University of Scienсe and Technology, University of Bergen та ін.) в імплементації Цілей сталого розвитку 2030 – Цілей розвитку тисячоліття. Систематизовані факти про роль гуманітарної культури студентів у майбутній професійній діяльності як фактора гармонізації відносин людини до етноприродного середовища, де екологічність, як духовна основа планетарного виховання, відображає єдність людини і природи, потребу у глобальному захисті середовища існування людства, що вимагає виховання розуміння людиною себе як частки природи, як її активного захисника.Item Духовно-культурні засади збереження національної ідентичності американських підлітків українського походження в освітніх закладах США(СНУ ім. В. Даля, 2021) Соболь, О. М.; Sobol, О. M.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» (011 – Освітні, педагогічні науки). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерствa освіти і науки України, Київ, 2021. У дисертації здійснено дослідження засад збереження національної ідентичності американських підлітків українського походження в освітніх закладах США. Визначено духовно-культурні цінності та ціннісні орієнтації як базові категорії освіти, Школи українознавства як важливі осередки збереження національної культури в діаспорі США, нормативно-правове забезпечення організації освіти підлітків українського походження у США в умовах білінгвізму. Виокремлено освітня діяльність української діаспори США в контексті плекання духовності, збереження традицій, збагачення культурної пам’яті українського народу, національно-культурні традиції та виховання духовно-культурних і загальнолюдських цінностей у сім’ї емігрантів українського походження в США.Item Забезпечення економічної безпеки підприємницької діяльності в умовах розвитку євроінтеграційних процесів(СНУ ім. В. Даля, 2018) Туленінова, Д. М.Item Керування нелінійними динамічними об'єктами збагачувальних виробництв на основі гібридних моделей Гамерштейна(2009) Поркуян, О. В.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за фахом 05.13.07 «Автоматизація процесів керування». – Криворізький технічний університет, Кривий Ріг, 2009. Дисертація присвячена розв'язанню актуальної наукової проблеми підвищення ефективності автоматизованого керування процесами магнітного збагачення залізних руд шляхом удосконалення моделей та методів ідентифікації нелінійних динамічних об’єктів керування та контролю технологічних параметрів. Розроблено методи оперативної ідентифікації об'єктів збагачувального виробництва на базі гібридних моделей класу Гамерштейна, що дозволяють здійснювати керування процесами магнітного збагачення в умовах неповної та нечіткої інформації про об’єкти керування. Розроблено методи ультразвукового контролю характеристик подрібнених матеріалів, які засновані на використанні виявлених закономірностей поширення ультразвукових хвиль Лява. На основі розроблених методів побудована система керування процесами магнітного збагачення залізних руд, яка дозволила досягти оптимальних техніко-економічних показників.Item Лорія М. Г. Методологічні засади математичного моделювання та оптимального керування виробництвом метанолу(СНУ ім. В. Даля, 2019) Лорія, М. Г.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальні-стю 05.13.07 – Автоматизація процесів керування. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерства освіти і науки України, Сєвєродо-нецьк, 2019. Дисертацію присвячено дослідженню методологічних засад застосування мате-матичних моделей технологічних об’єктів виробництва метанолу для побудови сис-теми оптимального керування. Запропоновано сучасну класифікацію математичних моделей, що дозволило визначити пріоритетні шляхи їхнього використання для розв’язання задач оптимізації технологічних процесів через вдосконалення роботи систем автоматичного регулювання. Проведено ідентифікацію кривих розгону екві-валентних об’єктів керування перехідною характеристикою ланки 2–4 порядку через характерні точки, які визначаються як екстремуми похідних кривої розгону об’єкта керування, що дозволило зменшити похибку апроксимації до 2% в порівнянні з апро-ксимацією рівномірним розподілом точок. Дістало подальшого розвитку використан-ня квадратичної оптимізаційної функції для отримання оптимальних настроювань ПІД-регулятора, шляхом використання ідентифікованих через ХТ математичних мо-делей еквівалентних об’єктів керування, що дозволило покращити динамічні показ-ники систем автоматичного регулювання. Вдосконалено метод пошуку глобального екстремуму полімодальної функції шляхом визначення початкових координат пошуку екстремуму як екстремум запропонованої оптимізаційної функції, що дозволило зме-ншити кількість кроків до досягнення глобального екстремуму. Розроблено структур-ну інформаційну схему багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві мета-нолу, що дозволило врахувати складні внутрішні взаємозв’язки та запропонувати ал-горитм оптимального керування з моделлю. Розроблено комбіновану математичну модель багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві метанолу, яка має порядок не більше 4-го, що допомогло достатньо легко знайти зворотну модель та визначити значення поточних витрат синтез-газу по ХБ колони для досягнення мак-симальної концентрації цільового компоненту на виході колони. Запропоновано алго-ритм роботи системи керування з моделлю багатополичної колони синтезу метанолу у виробництві метанолу, який включає блок адаптації математичної моделі колони, що дозволило підтримувати адекватність математичної моделі в широкому діапазоні зміни параметрів. Для керування послідовно з’єднаними повітряними теплообмінни-ками запропоновано систему дискретного регулювання з моделлю, яка враховує ди-намічну зміну коефіцієнту забруднення поверхні теплообмінника, що дозволило під-вищити ефективність роботи вузла охолодження та конденсаціїItem Моделі і інформаційні технології еколого-економічного управління виробничою системою в нестабільному середовищі(2008) Рамазанов, С. К.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.11 – математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці. – Донецький національний університет, Донецьк, 2008. В дисертаційній роботі поставлена і вирішена важлива, актуальна для економіки і економічної науки України наукова проблема розробки і застосування теоретико-методологічних основ математичного моделювання і систем інформаційних технологій в еколого-економічному управлінні виробничими системами в сучасних умовах нестабільно-стей, невизначеностей і ризиків. Одержані результати дозволяють стверджувати щодо доці-льності і перспективності розглянутих теоретичних питань, щодо практичної цінності розро-блених систем управління еколого-економічними системами, які тільки зростатимуть у міру просування України по стабільно цивілізованому шляху економічного і соціального розвит-ку. Одержано ряд принципово нових результатів. Показано, що для створення інтегрова-ної АСУ збагачувальної фабрики доцільно розглядати її як складову частину логістичної си-стеми, що містить автоматизовану систему організаційно-економічного і екологічного уп-равління з підсистемами менеджменту і екологічного моніторингу, підсистему оперативно-диспетчерського управління, а також систему управління виробничо-транспортним комплек-сом. Запропоновано трирівневу декомпоновану структуру управління ВФ для створення ло-кальної СЕЕМ і визначено напрями процесів інтеграції і інтелектуалізації управління на ос-нові комп'ютерних мереж і експертних систем з різною базою знань; розроблено узагальнену інформаційно-математичну модель у вигляді кортежу з п'яти об'єктів: множини технологій, екологічних і економічних параметрів, методів управління і прийняття рішень і інформацій-ної бази; розроблено програмний комплекс по сировинній і товарній базам даних, який за-безпечить розрахунки оптимальних умов виконання техніко-економічних показників в лан-цюзі: «сировина - виробництво - реалізація»; розроблено експертну систему управління ТП, що радить, з нечіткою базою знань з діалоговою генерацією дискретної функції приналежно-сті по всіх можливих технологічних ситуаціях; запропоновано типовий варіант структури і інтерфейсу інтелектуального АРМ, на базі якого створені програмні оболонки вирішальних АРМ в ІАСУ ВФ з функціями розробки рішень для створення СЕЕМ; розроблені вимоги і функції локальної комп'ютерної мережі АРМ, на підставі яких запропоновано її узагальнену функціонально-інформаційну структуру, що дозволяє створити інтегровану АСОЕ і ЕУ. Практично реалізовано комп'ютерну систему планування і управління на ЦВФ «Ко-мендантська», яка забезпечує ефективну роботу підприємства з урахуванням варіабельності технології, екологічних і економічних чинників. В умовах ЦВФ «Луганська» показано, що запропонований загальносистемний критерій достатньо повно відображає залежність ефек-тивності роботи підприємства від умов, пов'язаних зі збагачуваністю вугілля і обсягами ви-кидів забруднюючих речовин в НПС. Обґрунтовано і вирішено задачу комп'ютерного моде-лювання і прогнозування атмосферних процесів в зоні ВФ в умовах стохастичної невизначе-ності. Реалізація основних положень дисертаційної роботи на практиці дозволила одержати економічний ефект у розмірі 9 млн. 516 тис. грн.Item Монастирі Слобідської України другої половини XVII - початку XX століть як історико-культурне явище(2003) Смоліна, О. О.Уперше проведено комплексне дослідження монастирських ансамблів Слобідської України в контексті розвитку національної культури. Здійснено хронологічну періодизацію розвитку монастирської культури регіону другої половини XVII - XX ст. У контексті соціокультурного розвитку регіону визначено функції монастирів Слобожанщини. Введено до наукового обігу архівні матеріали, на підставі яких виявлено широкий розвиток іконопису та ремесел у жіночих обителях регіону, а також визначено імена майстрів (ченців і світських), які брали участь у створенні культових будівель монастирських ансамблів. Розкрито основоположне значення Афонського статусу в формуванні духовних традицій чоловічих монастирів регіону, а щодо всіх обителей Слобожанщини - визначальну роль традиційного для даної культури поєднання консерватизму як характерної риси релігії та творчості як способу вираження прекрасного. На підставі архівних документів уточнено дані будівництва та атрибуції групи монастирських храмів. Шляхом аналізу символіки планувальних і стилістичних рішень монастирських комплексів регіону виявлено еволюцію художнього образу обителей Слобідської України. Установлено, що у внутрішньому оздобленні монастирських храмів Слобожанщини знаходили відображення ідеї, які панували на будь-якому етапі культурного розвитку суспільства.Item Наукові основи способів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив(2019) Целіщев, О. Б.; Tselisсhev, O. B.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.17.07 – Хімічна технологія палива і паливно-мастильних матеріалів. – Національний авіаційний університет, Київ, 2019. Дисертація присвячена вивченню технологічних аспектів і принципів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив, що базуються на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом. Встановлено й доведено, що гідроксильний радикал є найбільш ефективним активатором алканів (енергія активації становить величину ~ Еа = 8 кДж/моль), отже процеси, що побудовані на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом, будуть відрізнятися мінімальними енерговитратами. Крім того, в роботі показано, що гідроксильний радикал відіграє головну роль в окисленні молекулярного азоту до закису нітрогену. Розглянуто способи промислової реалізації генераторів гідроксильних радикалів: для технології прямої конверсії алканів у метанол у «м’яких» умовах на основі фоторозкладання парів нітратної кислоти (λ ~ 330 нм) і фотохімічної взаємодії діоксиду нітрогену з молекулою води (λ ~ 420 нм), для технології підвищення якості моторних палив – на основі динамічної кавітації перекису водню, для технології окиснення молекулярного азоту – термічне розкладання перекису водню (Т ~ 773 К). Розроблено конструкції реакційних апаратів, запропоновані технологічні схеми, що реалізують запропоновані технологічні процеси. Аналіз експериментальних даних дозволив дійти висновку про те, що внаслідок прямої конверсії алканів С1–С4 в метанол у «м’яких» умовах вдається досягти ступінь конверсії ~ 10 %, а під час перероблення алканів С5–С10 бензину в високооктанові компоненти (толуол, метанол, ізоалкани) вдається збільшити ОЧ на ~ 12 од. Виконано аналіз прямих матеріальних витрат для запропонованих технологічних схем і встановлено, що вони є цілком прийнятними.Item Патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки(2019) Волошин, С. В.; Voloshyn, S. V.Дисертацію присвячено проблемі патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, розкрито його теоретичні основи. Розроблено, науково обґрунтовано та перевірено методику реалізації організаційно-педагогічних умов патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, яка відображає забезпечення на партнерських засадах діалогу з минулим, сприяє розширенню ціннісного простору молодших школярів, формує емоційне сприйняття, інтерес до навколишнього світу, народних традицій, духовно-матеріальної спадщини; розкриває діяльність і важливість музеїв, виховує комунікативну та музейну культуру; конкретизовано зміст поняття «патріотичне виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки». У дослідженні уточнено компоненти патріотичної вихованості учнів початкової школи та показники рівнів сформованості патріотичної вихованості; розроблено й апробовано модель і експериментальну методику патріотичного виховання учнів початкової школи засобами музейної педагогіки, що охоплює підготовчий та організаційно-корекційний етапи.Item Педагогічна підтримка усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мови(СНУ ім. В. Даля, 2019) Бєловецька, Л. Е.Item Педагогічні ідеї виховання духовності особистості в Україні у ІІ половині ХХ – на початку ХХІ століття(СНУ ім. В. Даля, 2021) Цибулько, О. С.; Tsybulko, O. S.У дисертаційному дослідженні теоретично узагальнено наукову проблему щодо педагогічних ідеї виховання духовності особистості в Україні у ІІ половині ХХ – на початку ХХІ століття та запропоновано перспективні шляхи дослідження цієї проблеми. Виділено наукові підходи щодо дослідження феномену духовності у різні історичні періоди, які послідовно змінювали один одного, щодо феномену духовності, досліджено зміст парадигмальних підходів доби Античності, Середньовіччя, Відродження та Просвітництва. Розглянуто розвиток ідей виховання духовності в українській педагогіці: від козацької педагогіки, з її особливим тлумаченням духовності, ідеї духовності українських педагогів ХІХ сторіччя, з акцентом на її національну складову, яка продовжувала існувати і в ХХ столітті в умовах пануючою марксистсько-ленінської ідеології, та до сучасного стану духовної педагогіки як надбання попередній епох та акумуляції власного національного досвіду. Охарактеризована постмодерністська парадигма духовності, проаналізовані її світський та релігійний характер. Проаналізована духовна педагогіка як підґрунтя становлення незалежної української освіти. Визначено морально-етичні цінності індустріального суспільства, теоретико-методологічні засади духовної педагогіки, доведена важливість міждисциплінарних досліджень духовності у освітньому просторі, зазначені суперечності та проблеми духовного виміру освіти. Розкрито сутність, закономірності та механізми сучасного інформаційного простору, проаналізована діяльність українських наукових шкіл та науковців щодо вивчення проблем духовності в освітньому просторі, визначена цінність духовності як умови збереження людини та суспільства на сучасному етапі еволюції людства.