ДН-03-19 «Теоретико-методологічні основи управління для забезпечення сталого розвитку на регіональному рівні в умовах гібридних загроз та постконфліктної трансформації»
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ДН-03-19 «Теоретико-методологічні основи управління для забезпечення сталого розвитку на регіональному рівні в умовах гібридних загроз та постконфліктної трансформації» by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item Social threats in the digitalization of economy and society.(2019) Khandii, O.; Хандій, О. О.As Ukraine slowly moves towards the digitalization of the economy and society, new trends in the social and labour sphere are revealed that have become challenges to the traditional system of social protection and regulation of labour relations. The impact of digitalization on the social sphere is ambiguous and creates both new opportunities and social threats that have become the purpose of the study. The social threats of digitalization for the nation include moral and spiritual degradation of society, reforming the economy without taking into account social priorities, the growth of structural unemployment, and cyberthreats in the national security system. It is substantiated that the main social threats posing a danger to every person in the process of digitalization are the Internet dependency, personality degradation, decline in mental health, further income differentiation, unemployment increase, increased state control over income and expenses of each person, decrease of personal life security, increased risk of loss of personal information, financial resources as a result of cybercrime and human negligence, computer illiteracy, transfer of decision-making powers to machines. Recommendations for improvement of institutional support of digitalization are proposed in order to minimize social threats in society.Item Contemporary economic development challenges of the industry in Luhansk region.(2019) Klius, Y.; Kushal, I.; Pchelynska, H.; Chernodubova, E.The modern Ukrainian economy is characterized by significant transformational processes that are accompanied by a transition from heavy industry to the agro-industrial sector. In recent years, traditional key domestic industries with high added value in production have substantially lost their positions in the domestic and foreign markets. Especially acute the crisis phenomena are observed in the areas that are involved or are bordered by the area of the armed conflict. Before the beginning of hostilities in the East of Ukraine, Luhansk region was among the five most powerful industrial and economic regions of Ukraine. Now the region has turned from industrial to agrarian. Therefore, the matter of analysing the impact of post-conflict transformation processes in Ukraine on the region's economic development and identifying the reasons that hinder transformation in the areas of post-conflict transformation is relevant. The article assesses the impact of military actions in the east of Ukraine on the economic performance of the industry in the region. The modern problems of Luhansk region industrial enterprises development are determined. According to the results of the macro-environment factors PEST analysis of the industrial enterprises in the region the main measures to overcome the crisis phenomena in the region's economy are determined.Item Інноваційний розвиток підприємств регіону на підставі на підставі структурних зрушень внаслідок постконфліктної трансформації.(2019) Клюс, Ю. І.; Никитюк, О. В.У статті досліджено генезис поняття «структурні зрушення» та його відмінності від суміжних понять, виявлено рівні проявлення структурних зрушень в економічних системах, запропоновано класифікацію структурних зрушень в інноваційній економіці та визначено їх функції, виявлено вплив подвійної природи структурних зрушень на рівень ефективності інноваційного розвитку підприємств регіону, досліджено причини структурних зрушень, запропоновано послідовність інноваційних структурних зрушень.Item Активізація соціальних та трудових чинників економічного зростання на засадах сталого розвитку.(2019) Хандій, О. О.; Khandii O.Соціальне забезпечення економічного зростання пов’язане з можливостями суспільства та держави активізувати соціальний та трудовий потенціали, перетворити їх на ресурс, забезпечити їх ефективне використання для отримання приросту соціального та трудового капіталу. У роботі визначено місце та значення активізації чинників соціального та трудового потенціалів у забезпеченні економічного розвитку. Із використанням методу декомпозиції під час побудови дерева стратегічних цілей та завдань сформульовано цілі, завдання, напрями, механізми й інструменти активізації соціального та трудового потенціалів. Розроблено критерії економічного зростання на засадах сталості відповідно до Цілей сталого розвитку України. Запропоновано структурну схему процесу активізації чинників соціального і трудового потенціалів у забезпеченні економічного зростання. Economic growth on the basis of sustainable development requires appropriate social, economic and environmental support. Social support for economic growth is connected with the opportunities of society and state to intensify social and labor potential, to turn them into a resource, to ensure efficient use in order to obtain an increase in social and labor capital. The article is devoted to the study of ensuring economic growth on the basis of sustainable development through the revitalization of social and labor factors of development. The place and significance of the activation of factors of social and labor potential in ensuring economic development are defined in the article to achieve the purpose of the study. The method of decomposition was used to construct a tree of goals and strategic objectives of ensuring economic growth on the basis of sustainable development through the intensification of social and labor development factors. This made it possible to determine the directions, mechanisms and tools for activating social and labor potential. The criteria for economic growth on the basis of sustainability in accordance with the goals of sustainable development of Ukraine were developed to assess the impact of social and labor factors on economic development. The systematization of the directions of activation of factors of social and labor potential has allowed to propose a structural scheme of the process of activation of factors of social and labor potential in ensuring economic growth. The main elements of the scheme of the process of activating the factors of social and labor potential include the goal, internal components, directions, mechanisms, tools, measures of activation in terms of content and areas of influence. Conclusions were made about the role of human potential in society and the activation of factors of labor and social potential in ensuring the possibility of economic growth on the basis of balanced sustainable development.Item Компенсаційний механізм як інструмент узгодження інтересів у взаємовідносинах «регіон-підприємство» задля сталого розвитку регіону.(2019) Семененко, І. М.; Semenenko, I. M.Робота присвячена питанням співвідношення інтересів підприємств і суб’єктів регіонального управління, а також пошуку компромісів, які виникають з приводу розподілу ресурсів та повноважень у взаємовідносинах «регіон – підприємство». Мета статті полягає у визначенні відповідних типів компенсаційних механізмів, які можуть виступати як результат пошуку компромісу та інструмент узгодження інтересів у взаємовідносинах «регіон – підприємство» задля сталого розвитку регіону. Наведено чинники, які впливають на готовність і бажання суб’єктів регіонального розвитку йти на компроміс, та визначено, що пошук компромісу відіграє роль у вирішенні проблеми організаційної розбалансованості. Для розв’язання цієї проблеми був проведений аналіз можливих співвідношень ресурсів виконавців (підприємства або регіону) та їх повноважень, результати якого дозволили визначити варіанти рівноваги/домінування між підприємствами та регіоном при виконанні проектів. Залежно від стану рівноваги/домінування визначено тип розподілу проектів і тип компенсаційного механізму, який потрібен для вирішення проблеми перерозподілу проектів за станами рівноваги/домінування. На цій основі можна стверджувати про подальший розвиток технології пошуку стійкого рівноважного стану між підприємством і зацікавленими у сталому розвитку регіону сторонами. The publication is concerned with the issues of correspondence between the interests of enterprises and the regional government entities, as well as the search for compromises arising on the distribution of resources and empowerments in the «region – enterprise» relationships. The article is aimed at defining the appropriate types of compensation mechanisms that can act as a result of the search for compromise and an instrument for harmonizing interests in the «region – enterprise» relationships in favor of a sustainable development of region. The factors, influencing the readiness and willingness of the entities of regional development to compromise, are presented, and it is defined that the search for compromise plays a role in solving the problem of organizational imbalance. To address this problem, an analysis of possible correspondence of resources of performers (enterprise or region) and their empowerments is carried out, the results of which allow to determination of the equilibrium/dominance options between enterprises and region in the implementation of projects. Depending on the status of the equilibrium/dominance, the type of project distribution and the type of compensatory mechanism needed to address the problem of project redistribution depending on the status of the equilibrium/dominance is defined. Upon this basis, it can be argued that the elaboration of a technology of finding a sustainable equilibrium status between enterprise and the parties interested in a sustainable development of region takes further steps.Item Social justice and economic efficiency of the modern labor market.(2019) Novikova, O.; Ostafiichuk, Y.; Khandii, O.The purpose of the paper is to identify contradictions in the social and economic field in the process of achieving social justice and economic efficiency. Methodology. Methods of induction and deduction are used to determine the causal relationships; a systematic approach is applied to study research objects; abstract and logical methods of analysis, comparison and generalization allowed us to characterize the existing level of social injustice peculiar to the Ukrainian labour market. The results of the study are identified: manifestations of social injustice in Ukraine related to gender inequality in wages and different employment opportunities, income disparities in various sectors and regions, an increase in the gap between the income of rich and poor people, inconsistency between compensations for adverse working conditions and necessary expenses for labour rehabilitation, legal insecurity in informal, incomplete, and flexible forms of employment. Conclusions are made about their influence on the general situation on the labour market. Practical implications. To eliminate social inequality and injustice, ensure observance of labour rights and privileges, and create high social standards it is recommended to develop youth entrepreneurship programs; to provide free legal and informational support at the stage of opening own businesses and preferential lending and taxation in order to minimize youth unemployment; to develop a social unified agreement binding upon the execution of any work or provision of services to protect all participants in the social dialogue of the flexible and informal labour markets; to develop gender-sensitive personnel policies at all enterprises and organizations, to eliminate pay disparities, to develop state programs of promoting gender equality among legislators and senior officials to achieve gender equality; to attract the unemployed and economically inactive population for the growth of the labour potential of the country, which requires providing decent living conditions and remuneration to internally displaced persons, necessary working space for people with disabilities, creating a system of quality social care services for the elderly, sick and children with decent conditions and affordable services to people who receive social benefits in order to release the able-bodied population engaged in caring for relatives. Value/originality. The value of the research is the established facts of violations of human dignity and social injustice on the modern labour market and suggested recommendations for the elimination or minimization of them.Item Інституційне забезпечення державного регулювання соціальної безпеки.(2019) Сидорчук, О. Г.; Хандій, О. О.Item Role of International Organizations in Promoting Sustainable Development in Conflict-Affected Regions: Case of Luhansk Region in Ukraine.(2019) Ivchenko, Ye.; Halhash, R.; Semenenko, I.The article examines the role of international organizations in promoting sustainable development and achieving sustainable development goals (SDGs) in conflict-affected regions by providing the case of Luhansk region, which since 2014 has lost a significant part of its territory, substantial industrial potential and has got numerous political, social and economic problems due to the military conflict in the East of Ukraine. The international research has already given successful experience of role of international organizations in promoting sustainable development of various problem territories. Investigation of case of Luhansk region is structured around the analysis of presence of international organization in Ukraine as a whole and in Luhansk region as a conflict-affected area, and their activities. Such analysis allowed to distinguish the main directions of international organizations' activities and identify the key sustainable development aspects and SDGs, the achievement of which is possible due to these activities. Even the cursory comparison of the budgets of the region and international organizations made it obvious that the local authorities are incapable of solving the emerged problems and achieving the SDGs in conflict-affected areas without assistance of international community.Item Interregional partnership as a background for the sustainable development : European facet.(2019) Zablodska, I.; Rohozian, Yu.; Sieriebriak, K.; Kolomytseva, O.; Dzhumageldiyeva, G.Interregional cooperation is a complex system of interconnected processes, which has begun to develop for a very long time and in the last five years, and has become relevant. This fact is also confirmed by the fact that the Association Agreement between Ukraine and the European Union includes a norm on the comprehensive development of interregional cooperation in the strategic perspective and, in most economic and legal issues; it relies on the experience of the European countries, such as Germany and Italy. Studying the world experience and identifying common economic and legal trends in the partnership implementation between regions could help Ukraine to introduce this process in practical terms and possibly avoid the most popular problems in this area. The sphere of interregional cooperation is not only economic sphere; it is a consolidation of the social sphere, economic and ecological, which is the embodiment of sustainable development of each region and the country as a whole. Value / originality. The research presents an analysis of interregional partnership in some European countries (Germany and Italy). The work compares the experience of interregional dispute implementation between the countries based on the strategic documents in this area that are related to sustainable development. Specific statistical and methodological examples of socio-economic development of the above-mentioned countries are presented in the process of establishing interregional ties. The comparative analysis of strategic subregion elements of interregional cooperation are presented and the results of the analysis by means of interval estimation are ranked. Recommendations on implementation the European experience in interregional cooperation for sustainable development in Ukraine are given. For the first time in Ukraine, the sphere of interregional partnership is analyzed not only in the light of the economy, but also through a comprehensive consideration of its economic and legal preconditions. It is expedient to use this approach, because it could be used for calculating not only the economic trends of the development of this sphere of cooperation, but also for paying attention to its legal regulation (due to the Association Agreement between Ukraine and the EU, in which interregional cooperation is one of the central places for sustainable development). Subsequently, based on these results, it would be possible to develop practical recommendations for the harmonization of Ukrainian legislation in accordance with EU legislation, which would include the economic mechanisms for the functioning of interregional cooperation and sustainable development in Ukraine.Item Стратегічний аспект соціального інвестування в контексті регіонального розвитку(2019) Заблодська, І. В.; Тяжкороб, І. В.; Сєрєбряк, К. І.; Zablodska, I. V.; Tiazhkorob, I. V.; Sieriebriak, K. I.Актуалізовано, що все більшої значимості набувають соціальні програми бізнесу, реалізація яких позитивно впливає на регіональний розвиток. Зазначено, що особливо важливими такі проєкти є для регіонів, які в силу територіальних і кліматичних особливостей не в змозі залучити інвесторів. Зазначено, що на регіональному рівні реалізація соціального інвестування є проблематичною у зв’язку із відсутністю єдиного уявлення про соціальні інвестиції та системного підходу до соціального інвестування як процесу. Констатовано, що поняття соціальних інвестицій є багатозначним і багатоплановим, його можна розглядати щодо системного, організаційно-управлінського, функціонального (цільового), процесного, ресурсного, формального і структурного підходів. Акцентовано, що процес реалізації соціальних інвестицій передбачає складні та непрямі механізми повернення коштів. Підкреслено, що ефективність використання соціальних інвестицій обумовлена інформаційними, кількісними та якісними характеристиками. Зазначено, що напрямами прискорення процесу реалізації інвестицій у соціальну сферу є вдосконалення нормативно-правових методів регулювання соціально-орієнтованої інвестиційної діяльності. Визначено, що активізації процесу соціального інвестування як стратегії, націленої на підвищення капіталізації українських компаній та збільшення їхньої участі в розв’язанні соціальних проблем регіону, сприятиме формування нового змістовного підходу, що передбачатиме виділення функції реалізації соціальних програм за межі корпоративного контуру на основі партнерства громадянського суспільства, бізнесу та влади. Запропоновано використання міжнародного досвіду щодо застосування таких інвестиційних інструментів, як проведення конкурсів соціальних проєктів, реалізація волонтерських програм, розвиток соціального підприємництва, імпакт-інвестування. Social programs of business, whose implementation has a positive effect on regional development, are becoming increasingly important. Such projects are especially important for regions that, due to their territorial and climatic features, are not able to attract investors. At the regional level, the implementation of social investment is problematic due to the lack of a unified understanding of social investment and a systematic approach to social investment as a process. The concept of social investment is multi-valued and multifaceted. Social investments can be considered from the point of view of system, organizational, managerial, functional (target), process, resource, formal and structural approaches. The process of implementing social investments provides for complex and indirect mechanisms for the return of funds. The efficiency of the use of social investments is due to their information, quantitative and qualitative characteristics. The directions of speeding up the process of implementing investments in the social sphere are the improvement of legal methods for regulating socially-oriented investment activities. In addition, it is necessary to optimize organizational and legal methods in terms of assessing the social efficiency of investment projects. To activate the social investment process as a strategy aimed at increasing the capitalization of Ukrainian companies and expanding their participation in solving social problems in the region, it is necessary to form a new meaningful approach that will include the implementation of social programs outside the corporate structure and which will be based on a partnership of civil society and business and power. The use of international experience in the use of investment tools such as holding social project competitions, implementation of volunteer programs, development of social entrepreneurship, impact investing has been proposed.Item Roadmapping as an Instrument for the Sustainable Development Planning of Amalgamated Territorial Communities.(2019) Zablodska, D.; Ustymenko, V.; Hrechana, S.In the context of decentralization reform, the use of roadmapping has the particular importance for the development of amalgamated territorial communities. This visual and understandable tool for strategic planning is widely used around the world, but in Ukraine it has not become quite popular, including due to the lack of regulatory and methodological support. This article was an attempt to change this negative trend, as it proves the feasibility of roadmapping use in the planning of sustainable development of amalgamated territorial communities and offers a unified procedure for the construction of such a road map in accordance with the existing legal framework. Attention is focused on the fact that the use of any from these methods of prediction in the amalgamated territorial communities at this stage of decentralization is associated with a significant number of problems. To improve the quality of community planning and overcome the shortage of skilled and professional staff was suggested to use the roadmapping as a process of building a kind of guide-guide or step-by-step scenario of ATС development with reflection in the graph form of strategically important events in the time sequence is proposed. It is stated that the roadmaps have significant advantages, the main of which is the visibility and clarity and are represented by a wide range of types and formats. It is proved the appropriateness of technology roadmaps usage as such, let to associate time-specific measures of development, to assess threats and opportunities, identify priorities. Proposed procedure for constructing the roadmap for the sustainable development of AТС with detailed description of each stage and a list of possible key points (nodes of the graph), which are fully correspond to the official methodological content of strategic planning of local and regional developments. Its implementation should help amalgamated communities not only to improve the quality of strategic plan and simplify its complex process, but also ensure its compliance with the current regulatory framework.Item Природно-ресурсний потенціал та можливості мобілізації ресурсів для розвитку промислових кластерів та смарт-спеціалізації Луганської області.(2019) Галгаш, Р. А.; Halhash, R. A.Метою статті є огляд природно-ресурсного потенціалу та можливості мобілізації ресурсів для розвитку промислових кластерів і смарт-спеціалізації Луганської області. У статті показано, що розвиток регіонів в умовах постконфліктної трансформації можливий на основі формування комплексного організаційно-економічного забезпечення системи регіонального управління та розробки дієвих механізмів використання природно-ресурсного потенціалу, а також пошуку можливостей мобілізації ресурсів для розвитку промислових кластерів. Визначено тенденцію до самоорганізації підприємств регіонів на противагу централізованим процесам формування промислових комплексів та оформленні державної кластерної політики в Україні. Встановлено, що внаслідок військового конфлікту на сході України відбулося різке погіршення соціально-економічного стану, що суттєво змінило ситуацію в усіх сферах суспільного життя та викликало необхідність реструктуризації економіки й системи управління регіоном. Визначено, що найбільш привабливими сферами господарської діяльності на підконтрольній Україні території Луганської області найближчим часом можуть бути лісове господарство, сільське господарство, рекреація та туризм, хімічна галузь. Встановлено, що створити умови для економічного та промислового розвитку України, зміцнити конкурентні переваги окремих регіонів та підвищити економічну спроможність громад на місцях можна на основі поєднання сучасної кластерної політики, стратегій розумних спеціалізацій з політикою децентралізації. The article is aimed at reviewing the natural resource potential and the opportunity of mobilizing resources for the development of industrial clusters and smart-specialization of the Luhansk region. The article shows that the development of regions in the conditions of post-conflict transformation is possible through the formation of a comprehensive organizational and economic support of the system of regional governance along with the development of effective mechanisms for use of natural resource potential, as well as the search for opportunities to mobilize resources for the development of industrial clusters. The tendency to self-organize enterprises of regions as opposed to the centralized processes of formation of industrial complexes and establishment of the State cluster policy in Ukraine is defined. It is determined that as a result of the military conflict in Eastern Ukraine there was a sharp deterioration in the socio-economic situation, which significantly changed the situation in all spheres of public life and caused the need to restructure the economy and the system of management of the region. It is defined that the most attractive spheres of economic activity in the territory of Luhansk, controlled by Ukraine, may in the near future be forestry, agriculture, recreation and tourism, and the chemical industry. It is determined that it is possible to create conditions for Ukraine’s economic and industrial development, to strengthen the competitive advantages of certain regions and to increase the economic viability of local communities on the basis of a combination of modern cluster policy, strategies of reasonable specialization together with decentralization policy.Item Conceptual vision of the policy of implementing social and labor potential of the population with decentralization.(2019) Novikova, O. F.; Ostafiіchuk, Y. V.; Khandiі, O. O.; Deych, M. Y.The article defines the conceptual vision of the policy of implementing social and labor potential of the population with decentralization, formulates its basic principles as guidelines for practical actions. Essence and role of inter-municipal cooperation for intensification of social potential of communities are revealed, possible ways of its institutional support are suggested. It is found that decentralization processes require effective instruments for coordinating interests, and social mobilization plays an important role in this, which is to involve a maximum number of people in solving community problems and participating in decision making. It is concluded that social potential may turn into a decisive factor in the development of a territorial community in the implementation of the following principles: comparativeness and competitiveness; motivation; social connections and inclusion; mutual responsibility; network availability; openness and transparency; value orientation; individual social interaction; limited solidarity.Item Integrated model of stochastic dynamics for control of a socio-ecological-oriented innovation economy.(2019) Ramazanov, S.; Antoshkina, L.; Babenko, V.; Akhmedov, R.On the basis of modern mathematical models, methods and information and technologies, for example, an integrated stochastic nonlinear model of man-made processes and objects, suitable for the conditions of systemic crises, were investigated and developed. Considered in this article are some aspects of integration of a lot of domains and sectors of operation of modern complex systems which are functioning and developing in the present-day conditions of instability, crises and nonlinearity. In order to predict the development of the state of an innovation economy, the nonlinear integrated stochastic model of growthing dynamic in the phase space has been investigated and developed. In the article, problem of the optimization of the management of the activity of modern complex systems that develop and function regarding current conditions of the instability are considered. The prospect of further research based on the developed models is to conduct computer experiments and their practical usisng. The development and study of criterias, methods and models for optimal management of man-made objects and the creation of making decision systems based on the proposed integral models in the state space are also promising.Item Communication of Scientific and Tech-nological Systems with Regional Innovative Processes.(2019) Morhachov, I.; Buzko, I.; Ovcharenko, Ie.; Tkachenko, N.; Моргачов, І.; Бузько, І.; Овчаренко, Є.; Ткаченко, Н.The aim of the work is to clarify the interconnection of the regional concentration of innovation activity of economic entities with the regional concentration of scientific and technical systems in Ukraine. The scientific and technical systems of Ukraine are the infrastructure of innovation and investment activity of its industrial enterprises. The results of the correlation analysis allowed on the macro level to reveal the interconnection of the innovation activity of industrial enterprises in Ukraine with its scientific and technical systems. While the meso-use of the method of comparing regional structures by calculating deviations did not allow to reveal of the significant link between the regional concentration of innovation activity and the regional concentration of all types of scientific and technical systems. The relevant relationship was found only with organizations on the sphere of engineering. In addition, a higher level of interconnection of innovation activities of industrial enterprises and organizations on the sphere of engineering was revealed and by the results of correlation analysis at the macro level. Clarification of the higher role of organizations of the sphere of engineering in the innovation activity of industrial enterprises in Ukraine allows us to revise and clarify priorities regarding the objects of influence in the state regulation in the direction.Item An imitation model of the financial-economic mechanism of taking strategic decisions at the enterprise.(2019) Trunina, I.; Kushal, І.; Zagirniak, D.The crisis conditions of the enterprise functioning restrain the possibilities for the innovation activity and lay down higher requirements to the determination of the tasks of the financial strategy of development. To enhance the adaptive possibilities the authors propose to use an imitation-class mathematical model, indicate the basic stages of its creation, determine the structure: a control system; a functional system consisting of functional financial and economic blocks, an information system including a database. We distinguished the basic indices for the analysis of the ability of the enterprise to take strategic decisions of both financial and economic components of the mechanism of their realization. The practical realization of the proposed imitation model of the financialeconomic mechanism of taking strategic decisions based on the calculation of the integral index provides the required information basis for the grounded strategic decision and further development of the enterprise.Item Sustainable development of regions in Ukraine: before and after the beginning of the conflict.(2019) Semenenko, I.; Halhash, R.; Sieriebriak, K.Research background: Sustainable development is the agenda for many countries including Ukraine, which adopted it at the national level and promoted through its regions. As the country is constantly struggling with the results of the military conflict and the impact of the occupation of its part by separatists, which led to economic decrease and emergence of numerous social and environmental issues, the transition of Ukraine to sustainable development path becomes especially important. At the same time, there is no official methodology adopted by the Ukrainian government, how to assess sustainable development of its regions. Availability of objective assessments would contribute to development of the relevant policy recommendations. Purpose of the article: The purpose of the article is to assess sustainable development of the regions in Ukraine and to show the dynamics of performance of the regions before and after the beginning of the military conflict in the East of Ukraine. Methods: We suggest the methodology of calculation of the integral index of sustainable development of the regions in Ukraine. This methodology takes into account the three pillars of sustainable development concept (economic, social and environmental) and uses the data available for all Ukrainian regions from the official statistics source. In order to determine the position of individual regions in the development of the Ukrainian economy and to identify certain groups of regions according to their level of sustainable development, we apply the method of statistical grouping. Findings & Value added: The conducted analyses showed the dynamics of indicators of sustainable development of the Ukrainian regions, the performance of the regions and their affiliation to the corresponding attributive groups. The situation and interrelation of the regions in Ukraine totally changed after the beginning of the military conflict in the East of Ukraine. The Luhansk and Donetsk regions, which are directly affected by the military conflict, became the outsiders among other regions in Ukraine, though before the conflict the values of sustainable development indicators had been above the average values in Ukraine. The leaders among the regions also changed, and the difference between the leaders and the following groups became significant. The results of the analyses allowed to visualize the dynamics of sustainable development of the regions in Ukraine and define the key directions for future development.Item Удосконалення підходів до оцінювання економічної стійкості промислових підприємств.(2019) Клюс, Ю. І.У статті проведено аналіз підходів вітчизняних та закордонних вчених до визначення поняття економічної стійкості, обґрунтовано необхідність оцінювання економічної стійкості промислових підприємств; розглянуто наявні підходи до оцінювання економічної стійкості промислових підприємств, визначено їхні недоліки. Розроблено систему коефіцієнтів як обґрунтовану базу оцінювання економічної стійкості і перспектив промислового підприємства (розрахунок показників рентабельності, ефективності, потенціального зростання, самофінансування), розглянуто їхні позитивні сторони та недоліки. Визначено етапи проведення аналізу економічної стійкості: встановлення цілей та засобів їх досягнення, дослідження активів з погляду економічної рентабельності, з одного боку, і результату господарської діяльності – з іншого; аналіз фінансових показників із погляду ефекту важеля та результату фінансової діяльності; синтез результатів аналізу та розроблення висновків щодо досягнення потенційних можливостей підприємства та ступеня стійкості підприємства. Запропоновано включення до оцінки економічної стійкості промислового підприємства інноваційного складника.Item Передумови інституціоналізації сталого розвитку регіону на засадах цільового управління підприємствами.(2019) Семененко, І. М.; Semenenko, I. M.Робота присвячена передумовам інституціоналізації сталого розвитку регіону на засадах цільового управління підприємствами Мета статті полягає в узагальненні наявних досліджень стосовно інституціоналізації сталого розвитку регіону для утворення певного теоретичного базису інституційного забезпечення на засадах цільового управління підприємствами. Представлено аналіз основних досліджень вітчизняних і закордонних науковців, присвячених інституційному забезпеченню сталого розвитку. За результатами аналізу цих досліджень зроблено відповідне узагальнення та виділено основні контексти інституційного забезпечення сталого розвитку регіону: організаційний, безпековий, інноваційний, комунікаційний, мотиваційний, поведінковий, освітній, природокористувальний, політологічний, правовий. У зв'язку з посиленням уваги до глобальних проблем людства, які безпосередньо впливають на сталий розвиток окремих регіонів, подальше дослідження створення теоретичного базису відповідного інституційного забезпечення сталого розвитку регіону на основі цільового управління підприємствами є актуальним і потребує уваги. The publication is concerned with the preconditions for institutionalization of the sustainable development of region on the basis of target management of enterprise. The article is aimed at generalizing the existing researches on institutionalizing the sustainable development of region for the formation of a certain theoretical basis of institutional provision based on the targeted management of enterprises. The analysis of the basic researches of both domestic and foreign scholars on the institutional provision of sustainable development is presented. According to the results of analysis of these researches, the corresponding generalization is accomplished and the basic contexts of the institutional maintenance of sustainable development of region are allocated: organizational, security-based, innovative, communicational, motivational, behavioral, educational, nature-using, political, legal. In connection with increasing attention to the global problems of mankind, which directly affect the sustainable development of individual regions, further research of creation of the theoretical basis for an appropriate institutional support of the sustainable development of region using the targeted management of enterprises is topical and requires attention.